Joga ratuje kręgosłup

Coraz częściej na bóle kręgosłupa skarżą się już osoby w młodym wieku. Zapewne przyczynia się do tego w dużym stopniu rozpowszechniony dzisiaj siedzący tryb życia. Takim osobom joga powinna być zalecana przez lekarzy jako najlepszy lek.

Oczywiście przyczyn bólu kręgosłupa możemy upatrywać nie tylko w codziennych nawykach, ale także w wadach wrodzonych, przebytych urazach czy czynnikach psychicznych.

Złe nawyki

Jeśli jednak ten inny czynnik nas nie dotyczy, to zazwyczaj chodzi o nasze codzienne przyzwyczajenia, do których najczęściej zaliczamy:

  • nieprawidłową postawę ciała
  • długotrwałe przebywanie w niewygodnej pozycji
  • przeciążenia kręgosłupa
  • dźwiganie
  • zbyt małą aktywność fizyczną lub, co gorsza, całkowity jej brak
  • nadwagę lub otyłość
  • źle dobrany materac do spania

Nie sposób pominąć tutaj czynników psychicznych. Stres i napięcia emocjonalne mogą również przyczynić się do uporczywego bólu kręgosłupa. Przykładowo, gdy się stresujemy, często nienaturalnie unosimy ramiona, pochylamy głowę i zamykamy klatkę piersiową, zaokrąglając plecy. Wszystko to powoduje nieprawidłową postawę ciała, czyli czynnik psychiczny przenosi się na płaszczyznę fizyczną.

Zwykle kręgosłup staje się obiektem naszego zainteresowania dopiero, gdy pojawi się ból lub jakiekolwiek zmiany w jego obrębie. Jednak warto wiedzieć, że odpowiednimi ćwiczeniami można całkowicie tym zmianom zapobiec. Dlatego o kręgosłup warto dbać każdego dnia.

Joga na kręgosłup

Odpowiednie ćwiczenia wzmacniają mięśnie grzbietu, zwiększają mobilność kręgosłupa, rozluźniają barki, usuwają sztywność kręgosłupa, poprawiają postawę ciała, zmniejszają uciski na nerwy, przynosząc tym samym ulgę w przewlekłym bólu. To taki rozluźniający automasaż dla kręgosłupa.

W ćwiczeniach wzmacniających, jak i zwiększających elastyczność kręgosłupa warto uwzględnić skręty, skłony i wygięcia do tyłu. Idealnie sprawdza się tu joga, która to wszystko nam zapewnia.

Regularna praktyka nie tylko pozwoli złagodzić lub całkowicie wyeliminować ból poprzez rozluźnienie napięć i wzmocnienie odpowiednich mięśni, ale również nauczy nas świadomości ciała – tak potrzebnej do wypracowania jego poprawnej postawy.

Pamiętać jednak należy o bezpieczeństwie podczas wykonywania asan. Jeśli zmagamy się z jakąś poważniejszą dolegliwością w obrębie kręgosłupa, warto skonsultować się najpierw ze specjalistą, który pozna naszą anatomię i ewentualnie skieruje nas na rehabilitację bądź dobierze odpowiednie ćwiczenia.

O czym może świadczyć ból pleców?

Obecnie najczęściej spotykanymi chorobami kręgosłupa są: dyskopatia znana również pod nazwą przepuklina lub schorzenie krążka międzykręgowego, zwyrodnienie stawów kręgosłupa oraz skrzywienia kręgosłupa.

Niestety większość wymienionych powyżej schorzeń pojawia się na nasze własne życzenie – najczęściej poprzez wspomniany już siedzący tryb życia i brak ruchu, prowadzące do znacznego osłabienia mięśni pleców.

Dlatego warto rozpocząć ćwiczenia jogi już na etapie, w którym ból pleców nie dokucza nam za bardzo lub wręcz wcale, czujemy się zdrowi. Wtedy jesteśmy w stanie zapracować nie tylko na mocny i elastyczny kręgosłup na przyszłość, ale i na życie w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.

28.02.2019
Powięź – cieniutka, ale mocna jak jedwab błona otaczająca nasze wewnętrzne organy. Wprawia ciało w ruch, zapewnia mu siłę i elastyczność. Pilnuje dobrego trawienia i płodności. A nawet… decyduje o tym, czy jesteśmy sprawni intelektualnie. Można ją doskonalić. Konsultacja: Milena Patnaik, dyplomowana fizjoterapeutka, współtwórczyni Sit Right, firmy zajmującej się audytem ergonomicznym w biurach i nauką […]
06.04.2019
Nordic walking to naprawdę sport dla każdego. Dla młodych i starszych, dla sportowców i amatorów, dla zdrowych i chorych (choć z pewnymi wyjątkami). Jeszcze nie próbowałaś? Kije w dłoń i ruszaj w teren! Konsultacja: mgr Kamila Sochaj, fizjoterapeutka z Kliniki Columna Medica.
24.05.2019
Siłownia kojarzy ci się z miejscem gdzie młodzi mężczyźni i kobiety ćwiczą swoje sześciopaki podnosząc w pocie czoła ciężkie sztangi? To błąd! Przychodzi tu coraz więcej osób w różnym wieku po to, by po prostu zadbać o zdrowie. Najwyższy też czas, by trening siłowy docenili seniorzy, ponieważ badania naukowców potwierdzają, że właśnie ćwiczenia z obciążeniem […]
16.05.2019
Utrapienie działkowiczów, czy cenna dla zdrowia roślina lecznicza? Jedno i drugie, choć z przewagą drugiego!
31.10.2018
Sok z buraka to najlepszy izotonik dla sportowców. Działa przeciwzapalnie i dodaje energii! Sprawdź, dlaczego jeszcze warto zabrać go ze sobą na trening!
05.03.2018
Każde zajęcia jogi zazwyczaj kończą się bardzo podobnie – relaksacją w szawasanie, ułożeniem dłoni jak do modlitwy i wypowiedzeniem słowa „namaste”. Wiele osób robi to jednak automatycznie, powtarzając słowo za nauczycielem, nie szukając odpowiedzi na pytanie, co ono tak naprawdę znaczy i czy ma jakieś przesłanie.