Zielony koktajl na 3 sposoby

Zielenina rządzi na naszych stołach. Świeża natka, rukola, jarmuż czy szpinak świetnie sprawdzą się jako podstawa zielonych koktajli. Super detoks, moc energii,  a przede wszystkim zdrowie gwarantowane! Sprawdź nasze przepisy na idealny zielony koktajl.
Zielony koktajl ze szpinaku, natki i awokado.

1. Zielony koktajl z natki

Dla przyszłej mamy, chorych zmagających się z anemią, a także rekonwalescentów

Składniki na 2 porcje:

  • pęczek natki pietruszki
  • średnie jabłko
  • szklanka świeżo wyciskanego soku z pomarańczy
  • szklanka letniej przegotowanej wody
  • łyżka miodu gryczanego

Zmiksować składniki, dodać łyżeczkę miodu i dobrze wymieszać, pić bezpośrednio po przygotowaniu. Koktajl wypijać przynajmniej dwa razy dziennie, rano na II śniadanie i po południu na podwieczorek. To idealne uzupełnienie diety przyszłej mamy. Warto go pijać, w okresie przygotowania do ciąży i w pierwszych jej miesiącach. Napój wzbogaca menu w kwas foliowy (natka to jedno z najbogatszych jego źródeł 100 g natki ma 170 µg kwasu foliowego). Ten zaś jest niezbędny do rozwoju układu nerwowego dziecka, zapobiega wadom rozwojowym cewy nerwowej płodu. Zielony koktajl wzbogaca także menu w żelazo oraz witaminę C. Ta zaś poprawia przyswajanie żelaza (niehemowego) pochodzącego z zielonych liści. Taki napój warto polecić także osobom cierpiącym na niedokrwistość, np. pacjentom w onkologicznym oraz rekonwalescentom. Lekko kwaśny napój z dodatkiem jabłkiem poprawia apetyt, wzmacnia organizm, a także wspomaga trawienie. Pobudza perystaltykę (ruchy jelit) działa lekko rozwalniająco, zapobiegając zaparciom.

2. Zielony koktajl z awokado

Dla seniorów, nadciśnieniowców oraz tych, którzy mają kłopoty z sercem

Składniki na 2 porcje:

  • pół awokado
  • pomarańcza
  • kiwi
  • sok z cytryny
  • garść rukoli, roszponki średnie jabłko
  • 1,5 szklanki letniej przegotowanej wody

Awokado (najlepiej dojrzałe o miękkim miąższu) przekroić na pół, usunąć pestkę, miąższ wyjąć łyżeczką. Zmiksować z obraną pomarańczą i obranym ze skórki kiwi. Dodać opłukaną i osuszoną zieleninę. Pić przynajmniej raz dziennie po szklance koktajlu na kolację. Doprawić sokiem z cytryny. To napój doskonały dla serca. Zawiera sporo potasu, który pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Ma też sporo zdrowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a przez to zapobiegają chorobom serca i układu krążenia. Koktajl z awokado ma też sporo kwasu foliowego, który pomaga utrzymać w ryzach poziom homocysteiny. Gdy jest za wysoki, ryzyko zawałów i udarów niedokrwiennych rośnie.

3. Zielony koktajl ze szpinakiem i miętą

Dla dbających o zdrowie i intensywnie trenujących

Składniki na 2 porcje:

  • 2 garści świeżych listków szpinaku
  • ½ dojrzałego, słodkiego mango
  • pół szklanki świeżych liści mięty
  • szklanka świeżo wyciskanego soku jabłkowego
  • szklanka letniej przegotowanej wody

Szpinak opłukać i osuszyć, włożyć do pojemnika blendera razem z mango i listkami mięty. Wlać sok jabłkowy i wodę mineralną. Miksować, w razie potrzeby dodać więcej soku lub wody. Do szklanki dodać 1-2 kostki lodu. Koktajl warto wypijać przed intensywnym treningiem, bo wzmacnia organizm i dodaje sił przed ćwiczeniami.

Jest pełen składników odżywczych, w tym azotanów, magnezu, cynku i żelaza, ważnych dla pracujących mięśni. Szpinak to także źródło witaminy K, który pomaga sportowcom utrzymać zdrowe kości. Mango zawiera dużo antyoksydantów (takich jak: katechiny, antocyjany, kwercetynę, mangiferin, kwas benzoesowy), które wymiatających szkodliwe wolne rodniki z organizmu, co opóźnia starzenie się organizmu i zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych w tym cukrzycy czy nowotworów.

Sprawdź też przepisy na soki owocowo-warzywne z turbodoładowaniem.

21.05.2019
Natkę pietruszki warto włączyć do codziennego menu – to prawdziwa bomba witamin, przeciwutleniaczy, a także źródło żelaza.
27.05.2019
Nic na to nie poradzisz – dzieci po prostu kochają słodkości. Zresztą i my, dorośli nie wyobrażamy sobie porannej kawy bez pysznego co nieco. Zamiast walczyć z tą słabością, przygotujcie dla całej rodziny deser, który będzie nie tylko pyszny, ale i zdrowy. Oto propozycje na zdrowe desery, które szczególnie spodobają się zapracowanym pod koniec roku […]
06.07.2019
Niezbyt późna, niezbyt obfita, lekka, niskokaloryczna i urozmaicona. Taka powinna być kolacja, która pomoże szybko wpaść w objęcia Orfeusza i sprawią, że rano obudzisz się rześka i wypoczęta.
14.12.2018
Często bagatelizowana, uznawana za dolegliwość, z którą trzeba nauczyć się żyć. Powinna jednak być leczona, najlepiej już po wystąpieniu pierwszych objawów. Nie tylko po to, żeby poprawić komfort życia, lecz również, by zapobiec rozwojowi innych chorób, które mogą być jej konsekwencją.
07.05.2018
Praktyka jogi to ciągły rozwój. Na każdych zajęciach można bowiem doświadczyć czegoś nowego, spróbować nowej pozycji lub też poczuć w ciele nieznane wcześniej emocje. Na każdym poziomie można zatem czegoś się nauczyć – zarówno w aspekcie fizycznym, jak i duchowym.
13.11.2018
Najkrótszą i najprostszą definicją zdrowia według medycyny chińskiej jest określenie, że zdrowie jest stanem harmonii pomiędzy yin i yang. Jeśli twój organizm jest w równowadze, nie zaszkodzą ci czynniki zewnętrzne, takie jak: wiatr, wilgoć czy zimno. Ale jeśli twoja zdolność do adaptacji zostanie utracona lub osłabiona (np. w wyniku stresu) i dojdzie do przewagi sił zewnętrznych nad wewnętrzną kondycją organizmu […]