Strona główna Zdrowie 5 rytuałów ajurwedyjskich na dobry początek dnia
Strona główna Zdrowie 5 rytuałów ajurwedyjskich na dobry początek dnia

5 rytuałów ajurwedyjskich na dobry początek dnia

autor: Maja Modrzewska

Ajurweda, czyli starożytny system holistycznej medycyny z Indii, ogromną wagę przykłada do tego, by dobrze zacząć każdy dzień naszego życia. Dlaczego to takie ważne i jak to zrobić w naszych współczesnych realiach, zapytaliśmy Kasię Bem, nauczycielkę jogi i medytacji. Poznaj 5 rytuałów ajurwedyjskich na dobry początek dnia.

Czy wiesz, co oznacza tak ważny w medycynie ajurwedyjskiej termin “samoopieka”? Tak, dokładnie to, co myślisz – zaopiekowanie się sobą. Oczywiście, zadbanie o swoje potrzeby jest ważne zawsze i w każdym miejscu na świecie, jednak w tym systemie medycyny ma absolutnie wyjątkowe znaczenie.

Ajurweda uczy, że zamiast czekać na pojawienie się problemów zdrowotnych, a następnie je leczyć, zdecydowanie lepiej jest powstrzymać ich pojawienie się. I temu właśnie m.in. służy praktykowanie tradycyjnych rytuałów samoopieki. Oprócz tego, że działają one profilaktycznie, dodatkowo pomogą ci złagodzić stres i wyczerpanie, a także dodadzą energii na nowy dzień.

Za najlepszy czas na takie rytuały uważa się wczesny ranek, dosłownie tuż po wschodzie słońca – według ajurwedy twoja pobudka powinna nastąpić między 4.30 a 6.00 (zimą dopuszczalna jest 7.00). Jednak zanim wstaniesz z łóżka, zatrzymaj się na chwilę, doceń, że możesz cieszyć się przeżywaniem kolejnego dnia na tej ziemi i ustal swoje zamiary/plany na najbliższe kilkanaście godzin.

Medytacja wdzięczności – jak dobrze zacząć dzień?

Jak dobrze zacząć dzień - rytuały ajurwedyjskie.

Kasia Bem radzi, by codziennie znaleźć również pozytywną intencję na dany dzień np. “To będzie dobry dzień, wypełniony miłością, radością i obfitością”. A jeśli nadal nie możesz się dobudzić, opłucz twarz zimną, jak najzimniejszą wodą (co najmniej kilkakrotnie)! To nie tylko odgoni resztki snu, ale także ujędrni skórę twarzy. Potem… możesz zaczynać działać! Oto pięć najczęściej wymienianych porannych zabiegów, które wspaniale przygotowują nas do codziennych obowiązków.

Rytuały tybetańskie – na czym polega praktyka?

Jak dobrze zacząć dzień? 5 rytuałów ajurwedyjskich

1. Wypłucz usta olejem

Tuż po wstaniu z łóżka zalecane jest ssanie oleju. Oczyszcza to i odkaża jamę ustną, jest także elementem detoksykacji całego organizmu. Dodatkowo wzmacnia zęby i dziąsła, pomaga odświeżyć oddech i zapobiega próchnicy, wybiela zęby, łagodzi stany zapalne dziąseł oraz oczyszcza zatoki.

Jak to zrobić? Weź do ust łyżeczkę oleju – najlepszy do tego celu jest olej organiczny, sezamowy lub kokosowy – i przesuwaj go po zębach, dziąsłach i języku, tak, jakbyś chciała wypłukać stamtąd wszelkie zanieczyszczenia. Początkowo olej wydaje się gęsty, potem miesza się ze śliną i staje się coraz bardziej wodnisty. Planowo zabieg powinien trwać ok. 20 minut, choć na początku, gdy nie umiesz jeszcze tego robić, wystarczy przynajmniej minuta lub dwie. Po zakończeniu zabiegu olej starannie wypluj (nie wolno go połykać) i przepłucz usta wodą.

2. Wyczyść język

Wiele osób rano ma biały, obłożony język i nieprzyjemny smak w ustach. Według ajurwedy ten nalot to ama, czyli niestrawione resztki jedzenia i toksyny, które trzeba możliwie dokładnie usunąć. Najlepsza do tego celu jest specjalna skrobaczka do języka, wykonana ze stali nierdzewnej (ale może też być zwykła kuchenna łyżeczka).

Jak to zrobić? Włóż skrobak (łyżeczkę) do ust i umieść jak najdalej na języku. Następnie delikatnie dociśnij i pociągnij do przodu. Umyj przyrząd wodą i powtórz zabieg kilkakrotnie. Wypłucz usta. Po skończonym zabiegu dokładnie wyszczotkuj zęby pastą (polecane są specjalne kosmetyki ajurwedyjskie np. ajurwedyjska pasta do zębów, ale możesz użyć także swojej ulubionej).

Rytuały ajurwedyjskie - natrzyj ciało olejem sezamowym.

3. Natrzyj ciało olejem sezamowym

To według ajurwedy jeden z podstawowych zabiegów pielęgnacyjnych. Olej sezamowy przenika przez wszystkie warstwy skóry, docierając głębiej, nawet do układu kostnego i nawilża kości oraz stawy. Jak podkreśla nasza ekspertka w swojej książce “Happy uroda” olej sezamowy ma także właściwości oczyszczające (wyciąga z ciała toksyny) oraz rozgrzewające. Doskonale nawilża także przesuszoną skórę.

Jak to zrobić? Podgrzej ok. 30-50 ml oleju sezamowego do temperatury ciała i natrzyj nim całe ciało. Pozostaw skórę natłuszczoną na ok. 20 minut i weź prysznic.

Olejki do pielęgnacji ciała, twarzy i włosów – jakie wybrać?

Na weekend: Masaż ajurwedyjski Abhjanga

Jeśli masz więcej czasu możesz zamiast tego wykonać masaż ajurwedyjski Abhjanga.

Oto instrukcja, jak go wykonać, przygotowana przez Kasię Bem:

Ten masaż zaczyna się zawsze od głowy. Nabierz około łyżki oleju w dłonie (potem na bieżąco dobieraj kolejne porcje) i natrzyj nim całą głowę – wykonuj okrężne ruchy dłońmi jak zwykle podczas mycia włosów. Następnie wymasuj twarz – zacznij od czoła, wykonuj głaszczące, płynne ruchy na przemian prawą i lewą dłonią, a później zrób kilka kółek na środku czoła (to bardzo wycisza układ nerwowy) i na koniec skronie. Wymasuj też uszy i skórę za nimi.

Teraz zajmij się szyją, wygłaszcz ją z przodu i z tyłu. Potem okrężnymi ruchami nacieraj energicznie kark, barki i łokcie. Masując ramiona i przedramiona zastosuj ruch podłużny w dół. Dalej znowu ruchami okrężnymi zgodnie z ruchem wskazówek zegara, zajmij się klatką piersiową, piersiami i dolną częścią brzucha. Wreszcie czas na nogi (ruchami podłużnymi) stopy – wygłaszcz je energicznie od palców do pięt, każdy palec z osobna mocno uciskaj przez kilka chwil!

Medytacja - jeden z rytuałów ajurwedy

4. Medytuj choć kilka minut

Medytacja wprowadzi cię w stan spokoju, klarowności umysłu, da także zastrzyk energii na ten nadchodzący dzień, który przecież może nieść rozmaite wyzwania. Jak mówi Kasia Bem, która jest również nauczycielką medytacji, pomaga ona osiągnąć spokój wobec tego, co nieuchronnie przynosi życie.

Stopniowo zmieni się też twoje podejście do różnych nieuniknionych, nawet trudnych, wydarzeń, nie będziesz reagować już tak emocjonalnie, tylko adekwatnie do sytuacji. Zapewniasz sobie w ten sposób także lepszy kontakt ze sobą. Masz czas, by zastanowić się nad tym, jak się czujesz, jak działa twój organizm, czego potrzebujesz w danym dniu.

W dalszej perspektywie jest to doskonały sposób na poprawienie działania układu krążenia, limfatycznego, hormonalnego, nerwowego. Dzięki medytacji uspokaja się i pogłębia także oddech. 

Aplikacja do medytacji – w jaki sposób pomaga początkującym?

Jak to zrobić? Usiądź na podłodze lub krześle z wyprostowanym kręgosłupem, zamknij oczy i skup się na oddechu. Zauważ, jak powietrze wpływa do twojego ciała i wypływa z niego. Jeśli pojawią się jakieś myśli, nie skupiaj się na nich, tylko łagodnie skieruj uwagę z powrotem na oddech. Na początek minuta medytacji może wydawać się zbyt długa, stopniowo jednak staraj się wydłużać czas medytacji do kilku czy kilkunastu minut. Możesz także skorzystać z filmików nagranych przez naszą ekspertkę.

Tu linki:

  1. https://www.youtube.com/watch?v=dY9o2emaKTs&fbclid=IwAR19WKnXPWsOOfdAlPPEAefzeQMYoK4yKEN9fcNxRevE_ioLKrFjBFl7s4Q
  2. https://www.youtube.com/watch?v=hGzmWSjcTrg&t=5s&fbclid=IwAR17U4sAwSb7U2e8M8E-J2_LuPAUFm_Sm5Nsek8M1LLk06RdLUT_vFpjNpM

Joga o poranku - rytuał ajurwedyjski. Powitanie słońca.

5. Ćwicz lub praktykuj jogę

Rano każdy rodzaj aktywności fizycznej obudzi ciało do życia i doda energii. Nasza ekspertka poleca oczywiście praktykowanie jogi, bo jej zdaniem to najdoskonalsza forma aktywności, która przynosi wszechstronne korzyści każdej osobie. Najczęściej polecana sekwencja poranna to powitanie słońca (na YouTube jest sporo filmików z instrukcją), która świetnie uelastycznia i wzmacnia całe ciało.

Joga na stres – o tym, dlaczego joga zmniejsza napięcie, pisze Małgorzata Mostowska, joginka i instruktorka jogi.

Warto zakończyć poranne rytuały kilkoma minutami oddechu naprzemiennego (Nadi Shodhana): wdech lewa dziurka (prawa zatkana), wydech prawa (lewa zatkana), wdech prawa, wydech lewa. Jako ostatni zawsze jest wydech lewą dziurką. Taki oddech równoważy energię i oczyszcza kanały energetyczne.

A potem? Witaj w nowym pięknym dniu!

 

Nasz ekspert: Kasia Bem – nauczycielka jogi i medytacji, blogerka, autorka książek „Happy Detoks” i „Happy uroda”, organizatorka warsztatów wyjazdowych. Posiada zaszczytny tytuł Master of Yoga, przyznany w systemie jogi według Sivanandy.

Powiązane artykuły