Strona główna Ciało w ruchu Joga twarzy – jak zachować młody wygląd na dłużej?
Strona główna Ciało w ruchu Joga twarzy – jak zachować młody wygląd na dłużej?

Joga twarzy – jak zachować młody wygląd na dłużej?

autor: Brygida Rekowska

Skoro regularne ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie ciała, to dlaczego nie zacząć stosować też ćwiczeń poprawiających kondycję i wygląd twarzy oraz szyi? Sprawdź, na czym polega joga twarzy! Konsultacja: Olga Szemley twórczyni autorskiej metody ćwiczeń oraz Iwona Kwaśny i Anna Filipowicz – instruktorki z Yogattractive.

Na tym założeniu opiera się joga twarzy, która zyskuje coraz więcej zwolenniczek na całym świecie. ­­­– Wbrew lansowanym często tezom to nie botoks jest najlepszym przyjacielem kobiety, ale ruch. Jeśli więc dbamy o kondycję naszego ciała: uprawiamy jogę, biegamy czy ćwiczymy w klubie fitness, to nie powinnyśmy zapominać o twarzy. Kremy odżywiają i ujędrniają skórę twarzy, ale pod nią są mięśnie, które też potrzebują ­ruchu – twierdzi Olga Szemley, twórczyni autorskiej metody ćwiczeń Yogattractive.

Joga dla początkujących – 7 wskazówek, jak zacząć praktykować jogę

Joga twarzy – na czym polega?

Joga twarzy anti-aging to system gimnastyki twarzy i szyi, która ma na celu poprawę krążenia krwi, ułatwia eliminację toksyn, pobudza produkcję naturalnego kolagenu, wygładza zmarszczki, nadaje skórze jędrność, zdrowy koloryt i młodszy wygląd. Ćwiczenia mięśni pozwalają wygładzić czoło, podnieść opadające powieki i policzki, spłycić bruzdy nosowo-wargowe oraz ujędrnić usta.

Kolagen w jedzeniu – gdzie go szukać?

Ćwiczenia wykonywane regularnie i we właściwy sposób poprawią owal, zredukują głębokość zmarszczek, zmniejszą opuchliznę i worki pod oczami i zapewnią młodszy, zrelaksowany wygląd naszej twarzy, która (w przeciwieństwie do efektu zastosowania botoksu) zachowa naturalny wygląd i mimikę.

Zanim zaczniesz ćwiczyć

Warto udać się na kilka lekcji z instruktorem, który wyjaśni, jak wykonywać najważniejsze ćwiczenia, by nie zrobić sobie krzywdy. Profesjonalista  pomoże ocenić, które partie naszej twarzy wymagają bardziej intensywnego treningu i dobierze odpowiednie do naszych indywidualnych potrzeb ćwiczenia. Nauczy, jak wykonywać je w odpowiedni sposób, aby osiągnąć zamierzony efekt. – Od lat ćwiczę jogę, sama i z grupą. Joga poprawiła kondycję mojego ciała i wzmocniła psychikę.

Facemodeling – na czym polega manualna terapia twarzy?

W pewnym momencie poczułam, że czas abym zaczęła robić również coś dla wyglądu własnej twarzy – opowiada Iwona Kwaśny – Jakoś nie pociągała mnie jednak myśl o stosowaniu „ cudownych” kremów odmładzających, odwiedzaniu kosmetyczek itp. Ponieważ staram się praktykować minimalizm, szukam wszędzie jak najprostszych rozwiązań. Joga twarzy przekonała  mnie właśnie swoją prostotą , naturalnością i efektywnością. Teraz przekonuję do niej inne kobiety.

– Od razu po pierwszych zajęciach widzimy efekt młodszej, zrelaksowanej twarzy. Tak jak po ćwiczeniach jogi ciała, czujemy się też zrelaksowane i wyciszone psychicznie. Dla wielu kobiet jest to tak samo ważny aspekt, jak poprawa wyglądu, dlatego wracają regularnie na treningi. Pełna sesja z instruktorem trwa od 60 do 90 minut. Na co dzień wystarczy poświęcić dosłownie kilka minut dziennie aby utrzymać efekt odmłodzonego wyglądu.

Poranne ćwiczenia w domu – jak je wykonać?

Joga twarzy - jak wykonywać ćwiczenia mięśni twarzy. Młoda kobieta ćwiczy jogę na sali.

Kto i w jakim wieku może zacząć jogę twarzy?

– Tak jak ze wszystkim: łatwiej zapobiegać niż likwidować już istniejące zmiany – mówi Olga Szemley. – Sama mam czterdzieści parę lat i widzę na własnej skórze efekty codziennych ćwiczeń i automasaży. Oczywiście procesu starzenia nie da się zatrzymać i tego nie obiecuję. Jednak joga twarzy sprawia, że nasza twarz może wyglądać dobrze, w sposób naturalny, w każdym wieku.

– Chociaż stworzyłam Yogattractive jako alternatywę dla inwazyjnych metod, to często pracuję też z kobietami po zabiegach medycyny estetycznej. Przekonałam się, że wspomaganie działań inwazyjnych metodami naturalnymi daje dużo lepsze efekty.

Joga śmiechu – na czym polega terapia śmiechem?

Joga twarzy ani-aging

W trakcie zajęć jogi anti-aging wykonujemy ćwiczenia uruchamiające około 80 mięśni twarzy i szyi. Mięśnie ćwiczymy z obciążeniem: są odpowiednio dociążane dłońmi i palcami, stosujemy też specjalne jeżyki (dostępne min. w sklepach rehabilitacyjnych), które pozwalają na automasaż tkanek głębszych, co doskonale pobudza ukrwienie skóry i przepływ limfy oraz pracę fibroblastów odpowiedzialnych za produkcję naturalnego kolagenu i elastyny.

Anna Filipowicz efekty masażu jeżykami porównuje do efektów estetycznego zabiegu wstrzykiwania osocza. – Twarz i szyja to jedyne miejsca naszego ciała, w których mięśnie znajdują się bezpośrednio pod skórą – mówi – dlatego tak szybko widać pozytywny efekt ćwiczeń. Za pomocą regularnych ćwiczeń potrafimy nawet zniwelować asymetrię związaną z przykurczem mięśni.

Dobre efekty dają też regularne masaże cienkiej skóry okolicy dekoltu, które „rozprasowują” zmarszczki jakie z wiekiem utrwalają się w tym miejscu. Do automasażu twarzy używane są naturalne, aromatyczne olejki, które znakomicie regenerują skórę.

Jeżeli chcemy poprawić kondycję włosów, można skutecznie  poprawić ukrwienie i odżywienie cebulek właśnie za pomocą masażu jeżykami. Przy okazji wmasowujemy w skórę głowy odżywcze składniki.

Jak działają przeciwutleniacze?

Joga twarzy – ćwiczenia, które ujędrnią i uelastycznią

1. Ćwiczenie ujędrniające szyję i likwidujące podwójny podbródek

Włóż ołówek między wargi, unieś brodę tak, by poczuć napięcie z przodu szyi i podawaj ustami ołówek jak najwyżej w stronę sufitu, przytrzymując go w górze przez 5 sekund. Następnie pozwól mu zsunąć się ku kącikom ust. Powtórz 10 razy z głową do przodu i po 10 razy na boki. Czujesz, jak pracuje szyja? Podbródek to też mięśnie. Możesz je wyćwiczyć!

Joga twarzy - ćwiczenia ujędrniające szyję.

W skład naturalnej  jogi anti-aging wchodzą też delikatne masaże okolicy tarczycy, które regulują jej prawidłowe funkcjonowanie. Przy okazji masujemy też grasicę – mały, ale niezmiernie ważny narząd – odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, którego aktywność z wiekiem znacznie się osłabia. Masaż pobudza ukrwienie i tym samym pracę słabiej funkcjonującego narządu.

Badanie tarczycy – co musisz wiedzieć?

2. Masaż tarczycy z użyciem jeżyków

Automasaż ujędrni szyję, a zarazem spowoduje lepsze ukrwienie obszaru tarczycy, co jest korzystne dla jej funkcjonowania i wspomaga samoleczenie w przypadku Hashimoto oraz niedoczynności i nadczynności.

Tarczycę masujemy jeżykami do refleksoterapii pionowo w górę i w dół oraz poziomo, robiąc sobie nimi okręgi na poziomie “naszyjnika” i “półgolfu”. Jeśli nie mamy jeżyków, nakładamy na szyję pielęgnacyjny kosmetyk, obejmujemy ją całą dłonią z odwiedzionym kciukiem i gładzimy. Uwaga – zawsze tylko od dołu do góry, by nie pomagać siłom grawitacji.

Joga twarzy - automasaż tarczycy z użyciem jeżyków.

Z kolei specjalny system ćwiczeń i automasażu z użyciem języka nie tylko poprawia wygląd twarzy w okolicy ust, ale pomaga też zwalczać bruksizm (nadmierne napinanie mięśni żuchwy). Masowanie okolicy karku natomiast doskonale rozluźnia napięty wskutek stresu mięsień czworoboczny i zwalcza bóle związane min. z pracą przy komputerze.

3. Joga twarzy: ćwiczenia oczu

W system ćwiczeń jogi twarzy wchodzą też ćwiczenia oczu. – W Chinach w ramach walki z plagą krótkowzroczności ćwiczenia oczu są od lat obowiązkowe w szkołach ­– mówi Olga Szemley. Ćwiczenia powalają zrelaksować zmęczone oczy, a ich systematyczne stosowanie pozwala na korygowanie zarówno krótkowzroczności, jak i dalekowzroczności.

W tym przypadku aspekt zdrowotny jest tak samo ważny jak pielęgnacyjny: mocne mięśnie głębokie oka przeciwdziałają jego zagłębianiu się w oczodół, które pojawia się wraz z wiekiem. Stres usztywnia mięśnie poruszające gałką oczną, co wpływa na jakość funkcjonowania oka. Jeżeli czujemy zmęczenie oczu wystarczy wyobrazić sobie znak nieskończoności i spróbować „obrysować” go wzrokiem 10 razy, potem powtarzamy ten sam ruch gałek, zaczynając z przeciwnej strony.

Maseczki na twarz – jak dobrać je do swojej cery?

Olga Szemley poleca też inne proste ćwiczenie relaksacyjne oczu, które każdy może sam wykonywać w dowolnym miejscu i porze (np. podczas krótkiej przerwy przy komputerze):

Usiądź wyprostowana, barki luźne i zamknij oczy. Skieruj wzrok mocno do góry, a potem nisko w dół. Powtórz 5 razy. Następnie powtórz to samo, nie otwierając powiek, w prawo i w lewo 5 razy i po skosie po 5 razy. Zakończ ćwiczenie kręcąc gałkami ocznymi kółeczka w obu kierunkach.

Wzmacnianie mięśni wokół oczu służy zarówno ujędrnianiu i wygładzaniu skóry w tych okolicach, jak i poprawianiu jakości wzroku. Skóra wokół oczu jest jednak delikatna, musimy mieć pewność, że nie marszczymy skóry, toteż do opanowania prawidłowego treningu tej okolicy wskazana jest na początku obecność instruktora.

5 rzeczy, których potrzebują twoje oczy

4. Automasaż powiek i brwi

Jak wykonać ćwiczenie?

Palce wskazujące są „sztangą” dla górnej powieki, którą próbujemy unosić wraz z obciążeniem. Po co? By zapobiec opadaniu partii skóry pod brwiami.

Joga twarzy - automasaż powiek i brwi.

5. Automasaż liftingujący

Jeden z najsilniej liftingujących gestów masażu: po nałożeniu kremu, póki dłonie jeszcze łatwo przesuwają się po skórze, masuj mocno wewnętrznymi krawędziami dłoni wzdłuż nosa, a potem pod policzkiem, jakbyś chciała wyżłobił tam głęboki rowek. Zapobiegniesz opadaniu policzków, a jako bonus odblokujesz zatoki.

Powtarzaj po 7–10 razy rano i wieczorem. To zaledwie kilka minut, a już po kilku dniach można uzyskać widoczny efekt liftingujący.

Joga twarzy - automasaż liftingujący.

Nasze ekspertki: Olga Szemley twórczyni autorskiej metody ćwiczeń oraz Iwona Kwaśny i Anna Filipowicz – instruktorki z Yogattractive.

 

Filmiki, na których podejrzysz, jak ćwiczyć jogę twarzy:

Powiązane artykuły