Wiśniówka na zdrowe serce

Wiśniówka wspomaga serce i układ krążenia. Nie bez powodu. Wiśnie zawierają sporo potasu, niezbędnego dla serca, który obniża ciśnienie tętnicze krwi oraz pomaga pozbyć się nadmiaru sodu z organizmu i stabilizuje pracę serca.
Nalewka wiśniowa - wiśniówka - jak ją zrobić?

Czerwone owoce mają też magnez, który uelastycznia ściany naczyń krwionośnych, zapobiega zapaleniu tętnic, powstawaniu skrzepów i żylaków oraz przeciwdziała obrzękom. Mały kieliszek nalewki wiśniowej to także dobry sposób na trawienie. Zawarte w czerwonych owocach wiśni fitoestrogeny, pomagają złagodzić niektóre dolegliwości związane z  zespołem napięcia przedmiesiączkowego PMS i menopauzy. Jesienią  i zimą regularne picie niewielkich ilości nalewki z wiśni świetnie rozgrzewa i wzmacnia układ odpornościowy, a dwie-trzy łyżeczki alkoholu dodane do herbaty pomagają obniżyć gorączkę.

Nalewka wiśniowa – jak ją zrobić?

Składniki:

  • 2 kilogramy dojrzałych wiśni
  • litr spirytusu
  • litr wódki
  • 50 dag cukru

Wiśnie wydrylować, wrzucić do dużego słoja, zasypać cukrem, potrząsając słoikiem.  Słój przykryć gazą, by nie zwabiać muszek. Odstawić w ciepłe miejsce na ok. tydzień. Kiedy cukier się rozpuści, a wiśnie puszczą sok, dodać alkohol (rodzaj trunku jest dowolny może to być spirytus i wódka albo mieszanka brandy ok. 0,75 l i rumu ok. 0,25 l). Szczelnie zamknąć naczynie i odstawić w ciemne miejsce na ok. 30 dni. Co kilka dni potrząsać słoikiem. Potem przecedzić płyn, przelać go do butelek. Gotową nalewkę można trzymać nawet pół roku, najlepiej w zaciemnionym miejscu. „Pijane” wiśnie, które puściły sok po zasypaniu cukrem można natomiast wykorzystać do lodów, ciast, deserów. Są dobrze zakonserwowane cukrem i alkoholem, dlatego można je więc przechować kilka tygodni w szczelnie zamkniętym słoiku w ciemnym i chłodnym pomieszczeniu, np. w lodówce.

Sprawdź przepisy na jesienne nalewki z kasztanów, jarzębiny i tarniny.

Nalewki z owoców sezonowych to nie tylko kwestia smaku, ale także skuteczne leki na wiele różnych dolegliwości. A wszystko dzięki przeciwutleniaczom (antocyjanom, flawonoidom i innym związkom polifenolowym). Substancje te decydują o barwie wiśni, malin, jeżyn, aronii, czy derenia. Kryją się w skórce lub tuż pod nią. Mają liczne działania prozdrowotne, w tym właściwości przeciwzapalne. Mogą też skutecznie „wymiatać” z organizmu szkodliwe wolne rodniki, opóźniając starzenie się organizmu, zapobiegając cukrzycy, miażdżycy, stanom zapalnym oraz nowotworom. Wszystkie przeciwutleniacze doskonale rozpuszczają się w alkoholu, który dodatkowo świetnie je konserwuje. Dlatego nalewki to znacznie lepsza porcja antyoksydantów zimą niż długo przechowywane soki, dżemy czy konfitury owocowe. Z drugiej strony alkoholowe wyciągi z owoców, nie mają zbyt wielu witamin, do tego są bardzo słodkie, a tym samym dość kaloryczne. Jeden mały kieliszek (50 ml) trunku ma aż 100 kcal. Trzeba też pamiętać, że alkohol uzależnia, a pity w nadmiarze szkodzi zdrowiu. Dlatego nalewek nie mogą pić dzieci, kobiety w ciąży i matki karmiące naturalnie. Nie są też wskazane przy chorobach przewlekłych oraz gdy stale zażywa się leki. Domowe nalewki trzeba traktować tak jak inne farmaceutyki i zażywać z umiarem. Wystarczy jeden mały kieliszek dziennie. Więcej może zaszkodzić!

12.08.2019
Nalewka z malin to wybitnie kobiecy przysmak. Ma silne właściwości rozkurczające. Może łagodzić bóle menstruacyjne, a także zmniejszać dolegliwości związane z okresem menopauzy, np. wahania nastroju. To również remedium dla osób, które borykają się nadciśnieniem tętniczym.
07.09.2019
Owoce derenia wyróżnia wysoka zawartość żelaza. Dlatego nalewka z derenia, inaczej dereniówka, jest polecana przy objawach niedokrwistości, takich jak: osłabienie, bladość skóry, łamliwość włosów, zajady w kącikach ust, bóle głowy, czy bezsenność.
10.08.2019
W lipcu i sierpniu jest idealna okazja do tego, by przygotować domowe leki, które pomogą zwalczyć zimowe infekcje.
01.05.2019
W powszechnym przekonaniu, po treningu – niezależnie od tego czy przebiegłaś 5 km czy ćwiczyłaś godzinę na siłowni – powinnaś rozciągnąć zmęczone mięśnie. Dzięki temu unikniesz zakwasów i szybciej wrócisz do formy. Czy rzeczywiście rozciąganie ma takie właściwości? I jak rozciągać się prawidłowo? Pytamy Macieja Brożyńskiego z Warszawskiego Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Klinicznej Fizjoklinika.
20.06.2019
Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają częściej chorować i jest to jeden z całkowicie naturalnych etapów procesu rozwojowego. Warto jednak zapełnić swoją domową apteczkę odpowiednimi specyfikami, aby pomóc malcowi w różnych sytuacjach, zanim jeszcze odwiedzimy lekarza.
11.04.2019
W Internecie można kupić roztwór srebra do picia, który ma być lekiem na wiele dolegliwości. Tymczasem eksperci są zgodni, że doustne stosowanie srebra koloidalnego jest niebezpieczne dla zdrowia! W najlepszym razie grozi nam zmianą koloru skóry. I to trwale. A w najgorszym – śmiercią. Sprawdź, dlaczego srebro koloidalne jest aż tak niebezpieczne! Konsultacja: mgr farm. Agnieszka […]