Strona główna Ciało w ruchu Oddech w jodze – jak prawidłowo oddychać podczas praktyki?
Strona główna Ciało w ruchu Oddech w jodze – jak prawidłowo oddychać podczas praktyki?

Oddech w jodze – jak prawidłowo oddychać podczas praktyki?

autor: Małgorzata Mostowska Data publikacji: Data aktualizacji:
Data publikacji: Data aktualizacji:

Wiele osób przychodząc na zajęcia jogi najbardziej obawia się asan. Boją się, że nie będą w stanie wykonać określonej pozycji. Jednak czas szybko weryfikuje te uprzedzenia. Z największym trudem często przychodzi to, co utrzymuje nas przy życiu i co często robimy zupełnie nieświadomie. Oddech w jodze.

Stres wpływa na nasz oddech

Dlaczego coś, co robimy każdego dnia, coś tak naturalnego jak oddech, okazuje się dla nas tak skomplikowaną praktyką? Żyjemy w czasach, w których bardzo trudno o nawiązanie relacji ze swoim ciałem, a co za tym idzie praktykowanie głębokiego oddychania.

Dużo pracujemy, pędzimy z jednego miejsca w drugie, wykonujemy kilka rzeczy jednocześnie, wkrótce taki styl życia staje się przyczyną:

  • niepokoju
  • złego samopoczucia
  • napięcia emocjonalnego

Wszystko to ma ogromny wpływ na nasz oddech. Staje się on coraz płytszy.

Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę, że niespokojnym stylem życia narażamy ciało na ciągły stres, a on z kolei prowadzi do usztywnienia oraz nieprawidłowej postawy, to łatwo zauważyć tego następstwa.

Zaokrąglone plecy, nienaturalnie uniesione ramiona, zapadnięta klatka piersiowa – to wszystko przyczynia się do znacznego spłycenia naszego oddechu i w konsekwencji niedotlenienia organizmu. Z pomocą przychodzi tutaj joga na stres.

Ćwiczenia oddechowe – łagodzą stres i napięcie

Jak prawidłowo oddychać w trakcie jogi?

Oddech w jodze odgrywa kluczową rolę. To na nim skupiamy się już od samego początku sesji. Zapewne również dlatego regularna praktyka jogi tak wspaniale wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednak co to znaczy: prawidłowo oddychać? Jak oddychać podczas praktyki jogi?

Najczęściej pojawiającą się kwestią jest, czy oddychać należy przez nos czy przez usta. Prawidłowa odpowiedź jest tylko jedna: od samego początku naturalnie oddychamy przez nos i to jest prawidłowy sposób. Bierzemy wdech nosem i wydychamy powietrze nosem. W praktyce jogi bardzo mocno się to podkreśla i jest to pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę.

Druga kwestia to świadomość i obserwacja oddechu oraz tego, co się z nim dzieje podczas praktyki. W jodze skupiamy się nie tylko na prawidłowym ułożeniu ciała, ale też na relacji asana–oddech. Zadajemy sobie zatem pytania:

  • jaka część ciała porusza się na wdechu?
  • jak głęboko jesteśmy w stanie „zejść” oddechem?
  • co się dzieje z naszym oddechem w określonych pozycjach?

Jeśli zaobserwujemy, że na wdechu unoszą się nam tylko ramiona i oddychamy głównie klatką piersiową, próbujemy uruchomić brzuch „schodząc” oddechem niżej, aby na wdechu on również się uniósł.

Przez całą praktykę kontrolujemy to, co dzieje się z naszym oddechem, dążąc do głębokiego, ale też długiego, swobodnego i spokojnego oddechu, podczas którego na wdechu brzuch będzie się unosił i powiększał, a na wydechu – opadał i wracał do naturalnego rozmiaru.

Jaki powinien być oddech podczas praktyki jogi?

Głęboki, ale niewymuszony, długi, powolny, spokojny i swobodny, a zarówno wdech, jak i wydech powinny się odbywać przez nos.

W zasadzie taka wiedza na początek nam wystarczy. Wraz z pogłębianiem praktyki możemy zainteresować się konkretnymi technikami oddechowymi, do których należą np.:

  • naprzemienny oddech nadi shodhana
  • oddech zwycięski ujjayi
  • oddech ognia kapalabhati

Pranajama – na czym polegają jogiczne ćwiczenia oddechowe?

Oddech w jodze - jak prawidłowo oddychać? Kobieta praktykuje jogę na macie na dachu bloku w wielkim mieście.

Głęboki oddech w jodze – jakie niesie korzyści?

Każdy oddech dostarcza tlenu i potrzebnej energii do wszystkich komórek naszego ciała. Jednak prawidłowy oddechgłęboki i świadomy – pełni znacznie więcej funkcji:

  • oczyszcza organizm
  • odpręża, obniżając poziom kortyzolu (hormonu stresu)
  • może wyleczyć z bezsenności
  • reguluje pracę serca i ciśnienie krwi
  • podnosi witalność organizmu
  • poprawia nastrój
  • dotlenia mózg, zapewniając jaśniejszy umysł
  • odżywia i regeneruje wszystkie tkanki i komórki organizmu
  • wydłuża życie

Praktykowanie głębokiego oddechu sprzyja zatem osiągnięciu nie tylko pełni zdrowia, ale i doskonałego samopoczucia. A to, co odróżnia jogę od innych form aktywności fizycznej, to właśnie kompletne skupienie na oddechu, a nie tylko na ułożeniu ciała.

Dzięki temu wraz z regularną praktyką, naturalnie również poza matą, zaczynamy oddychać pełniej i bardziej swobodnie. A to z kolei, jak już zostało wspomniane, przyczynia się do zdecydowanej poprawy jakości naszego codziennego życia.

Joga i ajurweda na stres i dobry sen

Najnowsze artykuły