Dlaczego warto praktykować jogę?

dlaczego warto praktykowac joge

Joga to nie tylko ćwiczenia fizyczne, które wzmocnią ciało. Jednak zazwyczaj od tego właśnie się zaczyna przygoda z jogą. Szukamy w niej sposobu na pozbycie się bólu w plecach, wzmocnienie kręgosłupa, rozciągnięcie sztywnych mięśni czy poprawę postawy ciała. Nie ma w tym oczywiście nic złego. Jednak warto wiedzieć, że joga to coś znacznie więcej.

Dzięki połączeniu ćwiczeń z oddechem oraz koncentracji na wykonywanych pozycjach, joga oddziałuje również na umysł i emocje. Wpływa na to, jak się czujemy oraz zwiększa świadomość własnego ciała. Pomaga w zmaganiach ze stresem, synchronizuje pracę umysłu i ciała.

Poniżej znajdziesz listę korzyści, które możesz odnieść wraz z regularną praktyką jogi, podzielonych na dwie kategorie: ciało i umysł. Joga bowiem działa na wielu poziomach, wprowadzając równowagę nie tylko do naszego ciała, ale też do innych płaszczyzn życia.

KORZYŚCI PŁYNĄCE Z PRAKTYKI JOGI

CIAŁO

  • Wzmacnia

Najbardziej oczywisty punkt praktyki. Dzięki temu, że w jodze angażujemy do pracy wszystkie grupy mięśni, jesteśmy w stanie bardzo szybko zauważyć, że stajemy się coraz silniejsi z każdymi kolejnymi zajęciami.

  • Uelastycznia

Następna niezaprzeczalna korzyść. Praktyka jogi zwiększa zakres ruchu stawów, powoduje wydłużenie mięśni, co w konsekwencji prowadzi do smuklejszej sylwetki oraz wolnego od bólu ciała.

  • Koryguje

Praktyka jogi rewelacyjnie wpływa na naszą postawę poprzez to, że w trakcie wykonywania danych pozycji mocno skupiamy się na wyprostowanym kręgosłupie i otwartej klatce piersiowej. Rezultatem tego jest późniejsze zwracanie uwagi na te elementy, a garbienie się staje się po prostu niewygodne.

  • Pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi

Sekwencje jogi – zwłaszcza te dynamiczne i zawierające skręty kręgosłupa – powodują przyspieszenie metabolizmu oraz stymulują narządy wewnętrzne do pracy, dzięki czemu łatwiej jest kontrolować wagę ciała.

  • Reguluje gospodarkę hormonalną

Poprzez zastosowanie konkretnych pozycji dzięki jodze możemy pobudzić do pracy gruczoły dokrewne, a to się bezpośrednio przekłada na nasze samopoczucie i na ilość energii.

  • Zwiększa odporność organizmu

Praktyka jogi przyczynia się do lepszego ukrwienia narządów wewnętrznych, ale również do redukcji stresu, co z kolei ma ogromne przełożenie na utrzymanie systemu immunologicznego w dobrej kondycji.

  • Wspomaga układ krążenia

Podczas wykonywania pozycji połączonych ze świadomym oddychaniem naczynia krwionośne są masowane oraz rozciągane, dzięki czemu poprawia się ukrwienie mięśni, a także serce pozostaje zdrowe i pracuje prawidłowo.

  • Zmniejsza ból

Joga u kobiet pomaga uregulować cykl miesiączkowy oraz zmniejsza bóle menstruacyjne i napięcie przedmiesiączkowe. Odpowiednio dobrane pozycje pomagają ponadto przy bólach kręgosłupa i głowy. Ćwiczenia jogi łagodzą napięcia fizyczne i emocjonalne, które często są odpowiedzialne za różnego rodzaju bóle.

UMYSŁ I EMOCJE

  • Pomaga przy nerwicy i walce z depresją

Praktyka jogi wspaniale wycisza układ nerwowy, przyczynia się do zwiększenia odporności na stres, uwalnia od napięć, budzi w nas pozytywne emocje. To wszystko sprawia, że staje się skutecznym narzędziem dla osób zmagających się z depresją czy nerwicą.

  • Pomaga odnaleźć wewnętrzny spokój

Joga poprzez świadome zaangażowanie oddechu pozytywnie oddziałuje na układ nerwowy, pozwala spojrzeć z dystansem na to, co nas spotyka oraz zachować spokój w stresujących sytuacjach.

  • Poprawia koncentrację

Skupienie się na praktyce, oddechu i konkretnych częściach ciała przyczynia się do ogólnej poprawy koncentracji naszego umysłu. To umożliwia nam później lepiej koncentrować się na zadaniach życia codziennego. Dzięki lepszemu ukrwieniu mózgu jesteśmy bardziej wydajni w pracy, szybciej się uczymy oraz potrafimy lepiej skupiać się wykonywanych czynnościach.

  • Pomaga odnaleźć siebie

Joga poprzez zwiększenie świadomości ciała pokazuje nam, jakie są jego możliwości. Pozwala lepiej poznać siebie oraz swoje potrzeby. Uczy akceptacji, ale też miłości do siebie i do świata. Jest narzędziem, które wpływa dobroczynnie na umysł, uświadamiając , co tak naprawdę jest dla nas ważne.

Joga wyraźnie wskazuje nam, że ciało i umysł są ze sobą nierozerwalnie połączone i wzajemnie na siebie oddziałują. Praca z asanami (pozycjami jogicznymi), oddechem oraz medytacją zbawiennie wpływa na funkcjonowanie ciała, co z kolei przekłada się na zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie.

Nie ma zatem znaczenia, z jakiego powodu rozpoczynamy przygodę z jogą. Wraz z regularną praktyką przekonamy się, że przynosi ona znacznie więcej korzyści, niż się początkowo mogło wydawać.