Jak rozładować stres w ciąży? Ćwicz oddech przeponowy!

Od kiedy dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży, wszyscy mówią ci, że teraz nie możesz się denerwować. Rozwijające się w twoim brzuchu dziecko bezbłędnie odczytuje wszystkie twoje emocje, także te negatywne. A więc zestresowana mama, to zestresowane dziecko. Ale co zrobić, jeśli miałaś ciężki dzień w pracy i pomimo starań jesteś po prostu zła i zdenerwowana? Sposobów na stres w ciąży jest wiele. Wojciech Eichelberger opowiada o nich w książce „CUDowne 9 miesięcy”. Jedną z najprostszych metod na to, jak poradzić sobie ze stresem w ciąży jest oddech przeponowy.
Oddech przeponowy na stres w ciąży.

My, kobiety, nie umiemy prawidłowo oddychać. Podczas gdy mężczyźni oddychają głęboko, uruchamiając przy tym mięsień brzucha (przeponę), my wdychamy powietrze płytko i powierzchownie. Czy wiecie, że w środowisku medycznym jeszcze do niedawna panowało przekonanie, że to naturalny stan? Ze kobieta z racji swej budowy anatomicznej, w ogóle nie potrafi oddychać przeponowo, tylko piersiowo? Ogromny błąd! Błąd, który ma do dzisiaj konsekwencje. Bowiem głęboki, świadomy oddech działa jak lekarstwo – uspokaja, dodaje odwagi i pewności siebie. Jeśli się go nauczycie, zachowacie spokój i opanowanie nawet w trudnych sytuacjach życiowych. W ciąży taka umiejętność jest na wagę złota.

Oddech przeponowy na stres w ciąży

Oto co o oddechu przeponowym mówi Wojciech Eichelberger:

Oddech brzuszny i silna przepona dają poczucie oparcia w sobie, siły, nieustraszoności, zdolności do walki i obrony. (…) Jest także czynnikiem łagodzącym stres. Można znaleźć mnóstwo badań naukowych dowodzących, że ten sposób oddychania przełącza cały nasz system nerwowy ze stanu mobilizacji, w stan regeneracji. Jest wręcz niezbędny do tego, żeby znaleźć się w stanie relaksu, gwarantuje lepszą kontrolę emocji. Jeśli kobieta tego nie potrafi, jest stale spięta i poddenerwowana – częściej popełnia błędy.(…) Rzadko się o tym mówi. Tymczasem, moim zdaniem, oddychanie przeponowe jest tak ważne dla poczucia pewności siebie i spokoju, że powinno się go uczyć dziewczynki już w szkołach podstawowych np. podczas lekcji WF.

Jak rozładować stres w ciąży? Ćwicz oddech przeponowy.

Mocna przepona jest ważna także z innego powodu: jest mięśniem uruchamianym podczas krzyku, płaczu i parcia. Jest niezbędna podczas akcji porodowej – wypycha dziecko na świat. Położna woła: Przyj! A kobieta nie bardzo wie, co ma robić, bo jej mięsień przeponowy po pierwsze jest słaby, a po drugie ona przecież nie umie nim zarządzać. Jeśli chce zgiąć rękę czy nogę – robi to bez problemu. Ale dlatego, że na co dzień używa odpowiednich mięśni i mózg potrafi przekazać sygnał ruchu tam, gdzie trzeba. A jeśli nie używa przepony, to jakim cudem miałaby ją teraz uruchomić? Tymczasem każda położna wie, jak ważne podczas porodu jest oddychanie przeponowe: jeśli kobieta posiadła tę umiejętność, poród będzie postępował szybciej, i mama i dziecko będą lepiej dotlenieni, a ból słabszy. Dlatego tak ważne jest, żeby kobiety ćwiczyły oddychanie przeponowe.

TUTAJ znajdziesz dekalog młodej mamy. Sprawdź, jak przygotować się do porodu.

Jak się nauczyć oddychania przeponowego?

Kładziemy się wygodnie na plecach, nogi uginamy w kolanach, stopy opieramy o podłoże. Jedną dłoń kładziemy na klatce piersiowej (na mostku), a drugą na pępku, czyli tam, gdzie akcja przepony i związany z nią ruch brzucha są najbardziej wyczuwalne. Robimy nosem wdech i obserwujemy, która dłoń się unosi. Jeśli ta na piersiach, to znaczy, że oddychamy piersiowo. Postarajmy się więc, robiąc wdech, wypychać unoszącym się brzuchem tę drugą dłoń. Powtarzamy po ok. 30 razy dziennie, żeby taki sposób oddychania stał się z czasem nawykowy.

Jesteś tak zdenerwowana, że nie jesteś w stanie położyć się i oddychać? Idź na spacer albo potłucz talerze!

Kiedy przyszła mama czuje się zestresowana, czegoś się boi albo jest wściekła, powinna odreagować szkodliwe dla zdrowia emocje najlepiej poprzez ruch. Gdy się ruszamy nasz organizm pozbywa się adrenaliny, mięśnie spalają cukier, co odblokowuje układ odpornościowy i otwiera drogę do efektywnej, głębokiej regeneracji – szczególnie spokojnego snu w nocy. A więc nie tylko się rozluźniamy i uspokajamy, ale lepiej śpimy. Regularna, sensownie przemyślana aktywność fizyczna jest więc dla kobiet w ciąży wręcz niezbędna. (…)

Oddech przeponowy na stres w ciąży.

Zresztą każda czynność, która pozwoli odreagować negatywne emocje jest jak najbardziej wskazana. Co kto lubi: można potrzaskać filiżankę, wykrzyczeć kilka najgorszych wulgaryzmów, jakie przyjdą do głowy, potargać gazetę, walić w poduszkę albo w worek treningowy (warto go zawczasu powiesić w kącie pokoju). Kobiety w ciąży często boją się, że jeśli zaczną w taki gwałtowny sposób wyrażać swój gniew czy frustrację, to zaszkodzą dziecku. A jest wręcz przeciwnie! Jeśli targających nami emocji nie wyrzucimy z siebie, tylko stłumimy, udamy, że ich nie ma – zamiast eksplozji, dojdzie do implozji. I to dopiero może się okazać szkodliwe dla dziecka. O jednej tylko rzeczy należy pamiętać, zwłaszcza w drugiej połowie ciąży – wyrażajmy te emocje w sposób bezpieczny, żeby się nie uderzyć, nie zranić, nie upaść. Poza tym wszystkie chwyty dozwolone.

23.05.2019
Choć takie zalecenie brzmi jak rada przesądnej teściowej, to jednak ma swoje naukowe uzasadnienie.
25.05.2019
Czy każda przyszła mama może chodzić na zajęcia jogi? W czym pomoże wykonywanie asan?  Pytamy o to nauczycielkę jogi Małgorzatę Mostowską. Jest jedną z nielicznych nauczycielek w Polsce, która ukończyła kursy uprawniające do prowadzenia zajęć jogi dla kobiet w ciąży.
17.07.2019
Sezon wakacyjny to dla przyszłych mam okres wielu dylematów. Z jednej strony czują się świetnie i chciałyby także w ciąży aktywnie spędzać czas i korzystać z wakacyjnych przyjemności, z drugiej jednak obawiają się o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i malucha. O rozwianie najczęściej pojawiających się wątpliwości związanych z wakacyjnymi aktywnościami kobiet w ciąży poprosiliśmy lek. […]
26.01.2018
Czy gluten faktycznie jest wrogiem numer jeden dla zdrowia? Na szczęście tylko dla części z nas. Skąd się bierze i gdzie go znajdziemy poza zbożami? Jak wpływa na nasz organizm? – tłumaczy dietetyk kliniczny Kamila Lipowicz z poradni dietetycznej Ajwen.
20.10.2018
Grzybek tybetański wyglądem przypomina ziarna ryżu lub sklejone cząsteczki kalafiora – są to tzw. ziarna kefirowe. Jeśli dodasz go do mleka, otrzymasz kwaśny napój, przypominający kefir. Uznaje się go za swoisty fenomen medyczny i panaceum na wiele problemów zdrowotnych – od leczenia stanów zapalnych w organizmie poczynając na podniesieniu libido kończąc. Konsultacja lek. med. Paweł Błaszczyszyn.
23.06.2018
Świeże zioła królują na naszych stołach. Coraz częściej zakładamy na parapetach mini ogródki, siejemy lub sadzimy pachnące rośliny, a ich listkami oraz kwiatami doprawiamy potrawy. Wszyscy znamy bazylię, szałwię, miętę czy majeranek. Ale czy słyszeliście o pachnotce?