Strona główna ZdrowieInfekcje u dorosłych Wirusy atakują – jak nie zachorować?
Strona główna ZdrowieInfekcje u dorosłych Wirusy atakują – jak nie zachorować?

Wirusy atakują – jak nie zachorować?

autor: Magdalena Wojciechowska-Budzisz

Jeśli czujesz się osłabiony i „coś cię bierze”, może to oznaczać początek infekcji o podłożu wirusowym. Przeczytaj, co możesz zrobić, aby zapobiec w porę atakowi wirusa i nie dopuścić do rozwoju choroby.

Nasz organizm wyposażony jest w wiele tarcz obronnych, które chronią nas przed wirusami. Zadbaj o nie, a zmniejszysz ryzyko zakażenia:

1. Dobrze się nawadniaj i oddychaj przez nos

Wirus przenoszony drogą kropelkową (np. poprzez kichnięcie) osiada na błonach śluzowych nosa i gardła, a stamtąd trafia w niżej położone partie dróg oddechowych. Pamiętaj, że błony śluzowe są zwykle pokryte przez specjalny śluz, który stanowi niejako film ochronny, zapobiegający przenoszeniu szkodliwych mikrobów. W śluzie obecne są przeciwciała, które już przy próbie potencjalnego zakażenia stanowią pierwszą linię obrony przeciwwirusowej. Dlatego tak ważne jest, aby być dobrze nawodnionym w zimie oraz oddychać przez nos. Pozwala to uniknąć wysuszenia jamy ustnej i gardła, a tym samym eliminacji tego filmu ochronnego.

Istotne jest także nawilżanie powietrza, którym oddychamy i nie przegrzewanie pomieszczeń, szczególnie sypialni.

WAŻNE! W czasie zwiększonego ryzyka zakażenia wirusami zwracaj uwagę, aby unikać kontaktu potencjalnie brudnych rąk z błonami śluzowymi. Pamiętaj, aby nie wkładać rąk do nosa, ust, oczu lub uszu, szczególnie po uścisku dłoni, po podróży środkami transportu publicznego, czy po przebywaniu w takich miejscach, jak supermarket, kino, przychodnia, szkoła itp.

2. Wprowadź do diety potrawy o działaniu przeciwwirusowym

Zadbaj zwłaszcza o te składniki, które w istotny sposób wspomogą funkcjonowanie układu immunologicznego. W ostatnich miesiącach zimy dotkliwie odczuwamy brak słońca, które odpowiada za syntezę witaminy D w organizmie, możemy czuć się nieco osłabieni, pozbawieni energii i sił witalnych. Brakuje nam świeżych, pełnych witamin owoców i warzyw, które naturalnie stymulują naszą odporność. Dlatego warto suplementować w tym czasie witaminę D, niezbędną dla układu odpornościowego. Równie ważna jest witamina C, magnez i cynk.

Korzystne działanie przyniesie nam także ekstrakt z pestek grejpfruta, który znany jest ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych oraz przeciwwirusowych. Zawiera również witaminę C oraz sporo przeciwutleniaczy. Antyoksydanty znajdziemy też w dużych ilościach w przyprawach. Dodawaj więc do codziennych posiłków cynamon, imbir, kurkumę, kardamon, kminek czy anyż. Mają one udokumentowane działanie przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe oraz przeciwzapalne!

Jedz czosnek, cebulę i ugotuj dobry bulion z dodatkiem ziół, aby zwalczyć zimowe przemęczenie organizmu i zapobiec wszelkim infekcjom.

Nie zapomnij o kiszonkach! Sfermentowane pokarmy (kiszona kapusta, ogórki, buraki) to istne bogactwo probiotyków, które wspierają mikroflorę jelitową, odpowiadającą w ogromnej mierze za prawidłową odporność. 

Do picia przygotuj ciepłe napary ziołowe – z tymianku, krwawnika, macierzanki lub oregano. Ich nieco gorzkawy smak złagodzi dodatek naturalnego, dobrej jakości miodu.

Jak ustrzec się przed grypą?

3. Śpij dobrze

Dla prawidłowej pracy układu immunologicznego niezbędny jest również spokojny sen. Właściwa ilość godzin zdrowego, regenerującego snu zapewni nam dobre samopoczucie, odpowiedni poziom energii oraz odporność.

Ważne są warunki niezbędne do zdrowego snu. Unikaj zasypiania przy telewizji lub włączonym komputerze, wywietrz porządnie pomieszczenie, w którym śpisz, przed snem zrelaksuj się i odpręż. Nie zaprzątaj sobie głowy negatywnymi myślami, zaparz sobie herbatę z melisy lub lawendy, poczytaj, pomedytuj lub porozmawiaj z bliskimi. Noc będzie wówczas spokojna, a sen przyniesie niezbędną regenerację sił witalnych i odpoczynek.

4. Trzymaj się ciepło

Pamiętaj, aby nie wychładzać organizmu. Pomimo, że na przedwiośniu masz ochotę założyć lżejsze buty, cieńszą kurtkę i wreszcie zdjąć czapkę i rękawiczki, poczekaj z tym do prawdziwej wiosny. Wczesne słońce jest jeszcze zdradliwe, powietrze wciąż chłodne i nadal istnieje ryzyko, że się przeziębisz, osłabisz odporność i zaprosisz wirusy do swojego organizmu.

Ubieraj się „na cebulkę”, aby nie dopuścić zarówno do przegrzania, jak i nadmiernego oziębienia. Dbaj o ciepło głowy, stóp, pleców i dolnych partii brzucha. Nie unikaj spacerów i aktywności na świeżym powietrzu, ale zawsze ubierz się odpowiednio do pogody.

5. Zastosuj leki naturalne

Jeśli poczujesz, że jednak „coś cię bierze” i pojawią się pierwsze objawy infekcji, warto wówczas zastosować naturalne leki homeopatyczne. W przypadku chorób wywołanych przez wirusy są one szczególnie przydatne. Po pierwsze: są to powszechnie dostępne bez recepty produkty lecznicze, które skutecznie potrafią zwalczyć infekcje wirusowe. Po drugie: leki homeopatyczne stymulują naturalne mechanizmy obronne organizmu i pobudzają go do walki z zarazkami, wzmacniając i stymulując układ odpornościowy. Ich działanie przeciwwirusowe i zwiększające odporność zostało udowodnione w badaniach naukowych (1-8).

Wybierając odpowiedni lek homeopatyczny, kierujemy się objawami pacjenta. Do konkretnych symptomów dobiera się właściwe remedium. Istnieje wiele leków homeopatycznych, skutecznych zarówno w przypadku gorączki, kaszlu, jak i duszności, a nawet w zapaleniu płuc, zatem nie jesteśmy pozbawieni oręża w starciu z wrogimi wirusami.

Zanim jednak określone symptomy się pojawią, można profilaktycznie zaopatrzyć się w dostępne w aptekach homeopatyczne leki przeciwwirusowe, które pomogą „uzbroić” nasze mechanizmy odpornościowe i zmniejszą podatność na złapanie wirusa.

Koronawirus - czy grozi nam pandemia?

Czy mamy powody do obaw w obliczu epidemii koronawirusa?

Samo słowo „epidemia” już brzmi groźnie. Do tego dochodzą wszystkie informacje medialne, które są systematycznie powtarzane przez różne stacje nadawcze i nieustannie podnoszą poziom zaniepokojenia. Ważne jest jednak aby Nie wpadać w panikę!

Pamiętajmy, że wszelkie zaburzenia emocjonalne wpływają negatywnie na naszą odporność, zatem zamartwianie się epidemią, niepokój i gorączkowe nasłuchiwanie złych wiadomości może tylko  zwiększyć podatność na zachorowanie.

Nawet jeśli poczujesz się źle i zauważysz pierwsze symptomy infekcji, nie zakładaj od razu, że dopadł cię koronawirus. Być może to przeziębienie lub „zwykła” grypę (też choroba pochodzenia wirusowego). I to przed nią szczególnie powinniśmy się strzec. Szczególnie o tej porze roku, gdy warunki pogodowe na zewnątrz i osłabienie organizmu pod koniec zimy sprzyjają łatwemu „łapaniu” infekcji. Jeśli zadbamy o prawidłową odporność, pomoże to nam uchronić się nie tylko przed lokalnymi wirusami, ale również przed tymi bardziej egzotycznymi, z Dalekiego Wschodu takimi jak koronawirus.

Koronawirus - jak się przed nim chronić?

Źródła:

1. H. Enbergs, Effects of the homeopathic preparation Engystol on interferon – roduction by human T-lymphocytes, Immunol Invest 2006;35:19-27.

2. H. Wagner et al., influence of Homeopathic Drugs preparations on the Phagocytosis Capability of Granulocytes, Biological Therapy 1993;X(20:43-49.

3. H. Oberbaum et al., Antiviral activity of Engystol: an in vitro analysis, JAlt Complement med. 2005;11(5):855-862.

4. Badanie EPOXILO – S. Conde Dieza, A. Casasb, J.L.G. Riveroc, J.C.L. Carod, F. Portale, G. Saezf – Hiszpania; badanie opublikowane  W Respiratory Medicine ( Styczeń 2019) i dostępne w bazach Pubmed i Embase

5. Beghi – badanie obserwacyjne Gianfranco M. Beghi i Antonio M. Morselli-Labate – Cremona, Włochy

6. Selkova – J. P. Selkowa, T. A. Siemienienko, I. A. Gorbaczow z Instytutu Naukowo-Badawczego Epidemiologii i Mikrobiologii w Moskwie

7. Ferley – J.P. Ferley, D. Zmirou z uniwersyteckiego szpitala w Grenoble we Francji

8. Papp – badanie P. Papp, P. Shubak, E. Bek – Niemcy

Powiązane artykuły