Joga twarzy, czyli jak zachować młody wygląd na dłużej

Skoro regularne ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie ciała, to dlaczego nie zacząć  stosować też ćwiczeń poprawiających kondycję i wygląd twarzy oraz szyi? Sprawdź, na czym polega joga twarzy! Konsultacja: Olga Szemley twórczyni autorskiej metody ćwiczeń oraz Iwona Kwaśny i Anna Filipowicz - instruktorki z Yogattractive, http://yogattractive.com/.
Joga twarzy - jak zachować młody wygląd?

Na tym założeniu opiera się joga twarzy, która zyskuje coraz więcej zwolenniczek na całym świecie. ­­­– Wbrew lansowanym często tezom to nie botoks jest najlepszym przyjacielem kobiety, ale ruch. Jeśli  więc dbamy o kondycję naszego ciała: uprawiamy jogę, biegamy czy ćwiczymy w klubie fitness, to nie powinnyśmy zapominać o twarzy. Kremy odżywiają i ujędrniają skórę twarzy, ale pod nią są mięśnie, które też potrzebują ­ruchu – twierdzi Olga Szemley, twórczyni autorskiej metody ćwiczeń Yogattractive.

Ćwiczenia wykonywane regularnie i we właściwy sposób poprawią owal, zredukują głębokość zmarszczek, zmniejszą opuchliznę i worki pod oczami i zapewnią młodszy, zrelaksowany wygląd naszej twarzy, która (w przeciwieństwie do efektu zastosowania botoksu) zachowa naturalny wygląd i mimikę.

Joga anti-aging to system gimnastyki twarzy i szyi, która ma na celu poprawę krążenia krwi,  ułatwia eliminację toksyn, pobudza produkcję naturalnego kolagenu,  wygładza zmarszczki, nadaje skórze jędrność, zdrowy koloryt i młodszy wygląd. Ćwiczenia mięśni pozwalają wygładzić czoło, podnieść opadające powieki i policzki, spłycić bruzdy nosowo-wargowe oraz ujędrnić usta.

Zanim zaczniesz ćwiczyć

Warto udać się na kilka lekcji z instruktorem, który wyjaśni, jak wykonywać najważniejsze ćwiczenia, by nie zrobić sobie krzywdy. Profesjonalista  pomoże ocenić, które partie naszej  twarzy wymagają bardziej intensywnego treningu i dobierze odpowiednie do naszych indywidualnych potrzeb ćwiczenia. Nauczy jak wykonywać je w odpowiedni sposób aby osiągnąć zamierzony efekt. – Od lat ćwiczę jogę, sama i z grupą. Joga poprawiła kondycję mojego ciała i wzmocniła psychikę.

Joga twarzy - jak wykonywać ćwiczenia mięśni twarzy.

W pewnym momencie poczułam, że czas abym zaczęła robić również coś dla wyglądu własnej twarzy – opowiada Iwona Kwaśny – Jakoś nie pociągała mnie jednak myśl o stosowaniu „ cudownych” kremów odmładzających, odwiedzaniu kosmetyczek itp. Ponieważ staram się praktykować minimalizm, szukam wszędzie jak najprostszych rozwiązań. Joga twarzy przekonała  mnie właśnie swoją prostotą , naturalnością i efektywnością. Teraz przekonuję do niej inne kobiety.

– Od razu po pierwszych zajęciach widzimy efekt młodszej, zrelaksowanej twarzy. Tak jak po ćwiczeniach jogi ciała, czujemy się też zrelaksowane i wyciszone psychicznie. Dla wielu kobiet jest to tak samo ważny aspekt, jak poprawa wyglądu, dlatego wracają regularnie na treningi. Pełna sesja z instruktorem trwa od 60 do 90 minut. Na co dzień wystarczy poświęcić dosłownie kilka minut dziennie aby utrzymać efekt odmłodzonego wyglądu.

Ćwiczenie ujędrniające szyję i likwidujące podwójny podbródek:

Joga twarzy - ćwiczenia ujędrniające szyję.

Włóż ołówek między wargi, unieś brodę tak, by poczuć napięcie z przodu szyi i podawaj ustami ołówek jak najwyżej w stronę sufitu, przytrzymując go w górze przez 5 sekund. Następnie pozwól mu zsunąć się ku kącikom ust. Powtórz 10 razy z głową do przodu i po 10 razy na boki. Czujesz, jak pracuje szyja? Podbródek to też mięśnie. Możesz je wyćwiczyć!

Nie tylko twarz

W trakcie zajęć jogi anti-aging wykonujemy ćwiczenia uruchamiające około 80 mięśni twarzy i szyi. Mięśnie ćwiczymy z obciążeniem: są odpowiednio dociążane dłońmi i palcami, stosujemy też specjalne jeżyki (dostępne min. w sklepach rehabilitacyjnych), które pozwalają na automasaż tkanek głębszych, co doskonale pobudza ukrwienie skóry i przepływ limfy oraz pracę fibroblastów odpowiedzialnych za produkcję naturalnego kolagenu i elastyny. Anna Filipowicz efekty masażu jeżykami porównuje do efektów estetycznego zabiegu wstrzykiwania osocza. – Twarz i szyja to jedyne miejsca naszego ciała, w których mięśnie znajdują się bezpośrednio pod skórą – mówi – dlatego tak szybko widać pozytywny efekt ćwiczeń. Za pomocą regularnych ćwiczeń potrafimy nawet zniwelować asymetrię związaną z przykurczem mięśni.

Dobre efekty dają też regularne masaże cienkiej skóry okolicy dekoltu, które „rozprasowują” zmarszczki jakie z wiekiem utrwalają się w tym miejscu. Do automasażu używane są naturalne, aromatyczne olejki, które znakomicie regenerują skórę.

Jeżeli chcemy poprawić kondycję włosów, można skutecznie  poprawić ukrwienie i odżywienie cebulek właśnie za pomocą masażu jeżykami. Przy okazji wmasowujemy w skórę głowy odżywcze

W skład naturalnej  jogi anti-aging wchodzą też delikatne masaże okolicy tarczycy, które regulują jej prawidłowe. Przy okazji masujemy też grasicę – mały, ale niezmiernie ważny narząd – odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, którego aktywność z wiekiem znacznie się osłabia. Masaż pobudza ukrwienie i tym samym pracę słabiej funkcjonującego narządu.

Masaż tarczycy z użyciem jeżyków:

Joga twarzy - automasaż tarczycy z użyciem jeżyków.

Automasaż ujędrni szyję, a zarazem spowoduje lepsze ukrwienie obszaru tarczycy, co jest korzystne dla jej funkcjonowania i wspomaga samoleczenie w przypadku Hashimoto oraz  niedoczynności i nadczynności. Tarczycę masujemy jeżykami do refleksoterapii pionowo w górę i w dół oraz poziomo, robiąc sobie nimi okręgi na poziomie „naszyjnika” i „półgolfu”. Jeśli nie mamy jeżyków, nakładamy na szyję pielęgnacyjny kosmetyk, obejmujemy ją całą dłonią z odwiedzionym kciukiem i gładzimy. Uwaga – zawsze tylko od dołu do góry, by nie pomagać siłom grawitacji.

Z kolei specjalny system ćwiczeń i automasażu z użyciem języka nie tylko poprawia wygląd twarzy w okolicy ust, ale pomaga też zwalczać bruksizm (nadmierne napinanie mięśni żuchwy). Masowanie okolicy karku natomiast doskonale rozluźnia napięty wskutek stresu mięsień czworoboczny i zwalcza bóle związane min. z pracą przy komputerze.

W system ćwiczeń jogi twarzy wchodzą też ćwiczenia oczu. – W Chinach w ramach walki z plagą krótkowzroczności ćwiczenia oczu są od lat obowiązkowe w szkołach ­– mówi Olga Szemley. Ćwiczenia powalają zrelaksować zmęczone oczy, a ich systematyczne stosowanie pozwala na korygowanie zarówno krótkowzroczności jak i dalekowzroczności. W tym przypadku  aspekt zdrowotny jest tak samo ważny jak pielęgnacyjny: mocne mięśnie głębokie oka przeciwdziałają jego zagłębianiu się w oczodół, które pojawia się wraz z wiekiem. Stres usztywnia mięśnie poruszające gałką oczną co wpływa na jakość funkcjonowania oka. Jeżeli czujemy zmęczenie oczu wystarczy wyobrazić sobie znak nieskończoności i spróbować „ obrysować” go wzrokiem 10 razy , potem powtarzamy ten sam ruch gałek zaczynając z przeciwnej strony.

Olga Szemley poleca też inne proste ćwiczenie relaksacyjne oczu, które każdy może sam wykonywać w dowolnym miejscu i porze (np. podczas krótkiej przerwy przy komputerze): Usiądź wyprostowana, barki luźne i zamknij oczy. Skieruj wzrok mocno do góry, a potem nisko w dół. Powtórz 5 razy. Następnie powtórz to samo, nie otwierając powiek, w prawo i w lewo 5 razy i po skosie po 5 razy. Zakończ ćwiczenie kręcąc gałkami ocznymi kółeczka w obu kierunkach.

Wzmacnianie mięśni wokół oczu służy zarówno ujędrnianiu i wygładzaniu skóry w tych okolicach jaki i poprawianiu jakości wzroku. Skóra wokół oczu jest jednak delikatna, musimy mieć pewność, że nie marszczymy skóry, toteż do opanowania prawidłowego treningu tej okolicy wskazana jest na początku obecność instruktora.

Automasaż powiek i brwi:

Joga twarzy - automasaż powiek i brwi.

Ćwiczenie: palce wskazujące są „sztangą” dla górnej powieki, którą próbujemy unosić wraz z obciążeniem. Po co? By zapobiec opadaniu partii skóry pod brwiami.

Kto i w jakim wieku może zacząć ćwiczenia?

– Tak jak ze wszystkim: łatwiej zapobiegać niż likwidować już istniejące zmiany – mówi Olga Szemley. Sama mam czterdzieści parę lat i widzę na własnej skórze efekty codziennych  ćwiczeń i automasaży. Oczywiście procesu starzenia nie da się zatrzymać i tego nie obiecuję. Jednak joga twarzy sprawia, że nasza twarz może wyglądać dobrze, w sposób naturalny, w każdym wieku. Chociaż stworzyłam Yogattractive jako alternatywę dla inwazyjnych metod, to często pracuję też z kobietami po zabiegach medycyny estetycznej. Przekonałam się, że wspomaganie działań inwazyjnych metodami naturalnymi daje dużo lepsze efekty.

Automasaż liftingujący:

Joga twarzy - automasaż liftingujący.

Jeden z najsilniej liftingujących gestów masażu: po nałożeniu kremu, póki dłonie jeszcze łatwo przesuwają się po skórze, masuj mocno wewnętrznymi krawędziami dłoni wzdłuż nosa, a potem pod policzkiem, jakbyś chciała wyżłobił tam głęboki rowek. Zapobiegniesz opadaniu policzków, a jako bonus odblokujesz zatoki. Powtarzaj po 7–10 razy rano i wieczorem. To zaledwie kilka minut, a już po kilku dniach można uzyskać widoczny efekt liftingujący.

Filmiki, na których podejrzysz, jak uprawiać jogę twarzy:

Sprawdź, jak prawidłowo oddychać podczas ćwiczeń jogi.

31.08.2019
Nie lubisz biegać, nuży cię aerobic, nie przekonują żmudne ćwiczenia na siłowni? Zapisz się na zumbę. Latynoskie rytmy, relaks, uśmiech i świetna zabawa gwarantowane. W gratisie otrzymasz spalanie kalorii, poprawę nastroju, świetną kondycję i zdrowie.
17.08.2019
Trener personalny ćwiczący wraz z podopiecznymi to dzisiaj codzienny widok w nowoczesnych siłowniach. Pokazuje on jak wykonać dane ćwiczenie, mobilizuje do wysiłku, pilnuje, żeby trening przebiegał bezpiecznie. Czy rzeczywiście warto wydać sto złotych (taka jest przybliżona cena  godzinnego treningu), żeby odbywał się pod okiem fachowca? A może to strata pieniędzy i równie dobrze można ćwiczyć […]
31.07.2019
Podobno tyle trzeba przejść w ciągu dnia, żeby być sprawnym, szczupłym i zdrowym. Podobno… A jak jest naprawdę? Pytamy Kamila Górę, fizjoterapeutę i trenera z Fizjokliniki Warszawskiego Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Medycznej.
06.07.2019
Niezbyt późna, niezbyt obfita, lekka, niskokaloryczna i urozmaicona. Taka powinna być kolacja, która pomoże szybko wpaść w objęcia Orfeusza i sprawią, że rano obudzisz się rześka i wypoczęta.
02.04.2019
Na dworze coraz cieplej, czas ruszyć się z kanapy. Poszłaś pobiegać albo wybrałaś się na trening na siłownię i wróciłaś z bólem kolana? Oto co powinnaś zrobić, aby szybko wrócić do aktywności i pozbyć się problemów ze stawem kolanowym. Konsultacja: specjalista terapii manualnej, osteopata, fizjoterapeuta Maciej Brożyński z Warszawskiego Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Klinicznej Fizjoklinika.
21.08.2018
Upały nie mijają, więc lody to najchętniej kupowany deser. Te sklepowe jednak zawierają mnóstwo cukru (nawet niektóre rzemieślnicze lody, kupowane w budkach i reklamowane jako naturalne często są słodzone syropem glukozowo-fruktozowym…), barwników, konserwantów i innych dodatków. Zamiast więc zjadać produkowane na masową skalę, tuczące i często alergizujące łakocie, zróbcie lody w domu! To banalnie proste.