Ile wody pić latem?

Gdy za oknem upał, nasz organizm domaga się dodatkowych porcji picia. Ile tak naprawdę go potrzebuje i dlaczego tak ważne jest prawidłowe nawodnienie? Sprawdziliśmy!

Ciało dorosłego człowieka składa się w 65-70 proc. z wody. Najbardziej płynne jest osocze krwi – zawiera jej aż 95 proc. Ale nawet te najtwardsze części jak kości i zęby zawierają jej sporo, bo 10-20 proc. Niestety, choć tak bardzo potrzebujemy wody, ciągle ją tracimy –  nie tylko pocąc się w czasie upałów czy aktywności fizycznej, ale nawet podczas oddychania. Dlatego ciągle musimy uzupełniać zapasy….

Byle się nie odwodnić

Gdy czujesz, że chce ci się pić, to znak, że twój organizm jest już lekko odwodniony. Nie martw się tym jednak zbytnio: pragnienie pojawia się, gdy stężenie różnych substancji w krwi wzrasta o niecałe 2 proc. Oznacza to (potocznie mówiąc), że krew nam nieco zgęstniała. Takie odwodnienie nie jest jeszcze niebezpieczne dla naszego zdrowia. Wystarczy, że napijesz się czegoś, a sytuacja szybko wróci do normy. Do prawdziwego odwodnienia dochodzi gdy stężenie krwi wzrasta o 5 proc. Z taką sytuacją mamy do czynienia gdy długo i intensywnie się pocimy i niczego nie pijemy w tym czasie albo podczas biegunki lub wymiotów. Na co dzień rzadko do takiego odwodnienia dopuszczamy. Mamy wszakże zawsze pod ręką jakiś środek zaradczy, czyli napój.

Ile zatem powinniśmy pić?

Na to pytanie nie ma jedynie słusznej odpowiedzi To, ile powinniśmy wypić zależy od wielu czynników (wieku, aktywności fizycznej, masy ciała), a także… wytycznych dietetyków. Bo teorii i sposobów wyliczania dobowej racji wody jest co najmniej kilka.

– Pijesz tyle, ile jesz

Według tej zasady na 1 kalorię przypada 1 mililitr wody. Zatem jeśli spożywasz dziennie ok. 2 500 kalorii, powinnaś wypić 2,5 litra wody.

– Większy musi więcej

Można też obliczyć pożądaną ilość wody na podstawie swojej wagi: na każdy kilogram powinno przypadać 30 ml wody. Oznacza to, że osoba ważąca 60 kg powinna każdego dnia wypijać ok.  1,8 litra wody.

– Jeszcze kilka niuansów

Z wyliczeń wynika również, że kobiety potrzebują nieco mniej wody od mężczyzn, chyba że karmią piersią – wówczas nawodnienie powinno być większe. Zasadniczo powinniśmy też więcej pić jeśli jesteśmy aktywni fizycznie lub w upał.

– A co z dziećmi?

Według zaleceń dietetyków dziecko powinno codziennie wypijać 100 ml wody na każdy z pierwszych dziesięciu kilogramów ciała, 50 ml na każdy z kolejnych dziesięciu i 20 ml na każdy kilogram powyżej 20 kg. „Pamiętajmy jednak, że w przypadku niemowląt karmionych piersią woda zastępowana jest mlekiem mamy. Jeśli takie maluchy dostają pierś na żądanie, nie ma potrzeby dodatkowo ich dopajać. Starszym dzieciom natomiast podawajmy tylko czystą wodę do picia. Słodkie napoje skutecznie zaburzą u nich apetyt. A o tego przecież nie chcemy” – twierdzi Joanna Zielewska, psychodietetyk z Warszawy.

Czy koniecznie trzeba wodę?

2 litry wody dziennie wielu z nas wydaje się ilością nie do wypicia w ciągu jednego dnia (szczególnie jeśli jest to dzień spędzony w chłodnym klimatyzowanym biurze). Czy taka ilość jest naprawdę konieczna? Otóż nie. „Woda nie jest jedynym sposobem na nawodnienie organizmu.  W 100 g surowych truskawek lub arbuza jest ok. 91 g wody, a tyle samo wiśni czy jogurtu naturalnego dostarcza 86 g wody. A trzeba jeszcze pamiętać o innych płynach: zupach, sokach, herbacie czy nawet kawie. Jeśli więc jesz w ciągu dnia dużo owoców, warzyw i napojów nabiałowych możesz wypijać połowę dziennej porcji wody” – dodaje dietetyk.

Jeśli woda, to jaka?

Zacznijmy od kranówki. Niemal w całej Polsce można ją pić na surowo, bo spełnia rygorystyczne normy czystości. Do picia lepsza jest twarda kranówka (zawiera więcej minerałów), miękka jest mniej wartościowa (nasze organizmy mają inne potrzeby niż pralki i zmywarki, dla których lepsza jest woda miękka). Jeśli chcesz sięgnąć po wodę butelkowaną, dobra będzie mineralna (taka, która ma powyżej 1000 mg składników mineralnych w litrze). Latem potrzebujemy więcej minerałów , bo cały czas się ich pozbywamy, intensywnie się pocąc. Wody źródlane, zwłaszcza te, które mają mineralizację poniżej 300 mg w litrze lepiej sobie odpuścić (są takie jak kranówka). Dietetycy nie mają też nic przeciwko wodzie gazowanej! Jeśli jesteś zdrowa (nie ma problemów z refluksem) i nie przetrzymujesz napojów długo w ustach (wówczas może szkodzić szkliwu), możesz śmiało po nią sięgać. Co więcej, po wysiłku działa lepiej niż niegazowana, bo przyspiesza wytwarzanie moczu, z którym z organizmu usuwane są toksyny!

Pyszne i zdrowe napoje na bazie kranówki

Jeśli nie jesteś amatorką czystej wody, przygotuj zdrowe orzeźwiające lemoniady, które doskonale nawadniają. Zdecydowanie odradzamy picie słodkich sklepowych napojów – w szklance takiego napitku może być nawet 5 łyżeczek cukru! Lepiej więc nie serwować tego rodzinie.

– Lemoniada dobra dla diabetyka

Potrzebujesz dwóch czystych cytryn: jedną pokrój w cienkie plasterki z drugiej wyciśnij sok i przełóż do dzbanka. Dodaj 10 listków stewii, zalej 1,5 lita wody. Schłódź. Przed podaniem włóż kilka kostek lodu.

– Napój, który orzeźwia i wzmacnia odporność

Wyszoruj grejpfruta, obierz ze skórki, pokrój na małe kawałki i wrzuć do dzbanka. Zalej litrem wody. Dodaj łyżkę miodu i kilka listków mięty.

– Nawadnianie i odchudzanie

Zaparz szklanką wrzątku łyżkę świeżej mięty. Po 5 min przecedź i ostudź. Przelej do dzbanka, dodaj łyżeczkę startego imbiru (przyspiesza metabolizm!) i zalej litrem wody. Dodaj kilka kostek lodu i parę listów mięty.

– Naturalny izotonik

Wyszoruj 2 ogórki gruntowe, i cytrynę. Pokrój wszystko w plasterki. Zalej litrem wody. Odstaw na 2 godziny do lodówki. Możesz lekko dosłodzić miodem i dodać szczyptę soli. Wówczas podziała jak naturalny napój izotoniczny (doskonały po treningu).

01.06.2019
Jeśli macie dostęp do świeżej mięty, koniecznie zróbcie z niej likier albo nalewkę. Zobacz, jak łatwo się je przygotowuje. Likier i nalewka z mięty są pyszne i pomagają przy problemach trawiennych.
16.03.2019
Po którą sięgnąć: butelkowaną czy kranówkę? Wysokozmineralizowaną czy źródlaną? Podpowiadamy, która woda jest najzdrowsza i najbezpieczniejsza.
04.06.2019
Im cieplej na dworze, tym częściej powinniśmy pić – tylko dobrze nawodniony organizm działa prawidłowo i skutecznie chroni nas przed upałem. Oczywiście najlepiej gasi pragnienie i najzdrowsza jest czysta woda. Owocowe napoje gazowane, gotowe wody tzw. smakowe zawierają w sobie mnóstwo cukru, sztucznych barwników, konserwantów i innych ulepszaczy smaku. Jeśli jednak masz ochotę na napój, […]
25.01.2019
Niewiele osób wie, że najcenniejszą częścią kukurydzy są jej… wąsy. Tak, kukurydza ma wąsy! I to one właśnie kryją się pod nieco tajemniczą nazwą „znamiona kukurydzy” (łac. Stigma maydis). Są znakomitym źródłem cennych składników wzmacniających i leczniczych. Dowiedz się, jak z nich skorzystać.
20.05.2019
Gdy całymi dniami wpatrujesz się w ekran swojego telefonu, może ci się nieźle zakręcić w głowie! I to nie z powodu informacji, które wyczytałaś w Internecie. Sprawdź, jaka może być przyczyna takich problemów.
14.06.2018
Należysz do tych rodziców, którzy, gdy tylko temperatura dziecka sięgnie 37,5 °C, natychmiast podają mu środki obniżające gorączkę? To błąd! Gorączka zagrzewa organizm do walki z chorobą.