Strona główna Na talerzu Czy wiesz, dlaczego truskawki to najzdrowsze owoce świata?
Strona główna Na talerzu Czy wiesz, dlaczego truskawki to najzdrowsze owoce świata?

Czy wiesz, dlaczego truskawki to najzdrowsze owoce świata?

autor: Katarzyna Gwiazda-Iwańska Data publikacji: Data aktualizacji:
Data publikacji: Data aktualizacji:

Co roku czekamy na ten moment, kiedy zaczną dojrzewać nasze polskie, pachnące i soczyste truskawki. Sezon na nie trwa krótko, warto zatem go w pełni wykorzystać. Oprócz tego, że są pyszne i orzeźwiające, mają mnóstwo zdrowotnych właściwości, które stawiają je na pierwszych miejscach rankingów na najzdrowsze owoce świata. Oto cztery najważniejsze korzyści z jedzenia truskawek.

1. Truskawki zapobiegają miażdżycy (i innym chorobom cywilizacyjnym)

Mają mnóstwo przeciwutleniaczy, czyli antyoksydantów, które zwalczają wolne rodniki tlenowe odpowiedzialne m.in. za powstawanie stanów zapalnych w organizmie. A to właśnie one uznawane są za jedną z głównych przyczyn powstawania miażdżycy. Wolne rodniki sprzyjają też uszkodzeniom ścian naczyń krwionośnych oraz utleniają lipidy LDL, co powoduje narastanie blaszki miażdżycowej na ściankach tętnic.

Naukowcy z USA i Wielkiej Brytanii udowodnili, że jedzenie co najmniej trzech szklanek truskawek tygodniowo może zmniejszyć ryzyko zawału serca u kobiet nawet o 30 proc. (wyniki tych badań opublikowano w piśmie „Circulation”). Antyoksydanty zawarte w truskawkach, a przede wszystkim duża ilość witaminy C, przerywają tzw. łańcuchowe reakcje wolnorodnikowe, dzięki czemu zapobiegają powstawaniu uszkodzeń komórek. Nie tylko zatem zmniejszają ryzyko miażdżycy, ale także cukrzycy czy nowotworów.

2. Truskawki zmniejszają ryzyko zachorowania na nowotwory

Oprócz antyoksydantów, w truskawkach znajduje się potężna broń – kwas elagowy. Ma on silne właściwości przeciwnowotworowe m.in. chroni DNA przed mutacjami i uszkodzeniami (działa antymutagennie) oraz wiąże metale ciężkie odpowiedzialne za powstawanie komórek rakowych. Dzięki temu nie tylko zapobiega powstawaniu komórek nowotworowych, ale także aktywuje procesy, które są odpowiedzialne za szybkie wydalanie substancji rakotwórczych z organizmu. Dotychczas przeprowadzone badania udowodniły jego działanie w odniesieniu do komórek powodujących raka płuc, okrężnicy, piersi i prostaty a także wątroby i przełyku.

Są też badania, które wskazują, że kwas elagowy z owoców stymuluje apoptozę (zaprogramowaną śmierć) w komórkach raka trzustki (opublikowano je w 2008 r.w World Journal of Gastroenterology). Truskawki są jednym z najbogatszych źródeł kwasu elagowego – mają go 630 μg/g, więcej jest tylko w malinach i jeżynach (po 1500 μg/g), znacznie mniej w żurawinie (120 μg/g) i orzechach włoskich (ok. 500 μg/g).

Ale uwaga! Zamrożenie i przechowywanie tych owoców w temperaturze -20°C sprawia, że ilość  kwasu elagowego spada o 30-40%! Dlatego warto jeść jak najwięcej świeżych truskawek i to możliwie szybko po ich zebraniu (przejrzałe owoce także mają mniej tej dobroczynnej substancji).

3. Truskawki odmładzają

Truskawki, dzięki wspomnianym antyoksydantom, zapobiegają wczesnemu pojawianiu się zmarszczek oraz…wybielają zęby. Mają bowiem sporo kwasów, które rozjaśniają szkliwo. Wystarczy przecierać rozkrojonym owocem zęby 2-3 razy dziennie, by zauważyć różnicę w kolorze. Można też zrobić z rozgniecionych truskawek maseczkę rozjaśniającą przebarwienia np. na dłoniach.

4. Truskawki pomagają schudnąć

Te owoce prawie w 90 procentach składają się z wody i mają niewiele kalorii (szklanka truskawek to ok. 40 kcal). Jeśli dodać do tego niewielką zawartość węglowodanów (ok. 10 g w szklance), sporo błonnika, który przyspiesza perystaltykę jelit i ułatwia pozbywanie się toksyn (2,7 g w szklance) a także niski indeks glikemiczny (IG 25), mamy idealny produkt wspomagający odchudzanie. I to całkowicie naturalny! Prócz tego truskawki są jednym z bogatszych źródeł witaminy C, która ułatwia spalanie tłuszczów.

Co więcej, działają moczopędnie, zatem zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie i związanym z tym obrzękom. Jak twierdzą dietetycy, są to jedne z nielicznych owoców, które można jeść nawet wieczorem (są szybko trawione i nie fermentują w jelitach, jak np. jabłka i mają mało cukru (znacznie mniej  niż np. banany). Zatem truskawki na podwieczorek czy kolację są jak najbardziej wskazane, nawet dla osób na diecie odchudzającej.

Uważaj! Truskawki mogą uczulać!

Truskawki należą do grupy najbardziej uczulających owoców, zatem jeśli masz skłonności do alergii, możesz mieć wysypkę po ich zjedzeniu. Raczej ostrożnie wprowadzaj je także do menu swojego dziecka, najwcześniej ok. 10 m.ż.  A podczas karmienia piersią, zrezygnuj z nich całkowicie!

Truskawkowe rady dla każdego

Kupuj owoce zdrowe, nieuszkodzone, najlepiej, gdy nie są jeszcze zupełnie miękkie.

Płucz szybko pod zimną bieżącą wodą, ale szypułki usuwaj dopiero po umyciu, żeby nie puściły soku i aby woda nie dostała się do środka owocu. Nie trzymaj ich w foliowych torebkach. Po kupieniu lub zebraniu przesyp je ostrożnie do przewiewnego koszyka.

Jak najszybciej je zjedz, bo szybko fermentują i pleśnieją (nie powinno się ich przechowywać dłużej niż 2 doby, oczywiście tylko w lodówce).

Najnowsze artykuły