Ssanie oleju – sposób na detoks i wzmocnienie odporności

Płukanie jamy ustnej olejem od kilku tysięcy lat uznaje się za skuteczny sposób walki z chorobotwórczymi bakteriami, grzybami, pasożytami. Ssanie oleju oczyszcza organizm i wzmacnia odporność. Dlaczego i jak ssać oleje? Konsultacja: dietetyk kliniczny Mateusz Ostręga z poradni dietetycznej Ajwen.

„Płukanie ust olejem? Ssanie tłuszczu? Cóż za nieapetyczny pomysł”, możesz pomyśleć. Jednak ta prozdrowotna metoda znana jest od kilku tysięcy lat! Stosowali ją mistrzowie ajurwedy, starożytnej medycyny hinduskiej. A dzisiaj wiele badań potwierdza skuteczność jej działań. Dlaczego warto codziennie ssać olej?

Choroba może zaczynać się w jamie ustnej

Podczas szczotkowania zębów tylko około 60 procent ich powierzchni jest oczyszczane. A jama ustna zostaje odkażona w zaledwie 10 procentach. Z wiekiem może to prowadzić do chorób zębów, dziąseł czy śluzówki. Właśnie one są uważane często za pierwotne źródło rozwoju schorzeń wewnątrz organizmu.

W naszych ustach „mieszka” kilkaset tysięcy rodzajów bakterii, grzybów i pasożytów. Między innymi drożdżaki Candida czy paciorkowiec Streptococcus, które przyczyniają się do wspomnianych chorób dziąseł i zębów.

Dowiedziono, że wiele dysfunkcji narządów wewnętrznych zaczyna się właśnie od problemów „stomatologicznych”. Pacjenci z chorobami przyzębia czy dziąseł są bardziej narażeni na rozwój infekcji gardła, katar, zapalenie zatok, płuc i oskrzeli, bóle stawów, kłopoty ze skórą (np. trądzik), dolegliwości nerek i wątroby, a także choroby układu krwionośnego (np. choroba niedokrwienna serca, udar mózgu) i osteoporozę.

Także mamy oczekujące narodzin dziecka, borykające się z chorobami zębów i dziąseł są bardziej narażone na ryzyko przedwczesnego porodu.

Ssanie oleju – na co pomaga?

Ssanie oleju oczyszcza i odkaża jamę ustną, pochłania drobnoustroje i toksyny (oblepiając je oleistą membraną), zanim ze śliną przedostaną się w głąb naszego ciała.

Co więcej! Zabieg pośrednio przyczynia się do odtrucia całego organizmu. Zwalczanie zarazków w ustach wspiera pracę całego układu immunologicznego, ponieważ szkodliwe bakterie oraz toksyczne substancje zawarte w żywności czy powietrzu nie przenikają ze śliną dalej. Odciążony układ odpornościowy szybciej radzi sobie z innymi zagrożeniami. Ssanie oleju wspiera też w walce z zapaleniem zatok, oskrzeli lub płuc, wspomaga też powrót do zdrowia po infekcjach gardła, przeziębieniu, katarze.

Regularne płukanie ust olejem wybiela także zęby, oddech staje się świeższy, zmniejszają się problemy z krwawieniem z dziąseł. Po dłuższym czasie prawdopodobnie polepszy się stan skóry, trądzikowe wypryski będą rzadsze lub całkowicie znikną. Dzięki detoksykacji być może złagodnieją migreny, egzema, zmniejszą się bóle kości, uregulują menstruacje, wspomożesz też profilaktykę chorób układu krążenia, pokarmowego i oddechowego.

Nigdy nie jest za późno na taką kurację, zwłaszcza że organizm z biegiem czasu, a także przez złe nawyki i zanieczyszczone środowisko, magazynuje wiele toksyn i niezdrowych substancji. Systematyczne ssanie oleju pomoże na bieżąco oczyszczać z nich ciało.

Ssanie oleju – jaki olej ssać?

Najwięcej zalet mają nierafinowane oleje kokosowy i sezamowy z pierwszego tłoczenia. Tak zwane: extra virgin. Są cenione ze względu na działanie oczyszczające, przeciwzapalne i nawilżające (ważne dla osób, które przez niewłaściwą dietę, brak nawodnienia czy leki odczuwają przykrą suchość w ustach). Olej kokosowy dzięki zawartemu w nim kwasowi kaprylowemu zwalcza też grzyby i bakterie.

Inne oleje roślinne, jak rzepakowy czy słonecznikowy, nie mają aż tylu zdrowotnych, przeciwgrzybiczych i antybakteryjnych właściwości, dlatego płukanie ust tymi olejami nie przyniesie tak pożądanych efektów.

Zasady ssania oleju

Najlepiej zacznij rano, na czczo. Umyj zęby, żeby oczyścić je z osadu. Rozpuść w ustach łyżkę oleju kokosowego lub zastosuj płynny sezamowy. Przez 20 minut ssij go tak, żeby obmył zęby, dziąsła, policzki i migdałki. Poruszaj ustami tak jak przy płukaniu zębów. Z każdą minutą olej będzie coraz rzadszy, bo miesza się ze śliną. Możesz tym czasie zająć się porządkami, czy przygotowaniem śniadania. Wypluj po 20 minutach płukankę, zdezynfekuj umywalkę i wyszczotkuj zęby.

Jeśli na początku zabieg wydaje ci się nieapetyczny, zacznij od minuty, dwóch – ile ci się uda. Z czasem wydłużaj czas płukania.

Uwaga! Oleju po zabiegu nie wolno połykać, bo oblepione membraną z tłuszczu drobnoustroje przedostaną się w głąb ciała. Jeśli nie możesz pohamować odruchu połykania śliny, wtedy na chwilę przytrzymaj rozpuszczającą się mieszankę przed zębami, połknij śladową ilość śliny i kontynuuj zabieg.

30.05.2019
Nie masz pomysłu na lekką wiosenną zupę? Sprawdź nasze przepisy na zielone zupy warzywne z najlepszych warzyw sezonowych i ziół.
13.08.2019
Lekkostrawna i zdrowa. Ale w smaku raczej… nijaka. Nie każdy umie ją przyrządzić tak, by cukiniowa potrawa zachwycała smakiem. Ale tak naprawdę, to nic trudnego – wypróbuj nasze przepisy na dania z cukinii.
26.05.2019
Prozdrowotne właściwości siemienia i oleju lnianego są znane od wieków. Współczesne badania je potwierdzają i wskazują, jakie wartościowe składniki są za to dobroczynne działanie siemienia lnianego odpowiedzialne.
15.06.2018
Najnowsze badania nie pozostawiają wątpliwości: nasze zdrowie, odporność i dobre samopoczucie – także psychiczne – zależą od tego czy nasza mikroflora jelitowa znajduje się w równowadze. Jeśli przyjaznych bakterii zaczyna nam brakować, zaczynamy chorować. Dowiedz się, jak przywrócić równowagę jelitową i wrócić do zdrowia.
23.07.2019
Toast na zdrowie w upalny dzień? Najlepiej wznieść go cydrem. Lekki, orzeźwiający napój to znacznie lepszy wybór niż kufel piwa, czy lampka wina. Cydr ma niewiele kalorii, niski indeks glikemiczny i całkiem sporo antyoksydantów, doskonale gasi pragnienie i można go zrobić w domu. Taki jest najsmaczniejszy!
15.11.2018
Pierwszym objawem prezbiopii jest zwykle oddalanie oczu od gazety albo książki – by lepiej widzieć, czasem potrzeba czytania w mocniejszym oświetleniu. O tym – jak sobie radzić ze starzeniem się oczu rozmawiamy z okulistką dr Ewą Wojciechowską. Sprawdź, jak dbać o wzrok po czterdziestce.