Joga w ciąży – dlaczego warto ją praktykować?

Czy każda przyszła mama może chodzić na zajęcia jogi? W czym pomoże wykonywanie asan?  Pytamy o to nauczycielkę jogi Małgorzatę Mostowską. Jest jedną z nielicznych nauczycielek w Polsce, która ukończyła kursy uprawniające do prowadzenia zajęć jogi dla kobiet w ciąży.
Joga w ciąży. Jak rozładować stres w ciąży? Ćwicz oddech przeponowy.

– Czy każda przyszła mama może praktykować jogę?

– To zależy od jej doświadczenia w tej dziedzinie. Jeśli nigdy nie miała z jogą nic wspólnego, ale chciałaby zacząć ją praktykować podczas ciąży, to może to zrobić, ale dopiero po 14 tygodniu. Pierwszy trymestr nie jest najlepszym momentem żeby zmieniać rodzaj codziennej aktywności. W drugim trymestrze można powoli, łagodnie wchodzić w świat jogi, ale najlepiej byłoby to zrobić pod okiem dobrego nauczyciela. On pokaże jak wyglądają podstawowe pozycje (asany) i doradzi, które są bezpieczne w tym szczególnym czasie. Dobrze jest nauczyć się ćwiczyć i prawidłowo oddychać pod fachowym okiem. Taki parasol ochronny w ciąży jest bardzo potrzebny. Trzeci trymestr też nie jest dobrym czasem na to, żeby zaczynać uczyć się jogi – można za to pójść na zajęcia relaksujące. Są specjalne asany dla kobiet w ciąży, w których skupiamy się na oddechu, spokojnie odpoczywamy, wizualizujemy piękne miejsca czy przedmioty. Jeżeli jednak ktoś ma już jakieś doświadczenie w praktyce jogi, może zacząć ćwiczyć w trzecim trymestrze, by np. przygotować ciało lepiej do porodu.

Sprawdź TUTAJ, jakie zabiegi medycyny chińskiej stosować na dolegliwości w ciąży.

– Których dolegliwości fizycznych można się pozbyć dzięki jodze?

– Kobiety w ciąży często narzekają na problemy z kręgosłupem. Nic dziwnego. Gdy nosimy w brzuchu ważące z dnia na dzień coraz więcej dziecko, środek ciężkości ciała przesuwa się do przodu. Ciężki brzuch sprawia, że zaokrąglamy plecy, zamykamy klatkę piersiową (garbimy się), żeby zachować równowagę. Ten problem z zaokrąglonymi plecami pogłębia się zresztą gdy karminy maluszka piersią – nie tylko piersi sporo ważą, ale nachylamy się ciągle nad maleństwem i bóle krzyża, a potem w odcinku piersiowym stają się nieznośne. Tymczasem dzięki odpowiednio dobranym asanom – najczęściej wykonywanym w pozycji stojącej – możemy wzmocnić kręgosłup, uelastycznić mięśnie i otworzyć klatkę piersiową co złagodzi bóle, a czasami pomoże się ich wręcz pozbyć. Z kolei sekwencje odpowiednio zaplanowanych delikatnych skrętów i siadów pomogą w kłopotach z trawieniem. Spowolniony metabolizm i zaparcia to bowiem kolejny powszechny problem przyszłych mam. Zamiast pogryzać działające rozluźniająco suszone śliwki, możemy przyspieszyć trawienie ćwiczeniami jogi. Wiele kobiet obawia się powstałych w ciąży rozstępów. Tymczasem wykonując pod okiem nauczyciela asany z wygięciem do tyłu możemy rozciągnąć delikatnie brzuch co uelastycznia skórę. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko powstania rozstępów. Trzeba jednak przeprowadzać te ćwiczenia z ogromna rozwagą i delikatnością, ponieważ zbyt intensywnie wykonywane ćwiczenie może doprowadzić do rozejścia mięśni prostych. Praktykując jogę możemy także rozciągnąć sobie okolice miednicy, pachwin i tych wszystkich struktur, które biorą udział w porodzie – inaczej możemy powiedzieć, że joga „otwiera biodra” dzięki czemu podczas porodu, dziecku łatwiej jest wydostać się na świat. Ogólnie jesteśmy też lepiej „rozruszane”, silniejsze i sprawniejsze, co bardzo się przydaje w tym pięknym, ale też trudnym i obciążającym nasze ciało czasie. Joga uczy też szacunku do własnego ciała, do obchodzenia się z nim w czuły, delikatny sposób.

– W jaki sposób praktykowanie jogi wzmacnia psychikę?

– Umysł kobiet w ciąży ze względu na burzę hormonów, funkcjonuje nieco inaczej – jesteśmy często rozdrażnione, niespokojne czy płaczliwe. Tymczasem joga wspaniale pozwala uspokoić myśli i emocje. Osoby, które mnie znają, chociażby z moich programów na YT widzą mnie-Gosię mega spokojną i wyciszoną. Ale stałam się taka dzięki jodze. Naprawdę! Kiedyś byłam wybuchowa i nerwowa. Szybko można mnie było wyprowadzić z równowagi. Byłam też niepewna siebie i nieśmiała. Dzisiaj jestem zupełnie innym człowiekiem. Praktyka jogi dała mi ogromny wewnętrzny spokój dzięki któremu potrafię sobie poradzić w wielu kryzysowych sytuacjach. Kiedy naokoło wszystko się wali, ja zamykam oczy, skupiam się na oddechu, przez kilka minut medytuję, oczyszczam umysł i wracam do rzeczywistości spokojna i gotowa pokonać kolejne przeszkody.

Cały wywiad z Małgosią przeczytacie w książce Doroty Mirskiej-Królikowskiej „CUDowne 9 miesięcy”, dostępnej w sprzedaży na naszym portalu.

Książka cudowne 9 miesięcy.

20.08.2019
Jak sprawić, by dzieci urodzone przez cesarkę miały podobny start, co te, które przyszły na świat naturalnie? Są na to sposoby! Konsultacja: Ewa Janiuk, położna, wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Położnych.
27.08.2019
Cudowne 9 miesięcy, autorstwa Doroty Mirskiej-Królikowskiej, to książka która pomaga przejść przez niezwykły czas ciąży spokojnie, zdrowo i pewnie. Znajdziecie w niej rozmowy z ekspertami oraz rodzicami. Mnóstwo informacji, porad, ale i ciepła, dobrych emocji i słów wsparcia. Więcej o książce opowie sama autorka.
17.07.2019
Sezon wakacyjny to dla przyszłych mam okres wielu dylematów. Z jednej strony czują się świetnie i chciałyby także w ciąży aktywnie spędzać czas i korzystać z wakacyjnych przyjemności, z drugiej jednak obawiają się o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i malucha. O rozwianie najczęściej pojawiających się wątpliwości związanych z wakacyjnymi aktywnościami kobiet w ciąży poprosiliśmy lek. […]
29.06.2018
Obrzydliwość, prawda? Wszy kojarzą się z brudem, zaniedbaniem, biedą… Tymczasem, zarówno to, jak i wiele innych skojarzeń z tymi pasożytami zdecydowanie odbiegają od prawdy. To, że dbasz o czystość włosów swojego dziecka, wcale nie gwarantuje, że nie wróci z wyjazdu wakacyjnego z wszawicą. Problem jest powszechny, ale uważany za wstydliwy i dlatego pomijany milczeniem. Tymczasem […]
07.06.2019
Leki zawierające ekstrakty z Arniki górskiej (Arnica montana) pomagają przy zranieniach, złamaniach, stłuczeniach, przyspieszają wchłanianie się krwiaków, łagodzą obrzęki.
25.05.2019
Lekarze twierdzą, że im mniej uderzeń serca na minutę, tym lepiej! Sprawdź zatem, co zrobić, gdy twój puls jest zbyt szybki.