Strona główna Zdrowie Wolne tętno to dłuższe życie!
Strona główna Zdrowie Wolne tętno to dłuższe życie!

Wolne tętno to dłuższe życie!

autor: Marzena Bartoszuk

Lekarze twierdzą, że im mniej uderzeń serca na minutę, tym lepiej! Sprawdź zatem, co zrobić, gdy twój puls jest zbyt szybki.

Jeśli przynajmniej przez ostatnie 5 minut siedzisz spokojnie, zmierz swoje tętno. Możesz to zrobić także rano, tuż po przebudzeniu a przed wstaniem z łóżka. Przyciśnij dwa palce prawej dłoni do lewego nadgarstka lub połóż je na skroni lub szyi (z boku). Włącz stoper w telefonie komórkowym i licz uderzenia serca przez 15 sekund. Wynik pomnóż przez 4. W ten sposób wyliczysz, ile wynosi twoje tętno spoczynkowe na minutę. Ale warto wiedzieć, że funkcję takiego pomiaru ma również większość ciśnieniomierzy, jeśli masz w domu taki sprzęt, skorzystaj z niego, to pewnie będzie najprostsze.

Prawidłowy puls dla osoby dorosłej wynosi 70. I jeśli masz właśnie tyle lub mniej, jest to bardzo dobry wynik. Ale jeśli naliczyłaś więcej, warto spróbować zwolnić rytm. Są bowiem teorie mówiące o tym, że nasze serca zaprogramowane są na około 3 miliardy uderzeń. Tak więc obniżenie tętna o 10 na minutę może przedłużyć nam życie nawet o kilka lat. Dodatkowo jest coraz więcej badań naukowych, które udowadniają, że szybkie bicie serca zwiększa ryzyko wielu zdrowotnych problemów. W badaniu pod nazwą Beautiful obejmującym ponad 10 tysięcy osób z 33 krajów świata wykazano, że pacjenci z chorobami serca, u których tętno wynosiło ponad 70 uderzeń na minutę, mają aż o 46 procent wyższe ryzyko zawału w porównaniu z tymi, których serce biło wolniej (1). Jest to związane z niedotlenieniem mięśnia sercowego (zwolnienie akcji serca obniża jego zapotrzebowanie na tlen).

Przeczytaj o praktyce uważności mindfulness.

Jak można zwolnić puls? Na początek warto pójść do lekarza po skierowanie na podstawowe badania. Czasem okazuje się bowiem, że zbyt szybka akcja serca związana jest z niewykrytymi dotąd chorobami, np. nadciśnieniem i wówczas mogą być potrzebne leki. Jeśli jednak okaże się, że jesteś zdrowa, najlepszym sposobem na zwolnienie tętna spoczynkowego jest regularna, umiarkowana aktywność fizyczna, co najmniej 3–4 razy w tygodniu, po minimum pół godziny (np. marsz w takim tempie, by można było swobodnie rozmawiać). W czasie wysiłku zmuszamy wprawdzie serce do cięższej pracy (puls przyspiesza), ale gdy odpoczywamy, ono również zwalnia swój rytm. A dodatkowo poprawiamy w ten sposób wydolność całego układu krążenia.

 

Źródło:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3700879/

Najnowsze artykuły