Kontakt z naturą obniża poziom stresu

Półgodzinny spacer po lesie czy praca w ogrodzie sprawiają, że w naszym organizmie obniża się poziom szkodliwych hormonów. A dzieci, które codziennie przebywają na świeżym powietrzu rozwijają się lepiej i są bardziej kreatywne!
Kontakt z naturą obniża poziom stresu.

Grupa naukowców z Uniwersytetu Michigan (USA) przez dwa miesiące przeprowadzała pewien eksperyment. Wybrali oni grupę mieszkających w miastach osób, którym zalecili kontakt z naturą przynajmniej 3 razy w tygodniu, koniecznie w ciągu dnia, gdy jest jasno. W tym czasie badani mogli spacerować albo po prostu siedzieć i patrzeć (smartfony i inne urządzenia elektroniczne były zabronione!). Uczestnikom eksperymentu pobierano próbki śliny i oznaczano w nich poziom hormonów stresu m.in. kortyzolu. Wyniki eksperymentu opublikowane na łamach „Frontiers in Psychology” nie pozostawiają wątpliwości. Już dwudziestominutowy kontakt z naturą obniżał poziom szkodliwych hormonów u wszystkich badanych, a gdy przebywali oni na łonie przyrody dłużej, wyniki poprawiały się jeszcze bardziej (1). Naukowcy zalecają zatem, by lekarze, w ramach terapii stresu, przepisywali swoim pacjentom codzienne przebywanie w parku lub lesie, najlepiej bez specjalnie wyznaczonych zadań, czyli pozostawiając swobodę wyboru wykonywanych zajęć.

Czy wiesz, że joga łagodzi stres?

Podobne zalecenia w odniesieniu do dzieci przedstawia Richard Louv, autor książki „Witamina N”: „Jest mnóstwo badań naukowych, które udowadniają, że obcowanie z naturą może redukować symptomy ADHD, zmniejszać depresję i niepokój, zapobiegać otyłości i krótkowzroczności (bądź je zmniejszać), wzmacniać układ odpornościowy i przynosić wiele innych korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego m.in. poprawiać wyniki testów w szkole” (2). Recepta na sukces wychowawczy? Zielona godzina! Co to znaczy? Rodzice powinni pozwolić codziennie przez godzinę (a co najmniej kwadrans) na swobodną zabawę dzieci na świeżym powietrzu i interakcję ze światem przyrody. Zachęcamy zatem każdego z was do samodzielnego przeprowadzenia takiego eksperymentu i obserwowania jego wyników.

Kontakt z naturą pomaga zmniejszyć poziom stresu.

Więcej informacji:

  1. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00722/full
  2. Richard Louv „Witamina N”, Wyd. Mamania, 2016
29.07.2019
Nie tylko podnoszą poziom testosteronu (prezentowane warzywa zawierają bowiem jego roślinny odpowiednik –  fitotestosteron), ale mają także inne, ważne dla męskiego organizmu właściwości.
26.10.2019
Umierasz ze strachu przed każdym pobraniem krwi? Może masz cienkie, „pochowane” żyły i pielęgniarka kłuje cię wielokrotnie, zanim trafi w odpowiednie miejsce? Są sposoby na to, żeby skrócić i ułatwić ów nieprzyjemny zabieg. Przeczytaj rady naszego eksperta: lek med. Joanny Pietroń, internisty z Centrum Medycznego Damiana.
10.10.2019
Powszechnie używana nazwa CRP to skrót od angielskiego określenia C-Reactive Protein, czyli białko C-reaktywne (nazywane bywa także białkiem ostrej fazy). Podwyższenie poziomu tego wskaźnika jest ważną informacją, że w organizmie toczy się jakiś stan zapalny. Najczęściej to badanie wykonuje się wówczas, gdy potrzebne jest ustalenie, czy choremu np. z objawami przeziębienia trzeba podać antybiotyk. Ale […]
08.04.2019
Karmisz dziecko piersią i masz już dość sprzecznych opinii na temat tego co mama karmiąca może robić, jeść, jak się zachowywać? W poradni laktacyjnej mówią co innego, twoja mama ma inne rady, koleżanki jeszcze inne? Nasz ekspert, dietetyk Agnieszka Leciejewska rozwiewa wątpliwości. Oto część druga naszego poradnika laktacyjnego.
24.01.2019
Enigmatyczne oznaczenie „B7”, to nic innego, jak związek, który znamy pod popularną nazwą: „biotyna”. Nazwa ta pochodzi od słowa „bios”, oznaczającego życie. Czasem nazywa się ją także witaminą H, co związane jest z niemieckim słowem „Haut”, czyli „skóra”.
20.04.2019
Biegasz? Ćwiczysz na siłowni? Praktykujesz jogę? Zapewne więc przed każdym treningiem robisz rozgrzewkę. Ale czy wiesz, dlaczego rozgrzewka przed treningiem jest aż tak ważna? I czy na pewno wykonujesz ją prawidłowo? Pytamy o to Macieja Brożyńskiego z Warszawskiego Centrum Rehabilitacji i Osteopatii Klinicznej Fizjoklinika.