Janginizowanie, czyli jak zrobić zdrowe przetwory z owoców sezonowych

Jesteś na bezcukrowej diecie, a nie chcesz odmawiać sobie pysznej konfitury na śniadanie? Przygotuj ją z solą! Janginizowanie, bo tak nazywa się ten sposób utrwalania przetworów, to nic innego jak zastąpienie kilogramów cukru... szczyptą soli. To znakomity pomysł dla wszystkich chorych na cukrzycę, osób na dietach odchudzających i przeciwgrzybiczych. Polecany jest także tym, którzy oczyszczają organizm np. dietą dr Dąbrowskiej.
Janginizowanie owoców.

Sól zamiast cukru? Na czym polega janginizowanie?

Sól (najlepiej różowa himalaska czy kłodawska) sprawia, że z owoców „wyciągany” jest naturalny smak i zawarty w nich cukier. Puszczają one więcej soku, w którym następnie są krótko duszone. Zachowują dzięki temu nie tylko znacznie więcej witamin, niż przy tradycyjnym długotrwałym smażeniu, ale także swój prawdziwy aromat. Oczywiście, osoby przyzwyczajone do dużych ilości cukru w diecie, mogą uznać, że zrobiony w ten sposób dżem nie smakuje im tak bardzo, jak klasyczny, ale zawsze warto spróbować, bo stawką jest zdrowie.

A doświadczenie wielu z tych, którzy stopniowo zmniejszają ilość cukru w diecie pokazuje, że im mniej go jemy, tym bardziej czujemy naturalną słodycz wielu produktów, a zwłaszcza właśnie owoców. Warto zacząć od janginizowanych konfitur, bo ci, którzy nie wiedzą, jak zostały przygotowane, nawet nie zorientują się, że jedzą dżem bez grama dodanego cukru!

Co można konserwować przy pomocy soli?

To metoda, która polecana jest do owoców słodkich z natury: truskawek, borówek, bardzo dojrzałych śliwek (węgierek), brzoskwini, moreli i wiśni a także jabłek czy malin. Te kwaśne, typu czarne i czerwone porzeczki lub mirabelki lepiej przygotowywać  tradycyjnie (ale dodawajmy do nich maksymalnie 1/3 cukru podawanego zwykle w przepisach!).

Przepis na zdrową konfiturę z owoców sezonowych

Pierwszy sposób na konfiturę

Konfiturę można przygotować z jednego rodzaju owoców (np. truskawkową), ale pyszne są też różne mieszanki. Dowolną ilość owoców trzeba oczyścić z szypułek, pestek czy ogonków, te większe pokroić na drobne kawałki i włożyć do garnka, najlepiej  z grubym dnem. Dodać odrobinę soli (na 2-3 kilogramy owoców maksymalnie 1/4-1/2 łyżeczki), przykryć i postawić na małym ogniu (na początek można dodać odrobinę wody). Dusić ok. 20-60 minut, co jakiś czas mieszając drewnianą łyżką lub potrząsając garnkiem, aż do momentu, gdy owoce się rozpadną.

Uwaga! Jeśli ktoś lubi bardziej żelową konsystencję dżemu, może pozostawić go do ostygnięcia do następnego dnia i jeszcze raz gotować przez około pół godziny (dla wytrwałych: ten proces można powtarzać aż do uzyskania pożądanej gęstości, pamiętając jednak, że im dłużej trwa, tym  więcej witamin tracimy). Gdy uznamy, że konfitura jest gotowa, jeszcze gorącą należy przelać do czystych, wyparzonych słoików i   zakręcić. Potem trzeba je odwrócić do góry dnem i przykryć kocem. Zostawia się je do ostygnięcia, zwykle do następnego dnia.

Drugi sposób na konfiturę

Można wsypać owoce od razu do słoików, dodać szczyptę soli, lekko zakręcić i wstawić do dużego garnka z zimną wodą (musi sięgać prawie do zakrętki, ale nie może ona być zanurzona). Następnie pasteryzuje się przez 15-20 minut (od zagotowania wody), dokręca mocno słoiki i pozostawia do ostygnięcia.

Uwaga! Nie dodaj soli zbyt dużo! Jeśli przesadzisz, dżem stanie się słono-gorzki. Postaw też garnek na jak najmniejszym ogniu – sól musi mieć czas, by wytrącić słodycz z owoców.

Takie przetwory przechowywać można przez rok (w suchym i chłodnym miejscu). Doskonale nadają się do owsianek, jaglanek czy koktajli, są także idealne jako samodzielna przekąska np. jako drugie śniadanie w pracy czy podwieczorek dla dzieci.

Sprawdź przepisy na przetwory ze śliwek.

23.07.2019
Toast na zdrowie w upalny dzień? Najlepiej wznieść go cydrem. Lekki, orzeźwiający napój to znacznie lepszy wybór niż kufel piwa, czy lampka wina. Cydr ma niewiele kalorii, niski indeks glikemiczny i całkiem sporo antyoksydantów, doskonale gasi pragnienie i można go zrobić w domu. Taki jest najsmaczniejszy!
27.05.2019
Nic na to nie poradzisz – dzieci po prostu kochają słodkości. Zresztą i my, dorośli nie wyobrażamy sobie porannej kawy bez pysznego co nieco. Zamiast walczyć z tą słabością, przygotujcie dla całej rodziny deser, który będzie nie tylko pyszny, ale i zdrowy. Oto propozycje na zdrowe desery, które szczególnie spodobają się zapracowanym pod koniec roku […]
01.06.2019
Jeśli macie dostęp do świeżej mięty, koniecznie zróbcie z niej likier albo nalewkę. Zobacz, jak łatwo się je przygotowuje. Likier i nalewka z mięty są pyszne i pomagają przy problemach trawiennych.
28.06.2018
Pierwszym sygnałem przeziębienia u małego dziecka może być złe samopoczucie objawiające się apatią, sennością czy płaczliwością. Starsze dzieci mogą się skarżyć na drapanie w gardle czy uczucie zatkanego nosa. Objawy tej choroby początkowo nie są zbyt dokuczliwe. Jeśli jednak chcemy, by maluch przeszedł ją łagodnie i w miarę szybko, powinniśmy reagować od razu.
10.04.2019
Nux vomica jest jednym z ważniejszych i często stosowanych leków homeopatycznych. Jego nazwa wywodzi się od łacińskiej nazwy rośliny, której nasiona stanowią surowiec do jego produkcji. To Strychnos nux-vomica L., w języku polskim noszący nieco dziwną i intrygującą nazwę: Kulczyba wronie oko.
11.06.2018
W starożytnych Chinach podejście do człowieka nie ograniczało się tylko do jego przejawów na płaszczyźnie fizycznej. Ważne, o ile nie ważniejsze, były także emocje oraz psychika. Medycyna chińska poszła jeszcze głębiej i przydała aspekt duchowy nie tylko człowiekowi jako takiemu, ale również jego poszczególnym narządom.