Strona główna Zdrowie Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) w medycynie chińskiej
Zespół napięcia przedmiesiączkowego - PMS - jakie ją jego objawy i przyczyny według medycyny chińskiej i jak sobie z nim radzić? Zbliżenie na różowy przycisk z napisem PMS na białej klawiaturze komputera.
Strona główna Zdrowie Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) w medycynie chińskiej

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) w medycynie chińskiej

autor: Magdalena Wojciechowska-Budzisz

Kiedy zbliża się miesiączka świat nagle zaczyna cię irytować. Wściekasz się na męża, w pracy robisz aferę, dzieci na wszelki wypadek schodzą ci z oczu… Potem jest ci głupio i wstyd, ale co miesiąc sytuacja się powtarza. Wszystko się zmieni, jeśli pobudzisz krążenie qi. Sprawdź, jak poradzić sobie z zespołem napięcia przedmiesiączkowego (PMS) z pomocą medycyny chińskiej.

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS)

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) pojawia się w drugiej fazie cyklu, po owulacji, i ustępuje w chwili rozpoczęcia miesiączki. Badania statystyczne szacują, że dotyka on połowę populacji kobiet, jednak z obserwacji klinicznych wynika, że aż 70–80 proc. piękniejszej połowy świata skarży się na tę przypadłość.

Objawy PMS

Dolegliwości typowe dla napięcia przedmiesiączkowego potrafią w znacznym stopniu utrudnić życie nie tylko samej kobiecie, ale także osobom z jej otoczenia. Większość naszych mężów i partnerów z pewnością podzieli tę opinię. Ich druga połowa w tym czasie staje się często nie do zniesienia.

PMS – objawy psychiczne

Najczęstszymi objawami emocjonalnymi charakteryzującymi PMS są:

  • ogólna drażliwość
  • nadpobudliwość nerwowa
  • spadek libido
  • bezsenność
  • zmienność nastroju
  • obniżenie nastroju
  • trudności w koncentracji

PMS – objawy fizyczne

Powszechnymi objawami z poziomu fizycznego są natomiast:

  • uczucie znacznego i bolesnego napięcia piersi
  • uczucie pęcznienia i nieprzyjemny, rozpierający ból w dole brzucha
  • nadmierny apetyt i możliwy przejściowy wzrost wagi ciała
  • zatrzymanie wody w organizmie manifestujące się obrzękami
  • bóle głowy

Wszystkie te dolegliwości ustępują po rozpoczęciu krwawienia.

Jak zadbać o yin i yang miesiączki?

Przyczyny zespołu napięcia przedmiesiączkowego

W drugiej fazie cyklu menstruacyjnego, po wystąpieniu jajeczkowania, następuje spadek poziomu estrogenów, które dominują w fazie pierwszej, natomiast dochodzi do wzrostu poziomu progesteronu. Naukowcy twierdzą, że to właśnie ten hormon i jego metabolity są odpowiedzialne za pojawienie się zespołu napięcia przed miesiączką. Jest to zachodnie, analityczne spojrzenie na tę kwestię.

Natomiast medycyna naturalna podchodzi do problemu w sposób bardziej całościowy. Z punktu widzenia medycyny chińskiej, w fazie przedmiesiączkowej pojawia się zastój qi powodujący określone syndromy napięcia.

Najczęściej są to:

  • pobudzenie
  • większy napęd do działania
  • rozdrażnienie
  • uogólnione lekkie napięcie w ciele

U zdrowej kobiety objawy te powinny być niezbyt natężone i nieuciążliwe, zarówno dla niej samej, jak i dla otoczenia. Są one prawidłowym sygnałem zmiany cyklu i należą do fizjologicznych procesów w kobiecym organizmie.

Jeśli jednak objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego są wyjątkowo uciążliwe, zaburzają w istotny sposób komfort życia kobiety i utrudniają codzienne funkcjonowanie, powinno się rozpocząć odpowiednią terapię.

Hormony żeńskie – co warto o nich wiedzieć?

Zespół napięcia przedmiesiączkowego - czym jest i jakie są jego objawy? Jak sobie z nim radzić? Smutna kobieta cierpiąca na ból brzucha wywołany PMS leży na łóżku i przytula poduszkę.

Wzorce patologiczne typowe dla zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Dolegliwości i objawy napięcia przedmiesiączkowego zazwyczaj są spowodowane przez wzorce nadmiarowe (zastój qi wątroby lub wznoszące się yang wątroby) lub niedoborowe (niedobór qi lub niedobór yang).

Wzorzec nadmiaru przed miesiączką

1. Zastój qi wątroby

Zastój qi wątroby najczęściej dotyczy osób, u których już wcześniej zdiagnozowano konstytucjonalną skłonność do zastoju qi i objawy nadmiernej aktywności wątroby. Narastanie zastoju qi przed miesiączką jedynie potęguje te objawy i pogarsza istniejący stan.

Mogą nasilić się wówczas:

  • bóle głowy
  • zaparcia
  • złość i rozdrażnienie
  • nastrój depresyjny
  • napięcie okolicy karku i ramion
  • bóle pleców
  • silne napięcie emocjonalne
  • agresja

Zaburzenia równowagi wątroby są u współczesnych kobiet powszechnie spotykane. Wiążą się one najczęściej z nieprawidłowościami w cyklu miesiączkowym. Głównym zadaniem wątroby bowiem jest zapewnienie swobodnego przepływu qi oraz ochrona i regeneracja krwi. Przy tego typu problemie pojawiają się także bóle głowy, nadciśnienie, bezsenność, bolesne miesiączkowanie oraz zespół napięcia przedmiesiączkowego.

W medycynie chińskiej wątroba jest również postrzegana jako filtr dla wszelkich emocji, zwłaszcza negatywnych:

  • złość
  • frustracja
  • wzburzenie
  • irytacja
  • drażliwość

Emocje takie powodują zaciśnięcie się wątroby, co powoduje zastój qi wątroby.

Pospieszny, stresujący i nerwowy tryb życia także może „przegrzać” wątrobę, doprowadzić do zastoju qi i pojawienia się szeregu objawów charakterystycznych dla tego wzorca. Będą to np. uczucie rozpierania w klatce piersiowej (napięcie piersi) i podbrzuszu (rozpierający ból i napięcie w dolnej części brzucha), rozdrażnienie, wahania nastrojów, wybuchy złości, zaburzenia apetytu – większość z nich jest typowa dla zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Jak możesz sobie pomóc?

1. Ogranicz stres, np. wprowadzając do codziennej praktyki:

2. Unikaj jedzenia produktów osłabiających i rozgrzewających wątrobę. Należą tu:

  • ostre przyprawy
  • alkohol
  • potrawy tłuste
  • kawa
  • słodycze
  • pożywienie ogrzewające

3. Jedz sporo produktów uspokajających wątrobę np.:

  • rzodkiew
  • seler naciowy
  • kalarepa
  • czarny sezam
  • śliwki
  • pomarańcze
  • pomidory
  • szpinak
  • kapusta pekińska

4. Pij napary z mięty, werbeny i nagietka.

3 skuteczne sposoby na PMS

2. Nadmiar yang wątroby

Kolejnym wzorcem typowym dla zaburzeń okresu przedmiesiączkowego jest wznoszące się yang wątroby. Głównymi objawami są wówczas:

  • bóle głowy przed menstruacją (zwłaszcza w obszarze skroniowym)
  • zawroty głowy
  • napięcie w karku i ramionach
  • nadwrażliwość na bodźce
  • nudności
  • mdłości
  • irytacja
  • złość
  • wybuchy gniewu
  • bezsenność

Najpowszechniejszą przyczyną rozwinięcia się takiego stanu są tłumione emocje, takie jak gniew, oburzenie, wściekłość i frustracja. W praktyce najczęściej są to pacjenci żyjący pod ciągłą presją czasu, w napięciu, bardzo intensywnie. Brakuje im równowagi emocjonalnej, spokoju i wyciszenia, a niezdrowe nawyki żywieniowe jeszcze bardziej pogłębiają problem.

Jak możesz sobie pomóc?

1. Wprowadź do diety produkty ochładzające i odżywiające:

2. Unikaj przez kilka tygodni mięsa, ciepłych i ogrzewających produktów, alkoholu wysokoprocentowego (wskazane jest natomiast piwo pszeniczne) oraz kawy, tłuszczu i cukru.

3. Wypróbuj ćwiczenia fizyczne na świeżym powietrzu, takie jak qigongjoga.

4. Medytuj.

Uczestnicy zajęć jogi medytują na sali gimnastycznej. Jak radzić sobie z napięciem przedmiesiączkowym?

Wzorzec niedoboru przed miesiączką

Wyróżniamy wzorzec z niedoborem qi oraz z niedoborem yang. U osób takich występują bardzo nasilone objawy ogólnego osłabienia, zmęczenie, osłabienie trawienia, spadek siły i wydolności fizycznej, brak aktywności, odczucie wewnętrznego chłodu.

1. Niedobór qi

Objawami występującymi przy niedoborze qi są:

  • wzdęcia przed miesiączką i uczucie przepełnienia w dolnej części brzucha
  • bladość
  • osłabienie
  • luźne stolce
  • tendencja do biegunek

2. Niedobór yang

U kobiet z niedoborem yang obserwuje się:

  • silne zmęczenie
  • osłabienie trawienia
  • odczucie zimna w ciele
  • bolesność lędźwi
  • częste oddawanie moczu
  • bladość
Jak możesz sobie pomóc w przypadku niedoborów?

1. Jedz codziennie produkty ciepłe i ogrzewające, posiłki gotowane, duszone, lekkostrawne, np. zupy, buliony warzywne i mięsne.

2. Włącz do diety:

3. Ograniczaj produkty surowe i wychładzające: warzywa, owoce, sałatki, surówki, soki.

Te leki pomogą Ci złagodzić zespół napięcia przedmiesiączkowego

PMS – jak pomoże specjalista medycyny chińskiej?

Terapia w medycynie chińskiej zależy od konkretnego wzorca chorobowego odpowiedzialnego za pojawienie się zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Główną strategią działania jednak zawsze będzie:

  • pobudzenie krążenia qi
  • niedopuszczanie, w miarę możliwości, do powstania lub nasilenia się zastoju qi
  • przeciwdziałanie zastojowi płynów (obrzęki, gromadzenie wody), który jest następstwem zastoju qi

Realizuje się ją poprzez stosowanie zabiegów akupunktury, odpowiednich receptur ziołowych, wskazań dietetycznych, ale również porad dotyczących właściwego postępowania w czasie przed miesiączką. Ze względu na naturalną tendencję do zastoju w tym okresie, należy zadbać wtedy o poprawę ogólnego krążenia. Ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne i oddechowe zapewniają lepszą cyrkulację qi i krwi.

Kobietom, które cierpią na silne objawy zastoju i napięcia przedmiesiączkowego, terapeuta medycyny chińskiej zaleci picie odpowiednich mieszanek ziołowych na kilka dni przed pojawieniem się miesiączki.

Nie wystarczy jednak jednorazowa akcja lecznicza w trakcie jednego cyklu miesiączkowego. Najlepsze rezultaty przynosi długoterminowe leczenie z holistycznym podejściem do pacjenta.

Najnowsze artykuły