Strona główna Na talerzu Zielony koktajl na 3 sposoby
Strona główna Na talerzu Zielony koktajl na 3 sposoby

Zielony koktajl na 3 sposoby

autor: Agnieszka Leciejewska

Zielenina rządzi na naszych stołach. Świeża natka, rukola, jarmuż czy szpinak świetnie sprawdzą się jako podstawa zielonych koktajli. Super detoks, moc energii,  a przede wszystkim zdrowie gwarantowane! Sprawdź nasze przepisy na idealny zielony koktajl.

1. Zielony koktajl z natki

Dla przyszłej mamy, chorych zmagających się z anemią, a także rekonwalescentów

Składniki na 2 porcje:

  • pęczek natki pietruszki
  • średnie jabłko
  • szklanka świeżo wyciskanego soku z pomarańczy
  • szklanka letniej przegotowanej wody
  • łyżka miodu gryczanego

Zmiksować składniki, dodać łyżeczkę miodu i dobrze wymieszać, pić bezpośrednio po przygotowaniu. Koktajl wypijać przynajmniej dwa razy dziennie, rano na II śniadanie i po południu na podwieczorek. To idealne uzupełnienie diety przyszłej mamy. Warto go pijać, w okresie przygotowania do ciąży i w pierwszych jej miesiącach. Napój wzbogaca menu w kwas foliowy (natka to jedno z najbogatszych jego źródeł 100 g natki ma 170 µg kwasu foliowego). Ten zaś jest niezbędny do rozwoju układu nerwowego dziecka, zapobiega wadom rozwojowym cewy nerwowej płodu. Zielony koktajl wzbogaca także menu w żelazo oraz witaminę C. Ta zaś poprawia przyswajanie żelaza (niehemowego) pochodzącego z zielonych liści. Taki napój warto polecić także osobom cierpiącym na niedokrwistość, np. pacjentom w onkologicznym oraz rekonwalescentom. Lekko kwaśny napój z dodatkiem jabłkiem poprawia apetyt, wzmacnia organizm, a także wspomaga trawienie. Pobudza perystaltykę (ruchy jelit) działa lekko rozwalniająco, zapobiegając zaparciom.

2. Zielony koktajl z awokado

Dla seniorów, nadciśnieniowców oraz tych, którzy mają kłopoty z sercem

Składniki na 2 porcje:

  • pół awokado
  • pomarańcza
  • kiwi
  • sok z cytryny
  • garść rukoli, roszponki średnie jabłko
  • 1,5 szklanki letniej przegotowanej wody

Awokado (najlepiej dojrzałe o miękkim miąższu) przekroić na pół, usunąć pestkę, miąższ wyjąć łyżeczką. Zmiksować z obraną pomarańczą i obranym ze skórki kiwi. Dodać opłukaną i osuszoną zieleninę. Pić przynajmniej raz dziennie po szklance koktajlu na kolację. Doprawić sokiem z cytryny. To napój doskonały dla serca. Zawiera sporo potasu, który pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze krwi. Ma też sporo zdrowych jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi, a przez to zapobiegają chorobom serca i układu krążenia. Koktajl z awokado ma też sporo kwasu foliowego, który pomaga utrzymać w ryzach poziom homocysteiny. Gdy jest za wysoki, ryzyko zawałów i udarów niedokrwiennych rośnie.

3. Zielony koktajl ze szpinakiem i miętą

Dla dbających o zdrowie i intensywnie trenujących

Składniki na 2 porcje:

  • 2 garści świeżych listków szpinaku
  • ½ dojrzałego, słodkiego mango
  • pół szklanki świeżych liści mięty
  • szklanka świeżo wyciskanego soku jabłkowego
  • szklanka letniej przegotowanej wody

Szpinak opłukać i osuszyć, włożyć do pojemnika blendera razem z mango i listkami mięty. Wlać sok jabłkowy i wodę mineralną. Miksować, w razie potrzeby dodać więcej soku lub wody. Do szklanki dodać 1-2 kostki lodu. Koktajl warto wypijać przed intensywnym treningiem, bo wzmacnia organizm i dodaje sił przed ćwiczeniami.

Jest pełen składników odżywczych, w tym azotanów, magnezu, cynku i żelaza, ważnych dla pracujących mięśni. Szpinak to także źródło witaminy K, który pomaga sportowcom utrzymać zdrowe kości. Mango zawiera dużo antyoksydantów (takich jak: katechiny, antocyjany, kwercetynę, mangiferin, kwas benzoesowy), które wymiatających szkodliwe wolne rodniki z organizmu, co opóźnia starzenie się organizmu i zmniejsza ryzyko chorób przewlekłych w tym cukrzycy czy nowotworów.

Sprawdź też przepisy na soki owocowo-warzywne z turbodoładowaniem.

Powiązane artykuły