Biotyna na włosy i jędrną skórę

Enigmatyczne oznaczenie „B7”, to nic innego, jak związek, który znamy pod popularną nazwą: „biotyna”. Nazwa ta pochodzi od słowa „bios”, oznaczającego życie. Czasem nazywa się ją także witaminą H, co związane jest z niemieckim słowem „Haut”, czyli „skóra”.
Biotyna - witamina B7 - witamina młodości.

Biotyna na włosy i skórę – witamina piękna

Powszechnie uznawana jest za witaminę piękna, ponieważ w dużej mierze odpowiada za stan naszych włosów, skóry i paznokci. A jak wiadomo, są to podstawowe wyznaczniki nie tylko urody, lecz również zdrowia. Piękne włosy, gładka skóra i lśniące paznokcie są oznaką, że organizm jest w równowadze i nie brakuje mu żadnych składników odżywczych.

Biotyna zaliczana jest do sporego kręgu witamin z grupy B. Jest związkiem rozpuszczalnym w wodzie. Występuje zarówno w organizmach zwierzęcych, jak i w świecie roślinnym.

W jej strukturze obecny jest atom siarki, biorący udział w procesie powstawania keratyny. Jest to białko, wchodzące w skład zarówno włosów jak i paznokci. Biotyna transportuje cząsteczki siarki do komórek skóry i włosów, dzięki czemu wpływa korzystnie na ich strukturę i kondycję.

Funkcja witaminy B7

Oprócz zapewnienia nam zdrowego wyglądu i utrzymania prawidłowego stanu skóry, włosów i paznokci, biotyna bierze również udział w szeregu ważnych funkcji życiowych. Jednymi z najważniejszych zadań, które do niej należą to:

  • Reguluje i wspomaga przemianę materii
  • Bierze udział w przemianie glukozy, a co za tym idzie obniża glikemię i stabilizuje poziom cukru we krwi – ma to szczególne znaczenie u osób chorujących na cukrzycę, u których biotyna powinna być niezbędnym składnikiem codziennej diety
  • Spełnia funkcję koenzymu wielu istotnych procesów – oznacza to, że niektóre enzymy nie mogą brać aktywnego udziału w niektórych reakcjach bez obecności witaminy B7
  • Uczestniczy w tworzeniu się wielu ważnych związków, niezbędnych do prawidłowej pracy naszego organizmu – między innymi różnych aminokwasów, a także białek odpowiedzialnych za proces krzepnięcia krwi
  • Bierze udział w przemianie kwasów tłuszczowych oraz w metabolizmie białek
  • Jest niezbędna w procesie wchłaniania się witaminy C
  • Wspomaga pracę tarczycy
  • Wpływa korzystnie na prawidłowy rozwój i wzrost organizmu
  • Zapobiega siwieniu i wypadaniu włosów
  • Pomaga zmagać się z trądzikiem młodzieńczym, ponieważ reguluje pracę gruczołów łojowych

Biotyna - migdały, orzechy, nabiał.

Biotyna, oprócz mianowania jej „witaminą piękna” powinna także zdobyć tytuł „witaminy dobrego nastroju”, ponieważ zapewnia dobry humor, a jej prawidłowy poziom sprawia, że organizm funkcjonuje należycie, a człowiek jest weselszy i bardziej radosny. Biorąc pod uwagę wszechstronne i wieloaspektowe działanie tego związku, trudno nie ulec wrażeniu, że świat bez tej witaminy byłby smutniejszy.

Pomaga nam nie tylko być pięknym i młodym, lecz także zdrowym i sprawnym. A co by się stało w sytuacji…

Sprawdź, dlaczego wypadają ci włosy.

Gdyby zabrakło biotyny?

Dobra wiadomość jest taka, że bardzo trudno o niedobór tej witaminy w organizmie. Wiąże się to z faktem, że w dużej mierze jest ona syntetyzowana w naszym przewodzie pokarmowym przez bakterie flory jelitowej, zamieszkujące naturalnie ten obszar.

Ponadto dzienne zapotrzebowanie na ten związek jest stosunkowo niewielkie i bardzo łatwo jest je pokryć, dostarczając odpowiednie składniki w codziennym pożywieniu.

Niedobory biotyny mogą się pojawić w momencie, gdy dojdzie do zaburzenia flory jelitowej w naszym przewodzie pokarmowym. Tak się najczęściej dzieje w trakcie kuracji antybiotykiem, zwłaszcza o szerokim spektrum działania. Antybiotyki niszczą nie tylko szkodliwe drobnoustroje, lecz sieją spustoszenie także wśród dobroczynnej flory bakteryjnej.

Należy wówczas jak najszybciej podjąć kurację odpowiednim probiotykiem, w celu odnowienia flory jelitowej, a potencjalne niedobory witaminy B7 uzupełnić odpowiednim pożywieniem lub nawet suplementem diety.

Warto pamiętać, że niekorzystny wpływ na przyswajanie biotyny mają takie czynniki, jak: nadmiar alkoholu, żywność przetworzona, procesy termiczne (biotyna traci swoje właściwości pod wpływem wysokiej temperatury) oraz awidyna – jest to białko zwierzęce, obecne w nieugotowanych jajach. Wykazuje ona duże powinowactwo do biotyny, wiążąc silnie jej cząsteczki i uniemożliwiając jej wchłanianie z przewodu pokarmowego. Zatem spożywanie dużej ilości surowych jaj może doprowadzić z czasem do niedoborów witaminy B7.

Niedobory lub brak biotyny mogą pojawić się również w takich przypadkach jak uszkodzenie śluzówki jelita lub u osób silnie niedożywionych (zaburzenia trawienia i wchłaniania, bardzo uboga dieta, karmienie pozajelitowe). Na niedobory witaminy B7 mogą się skarżyć także osoby w podeszłym wieku.

W takich sytuacjach niezbędna jest suplementacja tego ważnego związku. Ogólnie jednak warto zadbać o to, aby w naszej diecie regularnie pojawiały się składniki, zawierające biotynę.

Gdzie można znaleźć biotynę?

Do produktów, najbardziej bogatych w witaminę B7 zaliczamy: podroby (szczególnie wątróbkę), soję, drożdże, orzechy włoskie i ziemne, żółtko jaj, czekoladę oraz migdały. Z warzyw polecane są pomidory, marchew i szpinak. Biotyna występuje również w grzybach, sardynkach i ciemnym ryżu.

Warto wiedzieć, że witamina ta jest wrażliwa na działanie wysokiej temperatury i traci wówczas szybko swoje właściwości. Ze względu na to nie powinno się prażyć orzechów włoskich lub ziemnych przed jedzeniem, jeśli mają one być spożyte w celu zapewnienia właściwej podaży biotyny.

Wątróbka - źródło biotyny.

Skutki niedoboru biotyny

Pomimo, że biotyna jest witaminą endogenną (czyli organizm sam jest w stanie ją wytworzyć) i jej niedobory należą do rzadkości, czasem w wyniku niedostatecznej podaży witaminy B7, mogą się rozwinąć objawy awitaminozy. Należą do nich między innymi:

  • Apatia, nadmierna senność, znużenie, otępienie
  • Stany lękowe, rozdrażnienie, a nawet stany depresyjne
  • Bóle mięśniowe i drętwienie kończyn
  • Dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego – nudności, wymioty, brak łaknienia
  • Pogarszający się stan włosów, skóry i paznokci, co przejawia się nadmiernym wypadaniem włosów, rozdwajaniem się i pękaniem paznokci, nadmiernym łuszczeniem się skóry, pojawieniem się przebarwień na skórze; skóra staje się matowa i przesuszona
  • Podwyższony poziom cholesterolu, który to objaw początkowo może w ogóle nie być kojarzony z niedoborem biotyny
  • Zapalenie spojówek

Czy można przedawkować biotynę?

Dzienne zapotrzebowanie na ten związek jest raczej niewielkie i zależy od wieku. U osoby dorosłej waha się w granicach 30-100 µg. Zazwyczaj więc dostarczenie jej z pożywieniem powinno wystarczyć, aby pokryć potrzeby naszego organizmu i nie doprowadzić do niedoborów.

Aczkolwiek żadne badania naukowe do tej pory nie stwierdziły niepożądanych skutków spożywania przez dłuższy czas większych dawek biotyny. Wydaje się zatem, że suplementacja tą witaminą jest bezpieczna.

Lecznicze dawki biotyny wynoszą aż 2,5-5 mg/dzień i są uznawane za bezpieczne i dobrze tolerowane. Są polecane głównie w przypadku silnej awitaminozy. Pozostałe preparaty z biotyną,  obecne aktualnie na rynku, zawierają niewielkie jej ilości, ponieważ służą tylko suplementacji i uzupełnieniu ewentualnych braków tej witaminy w codziennej diecie.

Niemniej, to właśnie suplementy biotyny dowiodły w badaniach, że jako jedne z niewielu mogą przynieść jakiekolwiek efekty, jeśli chodzi o zdecydowaną poprawę stanu włosów i paznokci.

Nie ulega także wątpliwości fakt, że prawidłowa podaż witaminy B7 jest niezbędna, jeśli chodzi o utrzymanie prawidłowej kondycji skóry, pięknych i gęstych włosów oraz mocnych i zdrowych paznokci. Jeśli decydujemy się na suplementację „witaminy piękna”, warto zwrócić uwagę na skład preparatu, który zamierzamy przyjmować. Dobrze, jeśli obecne w nim będą pozostałe witaminy z grupy B oraz takie pierwiastki, jak magnez i mangan, które poprawiają przyswajanie biotyny przez organizm.

Należy pamiętać, że aby uzyskać zadowalające efekty, suplementy z biotyną trzeba zażywać systematycznie przynajmniej przez sześć miesięcy.

03.01.2019
Witamina B12 jest organicznym związkiem chemicznym o dość złożonej strukturze, zawierającym w swoim centrum atom kobaltu. Dlatego jest znana także pod nazwą „kobalamina”. Zaliczana jest do rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B. W organizmie pełni niezwykle istotną rolę. Niestety, gdy już uświadomimy sobie, że przyczyną naszych dolegliwości jest niedobór witaminy B12, odrobienie strat bywa […]
21.11.2018
Znany głównie jako środek antytrądzikowy oraz mikroelement wzmacniający włosy i paznokcie ma dla naszego organizmu znacznie większe znaczenie. Zanim jednak pobiegniesz do apteki po cynk, przeczytaj ten tekst. Jego przedawkowanie też może być niebezpieczne. Dlatego podpowiemy ci, jaką spełnia rolę, gdzie go szukać i jak przyjmować. Konsultacja: Kamila Lipowicz, dietetyk kliniczny z poradni Ajwen.
16.11.2018
Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Skąd go czerpać? Czy warto przyjmować go w postaci suplementów? A może lepiej po prostu wdychać jod podczas nadmorskich spacerów? Odpowiadamy na 10 najważniejszych pytań o ten pierwiastek. Konsultacja: Kamila Lipowicz, dietetyk kliniczny z poradni Ajwen (www.ajwendieta.pl).
09.06.2018
W tropikach nawet jedno ukąszenie komara bywa niebezpieczne – grozi zachorowaniem na malarię. W naszej strefie klimatycznej ta choroba nie występuje, ale ukąszenia owadów czy kleszczy mogą doprowadzić do wystąpienia reakcji alergicznej, zakażenia boreliozą lub kleszczowym zapaleniem mózgu. Poznaj skuteczne sposoby na to, by się ochronić przed tymi małymi, ale groźnymi insektami.
26.01.2019
Szukasz inspiracji na rozgrzewające zupy na zimę? Sprawdź nasze przepisy na zimowe zupy z dynią, papryką, kurczakiem, z dodatkiem ostrego chilli i curry.
13.12.2018
Jak sama nazwa wskazuje, przeziębienie oznacza „złapanie zimna”. Dlatego pierwsze symptomy to z reguły dreszcze, niemożność rozgrzania się i uczucie silnego zimna wewnętrznego. Mówimy, że przemarzliśmy „do kości”. Jeśli zadziałasz szybko, jutr rano obudzisz się zdrowa.