Strona główna Ciało w ruchu Jakie są rodzaje jogi?

Jakie są rodzaje jogi?

autor: Małgorzata Mostowska Data publikacji: Data aktualizacji:
Data publikacji: Data aktualizacji:

Joga często kojarzy się głównie z siadem w pozycji lotosu, z zamkniętymi oczami i medytowaniem przez kilkanaście czy kilkadziesiąt minut. Owszem, praktyka jogi może tak wyglądać, jednak z takim podejściem spotykamy się już coraz rzadziej. Odmian jogi jest bowiem współcześnie na tyle dużo, że każdy w zależności od tego, co chce osiągnąć, znajdzie coś dla siebie. Sprawdź, jakie są rodzaje jogi.

Strona główna Ciało w ruchu Jakie są rodzaje jogi?
Rodzaje jogi - jakie są? Kobiety praktykują jogę na zajęciach.


Joga w ujęciu fizycznym, kiedy skupiamy się głównie na pracy z ciałem to hatha-joga. Zatem z hatha-jogi wywodzi się każdy rodzaj jogi, który w głównej mierze opiera się na praktyce asan (pozycji jogicznych). Hatha-joga to obecnie najbardziej popularny rodzaj jogi na świecie (zwłaszcza na Zachodzie) i właśnie nim się zajmiemy.

Praktyka jogi uczy nas, że ciało i umysł są ze sobą połączone i wzajemnie na siebie oddziałują. Nasz stan umysłu powoduje, że ciało albo się rozluźnia, albo napina. Dochodzi do tego oddech. Jeśli ciało jest spięte, wówczas oddech jest płytki i przyspieszony. Jeśli ciało jest rozluźnione, to oddech jest dłuższy oraz głębszy, a w umyśle panuje spokój.

Nawet jeśli skupimy się wyłącznie na pracy z ciałem, dostrzeżemy, że naturalnie wpływa to również na nasz umysł i oddech.

Oddech w jodze – jak prawidłowo oddychać podczas praktyki?

Rodzaje jogi

Przedstawione poniżej rodzaje jogi pomagają zaobserwować zmiany nie tylko na poziomie fizycznym, ale również duchowym i emocjonalnym.

1. Iyengar joga

To rodzaj jogi opracowany przez B.K.S. Iyengara, nieżyjącego już filozofa, naukowca i nauczyciela jogi. To swego rodzaju joga terapeutyczna, w której wykorzystuje się liczne pomoce w postaci:

  • pasków
  • klocków
  • koców
  • krzeseł
  • ławek

Wszystko po to, aby nawet początkujące osoby mogły wejść w daną pozycję i doświadczyć wszelkich korzyści, jakie ona przynosi.

Ten rodzaj jogi przywiązuje dużą wagę do dokładności i precyzji wykonywanych ćwiczeń. W asanach pozostaje się nieco dłużej, czasem nawet kilkanaście minut.

Joga Iyengara jest zatem dość statyczną formą jogi, która skupia się głównie na ciele, natomiast naukę oddechu i medytacji najczęściej prowadzi się na zajęciach dla zaawansowanych.

Joga dla początkujących – jak zacząć praktykę jogi?

2. Ashtanga joga

To dynamiczny rodzaj jogi, w której główny nacisk kładzie się na łączenie ruchu z oddechem. Jej cechą charakterystyczną jest występowanie tej samej sekwencji asan. Praktyka zwykle rozpoczyna się od sekwencji Powitania Słońca, które powtarzane są w rytm oddechu nauczyciela prowadzącego.

W pozycjach pozostaje się zazwyczaj na 5, a w niektórych na 8 oddechów. Tempo praktyki jest dość szybkie, a całość jest energiczna, rozgrzewająca i dość wymagająca. Ashtanga Joga została stworzona w Indiach przez K. Pattabhiego Joisa, który nauczał tej metody przez ponad 65 lat.

3. Vinyasa joga

Vinyasa joga to także rodzaj jogi dynamicznej, w której bardzo ważne jest zsynchronizowanie ruchu z oddechem. Od Ashtangi Jogi różni się przede wszystkim tym, że jest bardziej zróżnicowana. Nie ma tutaj stałej sekwencji, choć na zajęciach można spodziewać się praktyki Powitanie Słońca.

Często Vinyasa Joga określana jest również jako Power Joga lub Joga Flow. Cechuje ją płynne przechodzenie pomiędzy pozycjami, które przygotowują ciało do coraz bardziej wymagających asan.

Vinyasa Joga może występować w dwóch wariantach:

  • łagodna i spokojna Vinyasa Joga
  • dynamiczna i bardziej wymagająca Vinyasa Joga

4. Sivananda joga

To rodzaj jogi stworzony przez hinduskiego mistrza jogi Swamiego Sivanandę, którego uczeń Swami Vishnu Devananda rozpowszechnił tę metodę na całym świecie, zwłaszcza na Zachodzie.

Sivananda joga to zbiór 12 podstawowych pozycji połączonych z nauką prawidłowego oddychania. Na zajęciach często praktykuje się medytację oraz śpiewanie mantr. Duży nacisk kładzie się również na relaksację podczas zajęć.

Sivananda uczy pozytywnego myślenia oraz odpowiedniej diety i propaguje te wartości. Klasyczna sesja jogi trwa zazwyczaj 90 minut. To bardzo łagodna i bezpieczna forma praktyki jogi.

5. Kundalini joga

To praktyka, która ma na celu obudzenie energii Kundalini znajdującej się u podstawy kręgosłupa. W tej odmianie jogi bardzo istotna jest:

  • praca z oddechem
  • śpiewanie mantr
  • medytacja
  • mudry

Jednak asany są także praktykowane. Mają one na celu wzmocnienie i oczyszczenie organizmu.

Kundalini joga została stworzona przez mistrza sikha Yogiego Bhajana i jest obecnie praktykowana niemal na całym świecie.

6. Bikram joga

Stworzona przez hinduskiego nauczyciela jogi Bikrama Choudhury’ego.

Bikram jogę bardzo często można również spotkać pod nazwą hot joga (gorąca joga), ponieważ praktykuje się ją w nagrzanym pomieszczeniu. Wzmożone pocenie ma na celu intensywniejsze oczyszczenie organizmu z toksyn oraz dokładniejsze wykonywanie pozycji, które z pewnością łatwiej osiągnąć mając rozgrzane ciało.

Bikram joga opiera się na 26 pozycjach praktykowanych w takiej samej kolejności. Jest to dość intensywny i wymagający rodzaj jogi, a sesja trwa zazwyczaj 90 minut.

Co daje joga? Jakie są zalety jogi?

Różne rodzaje jogi – jedna filozofia życia

Odmian jogi jest oczywiście znacznie więcej, jednak przedstawione powyżej należą do tych najbardziej popularnych. Warto jednak pamiętać, że choć istnieje tak wiele rodzajów jogi, prezentują one jedną filozofię życia:

  • dążącą do samopoznania
  • ścieżkę rozwoju ciała i ducha
  • metodę zwiększającą świadomość ciała

Jeśli tylko odkryjesz rodzaj jogi, który będzie ci najbardziej odpowiadał oraz trafisz na nauczyciela, któremu będziesz mógł zaufać, przekonasz się, że joga wniesie do twojego życia znacznie więcej, niż początkowo się spodziewałeś.

Najnowsze artykuły