Kontakt z naturą obniża poziom stresu

Półgodzinny spacer po lesie czy praca w ogrodzie sprawiają, że w naszym organizmie obniża się poziom szkodliwych hormonów. A dzieci, które codziennie przebywają na świeżym powietrzu rozwijają się lepiej i są bardziej kreatywne!
Kontakt z naturą obniża poziom stresu.

Grupa naukowców z Uniwersytetu Michigan (USA) przez dwa miesiące przeprowadzała pewien eksperyment. Wybrali oni grupę mieszkających w miastach osób, którym zalecili kontakt z naturą przynajmniej 3 razy w tygodniu, koniecznie w ciągu dnia, gdy jest jasno. W tym czasie badani mogli spacerować albo po prostu siedzieć i patrzeć (smartfony i inne urządzenia elektroniczne były zabronione!). Uczestnikom eksperymentu pobierano próbki śliny i oznaczano w nich poziom hormonów stresu m.in. kortyzolu. Wyniki eksperymentu opublikowane na łamach „Frontiers in Psychology” nie pozostawiają wątpliwości. Już dwudziestominutowy kontakt z naturą obniżał poziom szkodliwych hormonów u wszystkich badanych, a gdy przebywali oni na łonie przyrody dłużej, wyniki poprawiały się jeszcze bardziej (1). Naukowcy zalecają zatem, by lekarze, w ramach terapii stresu, przepisywali swoim pacjentom codzienne przebywanie w parku lub lesie, najlepiej bez specjalnie wyznaczonych zadań, czyli pozostawiając swobodę wyboru wykonywanych zajęć.

Czy wiesz, że joga łagodzi stres?

Podobne zalecenia w odniesieniu do dzieci przedstawia Richard Louv, autor książki „Witamina N”: „Jest mnóstwo badań naukowych, które udowadniają, że obcowanie z naturą może redukować symptomy ADHD, zmniejszać depresję i niepokój, zapobiegać otyłości i krótkowzroczności (bądź je zmniejszać), wzmacniać układ odpornościowy i przynosić wiele innych korzyści dla zdrowia fizycznego i psychicznego m.in. poprawiać wyniki testów w szkole” (2). Recepta na sukces wychowawczy? Zielona godzina! Co to znaczy? Rodzice powinni pozwolić codziennie przez godzinę (a co najmniej kwadrans) na swobodną zabawę dzieci na świeżym powietrzu i interakcję ze światem przyrody. Zachęcamy zatem każdego z was do samodzielnego przeprowadzenia takiego eksperymentu i obserwowania jego wyników.

Kontakt z naturą pomaga zmniejszyć poziom stresu.

Więcej informacji:

  1. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00722/full
  2. Richard Louv „Witamina N”, Wyd. Mamania, 2016
25.06.2019
To chyba jedyna na całym świecie substancja, który naprawdę pomaga stracić zbędne kilogramy, a jednocześnie przynosi naszemu zdrowiu wymierne korzyści. Sprawdź, dlaczego witamina D, a właściwie jej niedobór, ma wpływ na epidemię otyłości.
21.06.2019
Wydaje ci się, że potrzeba specjalnie zaprojektowanych, rozciągających się na wiele hektarów parków, by skorzystać z terapeutycznej mocy natury? Mylisz się! Wystarczy niewielki skrawek ziemi, choćby w skrzynce na balkonie, żeby poczuć spokój i szczęście. Sprawdź, na czym polega hortiterapia.
11.06.2019
Jak możesz wspomóc pracę jelit? Zaparz sobie herbatkę na trawienie! Sprawdź, jakich ziół będziesz potrzebować!
05.03.2018
Jeszcze wczoraj karmiłaś maluszka bez problemów. A dzisiaj pierś jest obrzmiała, bolesna, masz gorączkę. To może być zastój pokarmu w piersiach, dolegliwość, która przydarza się wielu karmiącym kobietom. Jak uporać się z nią naturalnymi metodami?
12.03.2019
Ludzkość nadużywa antybiotyków. Naukowcy alarmują, że jeśli tego nie zmienimy, w 2050 roku czeka nas apokalipsa. W tym czasie zakażenia lekoopornymi bakteriami staną się częstszą przyczyną zgonów niż rak. Jak temu przeciwdziałać?
22.10.2018
Powiedzenie, że „czarnuszka leczy wszystko, za wyjątkiem śmierci” nie wzięło się bez przyczyny. Te malutkie, czarne, silnie aromatyczne nasionka o ostrym, korzennym smaku i lekkim zapachu kamfory kryją w sobie niesamowitą moc. Zawierają bogactwo składników, którym zawdzięczają wszechstronne lecznicze działanie.