Jak poskromić uzależnienie od słodyczy?

Czekoladka, potem jedna, druga, trzecia. Sernik, tort bezowy… Nie potrafisz się im oprzeć. Ale za chwile słodkich rozkoszy, przychodzi często słono zapłacić. Wiesz, że powinnaś ograniczyć słodycze lub z nich zrezygnować. Ale... nie udaje ci się. Silna wola nie wystarczy, gdy w grę wchodzi uzależnienie od cukru. Na szczęście jest kilka sposobów, by poskromić apetyt na słodycze. Warto je wypróbować!
Jak poskromić uzależnienie od słodyczy i cukru?

Któż z nas nie lubi słodkiego smaku? Towarzyszy nam od pierwszych chwil życia. Wody płodowe są przecież słodkie, podobnie jak mleko mamy lub mleko modyfikowane. Słodkiego smaku nie musimy się więc uczyć. Tym bardziej, że kojarzy się z czymś przyjemnym, spokojem, relaksem, poczuciem bezpieczeństwa. Dlatego tak lubimy słodycze. Sęk w tym, że niektórzy traktują słodkości nie tylko jako przyjemny dodatek. Do kawy zawsze zjadają kawałek ciasta, a przy silnym stresie potrafią błyskawicznie „pochłonąć” całą paczkę ptasiego mleczka. Dlaczego? Bo słodycze mogą uzależniać niczym papierosy. A wszystko przez zawarte w nich cukry proste, które są błyskawicznie wchłaniane, co zachodzi już w jamie ustnej. Szybko i gwałtownie podwyższają one poziom glukozy we krwi, co powoduje zwiększone wydzielanie insuliny. Jej zadaniem jest sprawny transport cukrów do tkanek, co z kolei powoduje szybki spadek cukru. Dlatego krótko po zjedzeniu słodyczy dopada nas głód i nie możemy się powstrzymać przed zjedzeniem kolejnej porcji. Błędne koło. Im więcej jemy, tym mamy większy apetyt. I tak powstaje uzależnienie od słodyczy.

Warto też pamiętać, że słodycze działają na mózg jak nagroda (podobnie jak papierosy czy narkotyki). Pobudzają komórki mózgowe do wydzielania serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Stąd dobry nastrój po zjedzeniu kawałka tortu. To jednak krótkotrwałe i złudne uczucie, bo gdy cukier spada, dobry humor pryska, a w jego miejsce pojawiają się… wyrzuty sumienia. By je zagłuszyć, potrzebujemy kolejnej dawki słodyczy, tak jak nałogowcy. Trudno się wyrwać ze słodkiej matni, choć to konieczność, gdy przybieramy na wadze i pojawiają się kłopoty ze zdrowiem. Nadmierne spożycie słodyczy to bowiem prosta droga do otyłości, cukrzycy, a nawet chorób serca i układu krążenia. Dlatego ze słodkim nałogiem najlepiej zerwać. Tylko jak to zrobić? Nie ma jednej sprawdzonej metody na uzależnienie od słodyczy, dobrej dla wszystkich. Warto natomiast próbować i wybrać swoją drogę na poskromienie uzależnienia od cukru.

Uzależnienie od słodyczy - jak z nim walczyć?

Warto wiedzieć!

Walka ze słodyczami nie jest łatwa, ale organizm dość szybko odzwyczaja się od słodkiego smaku, co potwierdzają pacjenci gabinetów dietetycznych. Na początku jest najtrudniej. Z czasem jednak zapomnimy o słodyczach i stają się nam one obojętne. W miarę upływu czasu kubki smakowe dostosują się do nowych reguł, a ulubione lody, ciastka czy mrożona kawa zaczynają wydawać się za słodkie. Dzięki temu, gdy skusimy się na czekoladkę, zjadamy jedną, a nie całe opakowanie.

Jak poskromić uzależnienie od słodyczy?

1. Działaj powoli

Co drugi pacjent pojawiający się w gabinecie dietetyka przyznaje, że uwielbia słodycze i trudno mu się będzie bez nich obejść. Fakt! Walka ze słodkim uzależnieniem nie jest prosta i wymaga indywidualnego podejścia. Są tacy, którzy bez problemu żegnają się ze słodyczami z dnia na dzień. Czasem jednak mają słabą wolę i powracają do nałogu, ponieważ nagła rezygnacja ze słodyczy może prowadzić do nerwowości, zmęczenia i niepokoju. Lepsze wydaje się stopniowe ograniczanie ilości słodkich przekąsek. Taki „cukrowy detoks” trwa, co prawda, nieco dłużej, ale gwarantuje trwalsze efekty.

2. Jedz regularnie

4-5 posiłków dziennie, pamiętając, by przerwy pomiędzy nimi nie były dłuższe niż 2-3 godziny. Daje to uczucie sytości przez cały dzień i pomaga uniknąć wilczego głodu. To ważne, bo gdy jesteśmy głodni, w organizmie dochodzi do hipoglikemii – spadku poziomu cukru we krwi. A ten jest potrzebny do pracy całego organizmu, zwłaszcza mózgu.  Komórki nerwowe dopominają się szybkiej dostawy energii, którą gwarantują słodycze.

Jak powstrzymać uzależnienie od słodyczy? Zdrowa dieta i regularne posiłki pomagają poskromić apetyt na słodycze.

3. Delektuj się jedzeniem

Jedz w spokoju, bez pośpiechu, dokładnie przeżuwając każdy kęs. Dzięki temu wydziela się leptyna  – hormon zmniejszający łaknienie. Gdy jemy dłużej, do mózgu dociera sygnał, że nie jesteśmy głodni. To zapobiega pojadaniu pomiędzy posiłkami, a wtedy łatwiej zrezygnować ze słodyczy.

4. Wyrzuć słodycze z domu

Zgodnie z przysłowiem: „Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal”. Gdy nie ma po ręką lub w zasięgu wzroku czegoś słodkiego szansa, by się na to skusić, jest mniejsza. Warto więc opróżnić barek ze słodyczami na czarną godzinę, a w miejsce ciastek, czekoladek i batoników położyć orzechy, suszone jabłka, żurawinę, morele lub daktyle. Co prawda one także mają cukier, ale także zawierają błonnik, który pomaga poskromić apetyt na łakocie.

5. Wybieraj produkty bogate w białko i błonnik

Np. twarożek z warzywami, czy sałatkę z grillowanym kurczakiem. Dają one uczucie sytości na dłużej, a to ogranicza pokusę zjedzenia czegoś słodkiego.

6. Żuj kandyzowany imbir

Wielbiciele jego smaku z chęcią zjedzą kilka plasterków po obiedzie. Intensywny smak i aromat przekąski pomogą poskromić apetyt na kawałek ciasta.

Nasiona pomagają zmniejszyć uzależnienie od słodyczy.

7. Wzbogać menu w nasiona i ziarna

Siemię lniane, nasiona sezamu czy słonecznika to bogate źródła cynku, który reguluje uczucie sytości i zapobiega wilczemu apetytowi na słodycze.

8. Wzbogać menu w chrom

Jego zadaniem jest m. in. pobudzenie trzustki do wytwarzania insuliny. Chrom zapobiega gwałtownym wahaniom poziomu glukozy we krwi. A to właśnie zmniejszenie poziomu cukru odpowiada za wzmożoną chęć na zjedzenie „czegoś słodkiego”. Chrom zmniejsza też łaknienie. Bogatym źródłem tego minerału są: jabłka, drożdże spożywcze, gotowana wołowina, ser żółty, sok pomarańczowy, płatki ryżowe i pełnoziarniste pieczywo, szparagi i owoce morza. Możemy go także zażywać w tabletkach. Uwaga! Stosując suplementy, trzeba przestrzegać dobowej dawki chromu, nie powinna przekraczać 200 µg. Nadmiar chromu nie jest korzystny dla zdrowia, może spowodować zmiany na skórze i błonach śluzowych, utratę wagi, owrzodzenie żołądka, a nawet uszkodzenie wątroby.

9. Pamiętaj o wodzie. Pij dużo płynów (co najmniej 1,5-2 litry wody dziennie) zwłaszcza pomiędzy posiłkami

Organizm często myli pragnienie z głodem. Dlatego ochota na coś słodkiego pojawia się, np. gdy wracamy do domu po pracy i jesteśmy zmęczeni. Wtedy wydaje się, że dopada nas głód, tymczasem chce nam się pić. Dlatego po przyjściu do domu, najlepiej się napić, np. letniej, przegotowanej wody z sokiem z cytryny i listkiem mięty, co pomoże ugasić pragnienie… na słodycze.

Sprawdź, która woda jest najzdrowsza.

Herbata z morwy białej pomaga poskromić apetyt na słodycze.

10. Pij herbatę z morwy białej

Pomaga ona utrzymać właściwy poziomu cukru we krwi, dlatego jest szczególnie polecana diabetykom. Okazuje się, ze może być także dobrym sposobem na zerwanie ze słodkim nałogiem. Z morwy białej można przygotować nie tylko domową konfiturę lub sok, ale także herbatkę, którą należy wypijać każdego dnia, aby w szybkim czasie zauważyć pierwsze efekty.

11. Unikaj sztucznych słodzików, które oszukują mózg

Słodki smak silnie wpływa na apetyt, niezależnie od tego, czy jest zasługą cukru, czy słodzika. Dlatego po zjedzeniu czegoś słodkiego ze słodzikiem, czujemy się głodni i mamy większy apetyt. Słodziki pobudzają neurony w mózgu informując, że właśnie zjedliśmy coś słodkiego. A ponieważ kojarzy się to z czymś kalorycznym, oczekujemy porcji energii. Gdy jej nie otrzymujemy, mózg jest zdezorientowany i domaga się dostarczenia obiecanych mu (przez słodki smak) kalorii. A pierwszym co nam wtedy przychodzi do głowy są właśnie słodycze.

12. Zmniejsz ilość czerwonego mięsa w diecie

Im więcej jest go w diecie, tym więcej żelaza we krwi i tym większy apetyt. Naukowcy wykazali, że wysokie spożycie żelaza, które odpowiada zjadaniu przez ludzi dużych ilości czerwonego mięsa (powyżej 100 g dziennie), hamuje leptynę, czyli hormon kontrolujący apetyt, także na słodycze. Ponadto mięso zakwasza organizm, a wtedy trudniej powstrzymać się od zjedzenia słodkiej przekąski.

13. Ruszaj się

To najlepszy sposób na utrzymane prawidłowego poziomu glukozy we krwi i poskromienie apetytu na słodkości. Nie chodzi jednak o morderczy trening. Wystarczy spacer lub jazda na rowerze. Ważne, by poświęcić na to, co najmniej 30 minut 3-4 razy w tygodniu. Gdy się ruszamy, nie myślimy o tym, by zjeść coś słodkiego.

Ruch i sport pomagają zwalczyć uzależnienie od słodyczy.

14. Unikaj nadmiernego stresu

Naukowcy wykazali, że silna ochota na słodycze, pojawiająca się w sytuacjach stresowych, to wynik działania greliny, czyli tak zwanego hormonu głodu. Zaś łagodny, delikatny smak czekolady i innych słodyczy oddziałuje przede wszystkim na podświadomość. Automatycznie rozluźniamy się, relaksujemy, ponieważ słodki smak kojarzy się nam z beztroskim okresem dzieciństwa. To zaś daje chwilową ulgę. Dlatego osoby, które zajadają stresy słodyczami, powinny unikać silnego stresu, a gdy to niemożliwe, starać się ograniczyć jego skutki. Relaksować się, np. słuchając muzyki, czy rozmawiając z przyjaciółką.

15. Wysypiaj się

Nic tak nie regeneruje i odchudza jak…. dobry sen. Jego brak zaburza gospodarkę hormonalną i podwyższa m.in. poziom kortyzolu. A to z kolei sprawia że jesteśmy bardziej podatni na stres i chętniej sięgamy po słodycze.

23.05.2019
Lubisz kawę, ale nie możesz jej pić? A może wypróbujesz napary z orkiszu, cykorii, topinamburu lub żołędzi? To idealne zamienniki dla tradycyjnej małej czarnej. Co prawda mają nieco słabszy smak, ale są naprawdę zdrowe. Zresztą przekonaj się sama, jaką moc kryje w sobie kawa zbożowa bezkofeinowa.
24.05.2019
Zielenina rządzi na naszych stołach. Świeża natka, rukola, jarmuż czy szpinak świetnie sprawdzą się jako podstawa zielonych koktajli. Super detoks, moc energii,  a przede wszystkim zdrowie gwarantowane! Sprawdź nasze przepisy na idealny zielony koktajl.
23.07.2019
Toast na zdrowie w upalny dzień? Najlepiej wznieść go cydrem. Lekki, orzeźwiający napój to znacznie lepszy wybór niż kufel piwa, czy lampka wina. Cydr ma niewiele kalorii, niski indeks glikemiczny i całkiem sporo antyoksydantów, doskonale gasi pragnienie i można go zrobić w domu. Taki jest najsmaczniejszy!
23.11.2018
Spośród  około 200 gatunków występujących na świecie najczęściej uprawiany jest len zwyczajny, zwany także pospolitym. I jedna i druga nazwa  niezbyt pasują do rośliny, która ma tak wiele zalet i dobroczynnych dla człowieka właściwości. Na czym polega wyjątkowość lnu, który przed laty był powszechnie znany i uprawiany, potem nieco zapomniany, a ostatnio znowu doceniany, a […]
15.06.2018
Najnowsze badania nie pozostawiają wątpliwości: nasze zdrowie, odporność i dobre samopoczucie – także psychiczne – zależą od tego czy nasza mikroflora jelitowa znajduje się w równowadze. Jeśli przyjaznych bakterii zaczyna nam brakować, zaczynamy chorować. Dowiedz się, jak przywrócić równowagę jelitową i wrócić do zdrowia.
22.11.2018
Bajka o smutnym orangutanku i dziewczynce wywołała medialną burzę w Wielkiej Brytanii. Film ma już 16 milionów wyświetleń na Facebooku i prawie 5 milionów na YouTube. Kandydat do Oscara? Nie! To krzyk w dyskusji o szkodliwym wpływie najpopularniejszego oleju na świecie na środowisko i wymieraniu ponad 200 gatunków zwierząt, zamieszkujących lasy tropikalne Indonezji i Malezji, przede […]