Praktyka wdzięczności, czyli jak dobrze zacząć dzień?

Czy zastanawiałaś się kiedyś jakie są Twoje pierwsze myśli tuż po przebudzeniu? A czy wiesz, że to co pojawi się w Twojej głowie jako pierwsze, może determinować Twój poziom szczęścia – i to nie tylko w ciągu dnia, ale również w ciągu całego Twojego życia? Co najlepszego możesz zatem zrobić dla siebie? Odpowiedź jest prosta. Praktykować wdzięczność.
Praktyka wdzięczności, czyli jak dobrze zacząć dzień.

Do takich wniosków doszło już wiele uczonych (m.in. Robert Emmons czy Michael McCullough), których badania wyraźnie pokazały, że wyrażanie wdzięczności związane jest z większą satysfakcją z życia, poczuciem spełnienia i szczęścia. Nie musisz jednak być uczonym, aby zaobserwować jak ma się wdzięczność do szczęścia, a marudzenie do apatii.

Zauważ, że często zupełnie nieświadomie, zaraz po przebudzeniu zaczynamy narzekać na swoje życie. Myślimy o tym jacy jesteśmy niewyspani, jak bardzo pogoda za oknem nam nie sprzyja, jak przez to nie chce nam się wstawać z łóżka, jak bardzo nie lubimy swojej pracy i… można tak w nieskończoność. Zastanów się przez chwilę, czy takie myśli wywołają uśmiech na twarzy i radość w sercu? Czy takie myśli sprawią, że Twój dzień będzie piękniejszy? Odpowiedź nasuwa się sama.

ZA CO JESTEM DZISIAJ WDZIĘCZNA?

Pomyśl zatem, jak mogłabyś odwrócić te myśli i skupić się na tym… za co jesteś wdzięczna? W praktyce wdzięczności nie ma miejsca na narzekanie czy pretensje. Jest za to sporo miejsca na życzliwość, dobro i miłość. Skupiając się na takich cechach i odczuciach napełniamy się wewnętrznym poczuciem spełnienia i radości. Dziękujemy za to co mamy i czujemy jak zaczynamy mieć tego jeszcze więcej.

Żeby jednak za coś podziękować, musimy najpierw to dostrzec. Dostrzegamy zatem tak proste i przyziemne sprawy jak łóżko, na którym możemy odpoczywać, ciepłą wodę, którą możemy obmyć twarz i lodówkę pełną jedzenia, którym możemy napełnić brzuch. Zaraz jednak zwracamy uwagę, że mamy znacznie więcej powodów do radości: środek transportu, który bezpiecznie zawiezie nas do pracy, zajęcie, które pozwala nam się utrzymać, bliską osobę, która na nas czeka po powrocie do domu. Czy wszystkie te rzeczy nie są dowodem na to, że żyjemy w dobrych czasach?

Najwspanialsze jest jednak to, że wraz z regularną praktyką wyrażania wdzięczności, zauważysz, że, takie rzeczy przychodzą Ci coraz łatwiej, a Ty zaczynasz dostrzegać ich coraz więcej. Dodatkowo, myśli pełne miłości i wdzięczności zaczną napływać do Ciebie także w ciągu dnia, wtedy gdy sama w zasadzie ich się nie spodziewasz.

Praktyka wdzięczności o poranku.

WDZIĘCZNOŚĆ W PRAKTYCE

Najprostszym sposobem na rozpoczęcie wyrażania wdzięczności, jest powiedzenie sobie w myślach o kilku rzeczach, powiedzmy o trzech, za które jesteś dzisiaj wdzięczna. W praktyce wygląda to tak, że tuż po przebudzeniu, zanim pomyślisz o czymkolwiek, przywołujesz do głowy trzy rzeczy, za które chcesz już teraz podziękować. To może być coś tak banalnego jak to, że usłyszałeś budzik i… obudziłeś się, bo pomyśl o tym w ten sposób: nie każdemu będzie dzisiaj dane się obudzić. Na koniec (jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś) uśmiechnij się do siebie i powiedz sobie, że to będzie dobry dzień! Wszystko zajmie Ci nie więcej niż 2 minuty, a wzrost samopoczucia jest zauważalny od razu.

Z czasem możesz rozszerzać swoją praktykę wdzięczności o kolejne rzeczy, a jeśli jesteś typem pisarki, prowadź dziennik wdzięczności, w którym będziesz zapisywać wszystkie swoje przemyślenia związane z praktyką wdzięczności. Możesz dodatkowo uzupełniać swoje zapiski o rzeczy, na które cieszysz się danego dnia – pomyśl tylko jak takie podejście może całkowicie odmienić Twój poranek! A dobry poranek często jest gwarancją dobrego dnia, dlatego z całego serca polecam ci tak prostą, a jednocześnie dającą wiele radości, praktykę wyrażania wdzięczności.

Obejrzyj mój filmik i zobacz jak to wygląda w praktyce:

Przeczytaj też o technice mindfulness.

06.03.2019
Dwie najbliższe sobie kobiety. Mogłyby być dla siebie najlepszymi przyjaciółkami, a tymczasem często ze sobą walczą. Jak ułożyć wzajemne relacje, by zamiast powodować frustracje, dawały moc? Konsultacja: Julia Otto, psycholog, gabinet psychoterapii Psychenigma.
29.03.2019
Plotka ma wielką moc. Przeszkadza ci, że inni mówią o tobie za plecami? Zapytaliśmy psychologa Przemysława Staronia o to, co zrobić, aby przestali.
30.03.2019
Ignatia amara to lek homeopatyczny, którego substancję źródłową stanowi bób św. Ignacego (nazwa łacińska: Strychnos ignatia). Jest to drzewo z rodziny Loganiaceae, pochodzące z Filipin. Pierwszym, który je opisał był czeski jezuita, zakonnik przebywający i pracujący na Filipinach. To on nadał roślinie europejską nazwę Bób św. Ignacego, na cześć imienia założyciela swojego zakonu.
26.09.2018
Ból z reguły traktowany jest jak coś złego i niepotrzebnego. Tymczasem jest on czynnikiem, bez którego nie moglibyśmy przetrwać; informuje, że coś niedobrego dzieje się w naszym organizmie i najwyższy czas, aby temu zaradzić. Jest jednak pewien wyjątek. To ból podczas porodu.
21.09.2018
Klimakterium stopniowo wkracza w życie kobiety w wieku około 45-50 lat. Staramy się walczyć z nim za wszelką cenę, ponieważ nie tylko kojarzy się z przykrymi objawami, ale też budzi niepokój i obawę o naszą kobiecość. Tymczasem to naturalna kolej rzeczy. Spróbujmy zadziałać łagodnymi środkami, które działają w zgodzie z naszym organizmem i pomogą przejść ten […]
17.01.2019
Pomarańczowy sok na przeziębienie, owocowy sorbet przy grypie, zupy kremy przy anginie i jagodowy kisiel na biegunkę. Sprawdź, co jeszcze możesz podać dziecku, gdy choruje, by jak najszybciej wróciło do zdrowia.