Glinka bentonitowa – hit czy kit?

Oczyszcza organizm z metali ciężkich, odchudza, leczy choroby jelit i skóry... Te i inne obietnice można znaleźć na opakowaniach glinki bentonitowej. Sprawdź, co to właściwie jest, jak stosować bentonit i czy na pewno warto?

Pierwsze skojarzenie po usłyszeniu słowa “bentonit”? Żwirek, którym napełnia się kocie kuwety. Rolnicy, słysząc je pomyślą o nawozie, a inżynierowie – o płynie stosowanym przy odwiertach głębinowych. Są jednak ludzie, którzy glinkę bentonitową nakładają na skórę, rozpuszczają ją w wodzie i piją, a nawet robią z niej lewatywy. Czy rzeczywiście może to wspomóc oczyszczanie organizmu i przynieść jakieś korzyści?

Co to jest glinka bentonitowa?

Jest to skała osadowa o szarym, kremowym lub błękitnawym zabarwieniu, której głównym składnikiem jest montmorylonit, czyli minerał z gromady krzemianów. Nazwa “bentonit” pochodzi od regionu w USA, gdzie odkryto duże złoża tej  substancji. Występuje ona też w dużych ilościach we Francji, w okolicach Montmorillon (stąd wziął swoje miano “montmorylonit”) oraz na Krymie (znany jest więc także jako glinka krymska lub błękitna glinka). Podobno najczystsze złoża bentonitu znajdują się właśnie na Krymie.

kapiel

Glinka ta jest silnym adsorbentem – wiąże na swojej powierzchni cząsteczki innych substancji, powodując ich zatężanie (gęstnienie). Najlepszym tego przykładem jest koci żwirek. Właściwości te wykorzystuje się też w rolnictwie do uzdatniania gleby skażonej metalami ciężkimi.

Do czego jeszcze używa się bentonitu?

  • w przemyśle ciężkim roztwory bentonitowe stosuje się np. do drążenia skał
  • do wytwarzania kociego żwirku
  • dodaje się go do paszy zwierząt, np. drobiu, aby zapobiec zakażeniom aflatoksynami
  • do klarowania wina
  • jako bazę do niektórych leków
  • w kosmetologii jako składnik maseczek
  • jako suplement diety

Jak stosować glinkę bentonitową?

Jak wiele innych glinek, bentonit ma cenione od lat właściwości kosmetyczne. Maseczki czy kąpiele bentonitowe często stosowane są w ośrodkach SPA. Możesz też przygotować je w domu.

  • maseczki z glinki bentonitowej wygładzają i oczyszczają cerę tłustą. Możesz je stosować 1-2 razy w tygodniu. Jak je przygotować? Łyżkę stołową glinki wymieszaj z niewielką ilością wody i nałóż na twarz, szyję i dekolt. Po ok. 20 minutach, gdy maseczka zaschnie, zmyj ją letnią wodą.
  • kąpiele działają na całe ciało – oczyszczają i wygładzają skórę. Jak je przygotować? Do wanny napełnionej ciepłą wodą wsyp pół szklanki glinki i zanurz się w powstałej zawiesinie na 15 minut. Następnie spłucz skórę pod prysznicem.
  • okłady z bentonitu łagodzą swędzenie i obrzęk po ukąszeniu owadów lub kontakcie z pokrzywą. Jak je przygotować? Pół łyżeczki glinki wymieszaj z niewielką ilością wody, posmaruj grubą warstwą chore miejsce i przykryj gazą. Zmyj po 2 godzinach. Okłady można też stosować w przypadku pieluszkowego zapalenia skóry u niemowląt i wyprysków alergicznych.
  • płukanka do ust dezynfekuje, zapobiega próchnicy i zmniejsza stany zapalne dziąseł. Jak ją przygotować? Pół łyżeczki glinki wymieszaj w szklance wody. Płucz jamę ustną po myciu zębów.

Czy jedzenie glinki bentonitowej ma sens?

Bentonit, czyli uwodniony krzemian glinu ma swój numer na liście dodatków do żywności – E558. Komisja Europejska dopuściła go do użytku w przemyśle spożywczym jako substancję przeciwzbrylającą. Amerykańska Agencja Żywności i Leków (FDA) również uznała ją za bezpieczną. Oznacza to, że nie stwierdzono, by miała ona działanie szkodliwe, np. rakotwórcze.

W Internecie można znaleźć wiele bentonitowych kuracji oczyszczających. Niektórzy zalecają, by jeść glinkę “na sucho”, popijając dużą ilością wody. Ale łatwiej ją przełknąć w postaci zawiesiny wodnej. Aby ją przygotować, należy wymieszać pół łyżeczki lub łyżeczkę glinki (lepiej zacząć od mniejszej dawki) w szklance chłodnej źródlanej wody i wypić na czczo, na godzinę przed posiłkiem. Zwykle zaleca się kuracje jedno- lub dwutygodniowe. Ale czy warto je stosować?

Niestety większość rewelacji na temat fantastycznych efektów spożywania bentonitu nie ma potwierdzenia w badaniach naukowych. Dwa niezbyt szeroko zakrojone badania wykazały, że suplementy z montmorylonitem wapniowym zmniejszają zakażenie aflatoksynami (substancje wydzielane przez grzyby i pleśnie, obecne m.in. w nadpsutej żywności) oraz mogą łagodzić objawy zespołu jelita nadwrażliwego typu C.

Poza tym większość eksperymentów prowadzono na zwierzętach lub in vitro. Do “dowodów anegdotycznych” należy więc zaliczyć doniesienia, że:

  • bentonit oczyszcza organizm ludzki z metali ciężkich. Owszem, eliminuje je, ale… z gleby i z wody. Nie ma badań potwierdzających podobne działanie u ludzi. Stwierdzono natomiast przypadek odwrotny, czyli zatrucie ołowiem po spożyciu zawierającego duże ilości ołowiu suplementu diety. W wyniku tego w 2016 roku FDA wydała ostrzeżenie dla konsumentów, by nie stosowali preparatu “Bentonite Me Baby”
  • bentonit wspomaga odchudzanie. Skoro bentonit pęcznieje kilka razy po zetknięciu z płynem, to przyjmowanie go przed posiłkami powinno zapewnić uczucie sytości i sprawić, że zjesz mniej, prawda? Teoretycznie. W praktyce (eksperyment przeprowadzony w 2005 roku na Texas Tech University w USA) okazało się, że spożywanie glinki bentonitowej przed posiłkami przez 2 tygodnie nie dało żadnych efektów odchudzających, natomiast spowodowało wśród ochotników skutki uboczne, m.in. wzdęcia, zaparcia bądź biegunki i bóle brzucha
  • bentonit chroni przed promieniowaniem radioaktywnym. Nie zbadano wpływu diety bogatej w glinkę bentonitową na ludzi. Jedyne badania w tym zakresie dotyczą zwierząt hodowlanych – stwierdzono dzięki nim, że dodawanie dużych ilości tej substancji do diety napromieniowanych reniferów zmniejszyło o 50 proc. przenikanie radioaktywnego cezu do ich mięsa i mleka

O czym warto pamiętać, wprowadzając bentonit do diety?

O ile zewnętrzne stosowanie błękitnej glinki jest uznawane za całkowicie bezpieczne, spożywanie jej może wywoływać efekty uboczne:

  • może ona zaburzać wchłanianie leków i substancji odżywczych z jedzenia. Dlatego ściśle przestrzegaj zasady, by zawiesinę pić na godzinę przed posiłkiem bądź zażyciem leków lub dwie godziny po
  • stosowanie glinki bentonitowej jako suplementu diety może spowodować wyjałowienie układu pokarmowego. Dlatego nawet po tygodniowej “kuracji” powinnaś przyjmować probiotyki, aby odbudować florę bakteryjną jelit
  • przekraczanie zalecanej dawki, zwłaszcza przez dłuższy czas grozi zaparciami i niedoborami składników odżywczych (m.in. potasu)
  • zachowaj czujność, widząc zalecenia, aby bentonit mieszać z “żywą” (surową, nieoczyszczoną) wodą. Możesz się w ten sposób narazić na zakażenie drobnoustrojami, m.in. bakteriami coli. Nie radzimy również stosowania lewatyw z glinką (takie zalecenia pojawiają się na niektórych blogach) – mogą spowodować niedrożność jelit!
14.02.2019
W Polsce z roku na rok rośnie liczba odpadów komunalnych, produkowanych tylko przez jednego mieszkańca. Obecnie wynosi ona aż 300 kg! Sprawdź, jak segregować śmieci i jak produkować ich znacznie mniej.
20.05.2019
Czy są jeszcze rzeczy, których nie zrobiono z bambusa?  Prawdopodobnie tak, ale z każdym rokiem jest ich coraz mniej, bo roślina ta znajduje zastosowanie w coraz to innych dziedzinach życia. Trudno o bardziej uniwersalny materiał niż bambus, w dodatku budzący pozytywne, proekologiczne skojarzenia. Czy słusznie? Przyjrzyjmy mu się bliżej.
19.04.2019
Europejczycy, w tym my Polacy, zużywamy ogromne ilości wody. Średnio na jedną minutę z otwartego kranu wypływa nam 9 litrów wody, są też takie z których jest to 12-14 litrów. Tymczasem zasoby wody pitnej na naszej planecie są coraz mniejsze. Oszczędzanie jej jest więc koniecznością. Sprawdź, jak oszczędzać wodę w domu.
05.03.2018
Opryszczka to zmora wielu z nas. Co jakiś czas pojawia się na ustach lub w okolicach nosa, szpeci, swędzi, boli i… rozsiewa zarazki. Poznaj wroga, a łatwiej będzie ci z nim walczyć. 
12.10.2018
Gdy za oknem upał, większość z nas zalewa się potem. To normalne! Co jednak, jeśli mimo umiarkowanej temperatury pot leje się z ciebie strumieniami?
05.03.2018
Joga bardzo często nazywana jest filozofią życia czy nawet sposobem na życie. Niektórym takie podejście może wydawać się nieco wyolbrzymione, ponieważ kojarzą jogę tylko z fizycznymi ćwiczeniami ciała. Jednak joga to coś znacznie więcej niż asany. Tak naprawdę asana to tylko jedna z ośmiu części praktyki jogi.