Jesteś rozdrażniona przed miesiączką? Winny jest zastój qi!

Kiedy zbliża się miesiączka świat nagle zaczyna cię irytować. Wściekasz się na męża, w pracy robisz aferę, dzieci na wszelki wypadek schodzą ci z oczu... Potem jest ci głupio i wstyd, ale co miesiąc sytuacja się powtarza. Wszystko się zmieni, jeśli pobudzisz krążenie qi.

jestes wsciekla przed miesiaczka winny jest zastoj qi

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) pojawia się w drugiej fazie cyklu, po owulacji, i ustępuje w chwili rozpoczęcia miesiączki. Badania statystyczne szacują, że dotyka on połowę populacji kobiet, jednak z obserwacji klinicznych wynika, że aż 70–80 proc. piękniejszej połowy świata skarży się na tę przypadłość.

Objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Dolegliwości typowe dla napięcia przedmiesiączkowego potrafią w znacznym stopniu utrudnić życie nie tylko samej kobiecie, ale także osobom z jej otoczenia. Większość naszych mężów i partnerów z pewnością podzieli tę opinię. Ich druga połowa w tym czasie staje się często nie do zniesienia.

Najczęstszymi objawami emocjonalnymi charakteryzującymi ten okres są: ogólna drażliwość, nadpobudliwość nerwowa, spadek libido, bezsenność, zmienność nastroju, obniżenie nastroju, trudności w koncentracji.

Powszechnymi objawami z poziomu fizycznego są natomiast: uczucie znacznego i bolesnego napięcia piersi, uczucie pęcznienia i nieprzyjemny, rozpierający ból w dole brzucha, nadmierny apetyt i możliwy przejściowy wzrost wagi ciała, zatrzymanie wody w organizmie manifestujące się obrzękami, bóle głowy.

Wszystkie te dolegliwości ustępują po rozpoczęciu krwawienia.

Przyczyny pojawienia się objawów napięciowych

W drugiej fazie cyklu menstruacyjnego, po wystąpieniu jajeczkowania, następuje spadek poziomu estrogenów, które dominują w fazie pierwszej, natomiast dochodzi do wzrostu poziomu progesteronu. Naukowcy twierdzą, że to właśnie ten hormon i jego metabolity są odpowiedzialne za pojawienie się zespołu napięcia przed miesiączką. Jest to zachodnie, analityczne spojrzenie na tę kwestię.

Natomiast medycyna naturalna podchodzi do problemu w sposób bardziej całościowy. Z punktu widzenia medycyny chińskiej, w fazie przedmiesiączkowej pojawia się zastój qi powodujący określone syndromy napięcia. Najczęściej są to: pobudzenie, większy napęd do działania, rozdrażnienie, uogólnione lekkie napięcie w ciele.

U zdrowej kobiety objawy te powinny być niezbyt natężone i nieuciążliwe, zarówno dla niej samej, jak i dla otoczenia. Są one prawidłowym sygnałem zmiany cyklu i należą do fizjologicznych procesów w kobiecym organizmie.

Jeśli jednak objawy napięcia są wyjątkowo uciążliwe, zaburzają w istotny sposób komfort życia kobiety i utrudniają codzienne funkcjonowanie, powinno się rozpocząć odpowiednią terapię.

Wzorce patologiczne typowe dla zaburzeń fazy przedmiesiączkowej

Dolegliwości okresu przedmiesiączkowego zazwyczaj są spowodowane przez wzorce nadmiarowe: zastój qi wątroby, wznoszące się yang wątroby lub niedoborowe: niedobór qi lub niedobór yang.

Nadmiar 

Zastój qi wątroby najczęściej dotyczy osób, u których już wcześniej zdiagnozowano konstytucjonalną skłonność do zastoju qi i objawy nadmiernej aktywności wątroby. Narastanie zastoju qi przed miesiączką jedynie potęguje te objawy i pogarsza istniejący stan.

Mogą nasilić się wówczas: bóle głowy, zaparcia, złość i rozdrażnienie, nastrój depresyjny, napięcie okolicy karku i ramion, bóle pleców, silne napięcie emocjonalne, a nawet agresja.

Zaburzenia równowagi wątroby są u współczesnych kobiet powszechnie spotykane. Wiążą się one najczęściej z nieprawidłowościami w cyklu miesiączkowym. Głównym zadaniem wątroby bowiem jest zapewnienie swobodnego przepływu qi oraz ochrona i regeneracja krwi. Przy tego typu problemie pojawiają się także bóle głowy, nadciśnienie, bezsenność, bolesne miesiączkowanie oraz zespół napięcia przedmiesiączkowego.

W medycynie chińskiej wątroba jest również postrzegana jako filtr dla wszelkich emocji, zwłaszcza negatywnych: złość, frustracja, wzburzenie, irytacja, drażliwość. Emocje takie powodują zaciśnięcie się wątroby, co powoduje zastój qi wątroby.

Pospieszny, stresujący i nerwowy tryb życia także może „przegrzać” wątrobę, doprowadzić do zastoju qi i pojawienia się szeregu objawów charakterystycznych dla tego wzorca. Będą to np. uczucie rozpierania w klatce piersiowej (napięcie piersi) i podbrzuszu (rozpierający ból i napięcie w dolnej części brzucha), rozdrażnienie, wahania nastrojów, wybuchy złości, zaburzenia apetytu – większość z nich jest typowa dla zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Jak możesz sobie pomóc?

  • ogranicz stres, np. wprowadzając do codziennej praktyki regularne ćwiczenia relaksujące, oddechowe, medytację i odpoczynek.
  • unikaj jedzenia produktów osłabiających i rozgrzewających wątrobę. Należą tu: ostre przyprawy, alkohol, potrawy tłuste, kawa, słodycze, pożywienie ogrzewające.
  • jedz sporo produktów uspokajających wątrobę np. rzodkiew, seler naciowy, kalarepę, czarny sezam, produkty o smaku kwaśnym, śliwki, pomarańcze, pomidory, szpinak, kapustę pekińską.
  • pij napary z mięty, werbeny i nagietka.

Kolejnym wzorcem typowym dla zaburzeń okresu przedmiesiączkowego jest wznoszące się yang wątroby. Głównymi objawami są wówczas: bóle głowy przed menstruacją (zwłaszcza w obszarze skroniowym), zawroty głowy, napięcie w karku i ramionach, nadwrażliwość na bodźce, nudności, mdłości, irytacja i złość. Możliwe są wybuchy gniewu i bezsenność.

Najpowszechniejszą przyczyną rozwinięcia się takiego stanu są tłumione emocje, takie jak gniew, oburzenie, wściekłość i frustracja. W praktyce najczęściej są to pacjenci żyjący pod ciągłą presją czasu, w napięciu, bardzo intensywnie. Brakuje im równowagi emocjonalnej, spokoju i wyciszenia, a niezdrowe nawyki żywieniowe jeszcze bardziej pogłębiają problem.

Jak możesz sobie pomóc?

  • wprowadź do diety produkty ochładzające i odżywiające: warzywa, kiełki, ryż, pszenicę, bakłażany, szpinak, owoce goji
  • unikaj przez kilka tygodni mięsa, ciepłych i ogrzewających produktów, alkoholu wysokoprocentowego (wskazane jest natomiast piwo pszeniczne) oraz kawy, tłuszczu i cukru.
  • wypróbuj ćwiczenia fizyczne na świeżym powietrzu, qigong, joga, medytacja.

Niedobór 

Wyróżniamy wzorzec z niedoborem qi oraz z niedoborem yang. U osób takich występują bardzo nasilone objawy ogólnego osłabienia, zmęczenie, osłabienie trawienia, spadek siły i wydolności fizycznej, brak aktywności, odczucie wewnętrznego chłodu.

Objawami występującymi przy niedoborze qi są: wzdęcia przed miesiączką i uczucie przepełnienia w dolnej części brzucha, bladość, osłabienie, luźne stolce, tendencja do biegunek. U kobiet z niedoborem yang obserwuje się: silne zmęczenie, osłabienie trawienia, odczucie zimna w ciele, bolesność lędźwi, częste oddawanie moczu, bladość.

Jak możesz sobie pomóc?

  • jedz codziennie produkty ciepłe i ogrzewające, posiłki gotowane, duszone, lekkostrawne: zupy, buliony warzywne i mięsne,
  • włącz do diety warzywa korzeniowe, dynię, koper włoski, bataty, ryż, płatki owsiane, wołowinę, jagnięcinę, kurczaka, orzechy włoskie, czarną fasolę, owoce goji, przyprawy ziołowe.
  • ograniczaj produkty surowe i wychładzające: warzywa, owoce, sałatki, surówki, soki.

Jak pomoże specjalista medycyny chińskiej?

Terapia w medycynie chińskiej zależy od konkretnego wzorca chorobowego odpowiedzialnego za pojawienie się zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Główną strategią działania jednak zawsze będzie: pobudzenie krążenia qi, niedopuszczanie, w miarę możliwości, do powstania lub nasilenia się zastoju qi oraz przeciwdziałanie zastojowi płynów (obrzęki, gromadzenie wody), który jest następstwem zastoju qi.

Realizuje się ją poprzez stosowanie zabiegów akupunktury, odpowiednich receptur ziołowych, wskazań dietetycznych, ale również porad dotyczących właściwego postępowania w czasie przed miesiączką. Ze względu na naturalną tendencję do zastoju w tym okresie, należy zadbać wtedy o poprawę ogólnego krążenia. Ćwiczenia fizyczne, relaksacyjne i oddechowe zapewniają lepszą cyrkulację qi i krwi.

Kobietom, które cierpią na silne objawy zastoju i napięcia, terapeuta medycyny chińskiej zaleci picie odpowiednich mieszanek ziołowych na kilka dni przed pojawieniem się miesiączki.

Nie wystarczy jednak jednorazowa akcja lecznicza w trakcie jednego cyklu miesiączkowego. Najlepsze rezultaty przynosi długoterminowe leczenie z holistycznym podejściem do pacjenta.

06.05.2019
Każdego dnia musisz uporać się z nadmiarem obowiązków, które cię przytłaczają; ciągle ktoś chce czegoś od ciebie, a wieczorem wręcz padasz ze zmęczenia… Czasem odechciewa ci się wszystkiego i najchętniej zaszyłabyś się w jakiejś samotni. Być może to właśnie Sepia officinalis jest lekiem dla ciebie.
11.06.2019
Jak możesz wspomóc pracę jelit? Zaparz sobie herbatkę na trawienie! Sprawdź, jakich ziół będziesz potrzebować!
18.06.2019
Jeśli zaciekawił cię tytuł tego tekstu, zapewne problem  jest ci dobrze znany. W zależności od tego, czy to niewielka, chwilowa opuchlizna np. worki pod oczami, czy też codzienny kłopot, taki jak wieczorne uczucie ciężkości nóg – różne są przyczyny tej dolegliwości. Oto najczęstsze z nich.
03.06.2019
Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) dopuściła do użytku nowatorski lek – skórę w spreju. Produkuje się go z komórek skóry pobranych od pacjenta, któremu aplikuje się lek. Komórki zawarte w roztworze „przyczepiają” się do rany i sprawiają, że skóra w uszkodzonym miejscu sama zaczyna odrastać.
02.10.2018
Dieta lekkostrawna przyda się od czasu do czasu każdemu z nas. Szczególnie zaś polecana jest osobom, uskarżającym się na zgagę, niestrawność, zaparcia oraz cierpiącym na choroby jelit i problemy żołądkowe. Jak ją skomponować, aby dostarczać organizmowi substancji odżywczych, a jednocześnie odciążyć układ pokarmowy i zmniejszyć lub nawet zlikwidować odczuwane dolegliwości, radzi dietetyk Kamila Lipowicz z […]
13.08.2019
Lekkostrawna i zdrowa. Ale w smaku raczej… nijaka. Nie każdy umie ją przyrządzić tak, by cukiniowa potrawa zachwycała smakiem. Ale tak naprawdę, to nic trudnego – wypróbuj nasze przepisy na dania z cukinii.