Strona główna Medycyna naturalnaZiołolecznictwo Jak pić imbir?

Jak pić imbir?

autor: Magdalena Wojciechowska-Budzisz Data publikacji: Data aktualizacji:
Data publikacji: Data aktualizacji:

Imbir lekarski (Zingiber officinale) to znana wszystkim przyprawa, która oprócz szerokiego zastosowania w kuchni, wykazuje również szereg właściwości leczniczych. Jak zatem najlepiej jeść imbir? W jaki sposób wprowadzić korzeń imbiru do codziennej diety, aby podnieść odporność organizmu i wykorzystać jego prozdrowotne właściwości?

Co daje picie imbiru?

Picie wody z imbirem ma wszechstronne zastosowanie i przynosi mnóstwo korzyści dla zdrowia. Imbir poprawia krążenie krwi, wzmacnia układ odpornościowy, reguluje ciśnienie krwi i wspiera układ krwionośny, pomaga w unormowaniu poziomu cukru, może łagodzić bóle miesiączkowe oraz bóle i zawroty głowy. Co więcej, woda z imbirem przyspiesza przemianę materii, ułatwia trawienie, pobudza wydzielanie śliny oraz soków żołądkowych, a co za tym idzie, ułatwia odchudzanie i pomaga w zachowaniu prawidłowej masy ciała. W tym celu zaleca się picie wody z imbirem codziennie rano. Jej przygotowanie nie jest trudne i nie zajmuje dużo czasu.

Czy imbir zalewać wrzątkiem?

Korzeń imbiru jak najbardziej można zalewać wrzątkiem, co więcej, jest to najpopularniejsza metoda uzyskania herbaty lub napoju imbirowego. Co ważne, właściwości lecznicze imbiru nie doznają wtedy uszczerbku. Surowy imbir można nawet gotować – przepis poniżej.

Czy imbir się obiera do herbaty?

Jak przygotować imbir do picia?

Aby przygotować zdrowy napój imbirowy potrzebna jest woda, cytryna i świeży imbir. Na litr wody używamy około 3-4 centymetrowy kawałek imbiru i sok z połowy cytryny. Korzeń imbiru należy obrać i pokroić w cienkie plasterki albo zetrzeć na tarce o drobnych oczkach. Imbir i cytrynę dodajemy do wody, wszystkie składniki mieszamy, doprowadzamy do wrzenia i gotujemy na małym ogniu. Jak długo gotować imbir? Wystarczy w zupełności około 15 minut. W tym czasie wszystkie cenne składniki przejdą do wywaru i zapewnią mu właściwości lecznicze. Po ostudzeniu pijemy szklankę wody z imbirem przed pierwszym posiłkiem. Jeśli woda imbirowa ma dla nas zbyt ostry smak, dobrze jest polepszyć jej walory smakowe, dodając do niej łyżkę miodu.

Woda z imbirem – właściwości prozdrowotne

Ciepła woda z imbirem ma szerokie spektrum działania. Nie tylko poprawia przemianę materii i ułatwia odchudzanie, ale również rozgrzewa, pozwala lepiej poradzić sobie z infekcjami oraz wspomaga układ odpornościowy i dodaje energii. Wodę z imbirem poleca się jako świetne lekarstwo na przeziębienie, imbir bowiem działa przeciwzapalnie, przeciwbakteryjnie, przeciwwirusowo, a rozgrzewając organizm powoduje pocenie się, co naturalnie pomaga obniżyć wysoką gorączkę. Spożywanie imbiru pomaga obniżyć poziom cholesterolu i zapobiec chorobom układu sercowo-naczyniowego.

Czy można jeść surowy imbir?

Jedzenie surowego korzenia imbiru nam nie zaszkodzi, chociaż dla niektórych jego palący smak jest nie do wytrzymania. Jednak żucie plasterków świeżego imbiru przyda się w przypadku takich dolegliwości jak np. poranne mdłości u kobiet ciężarnych lub nudności w chorobie lokomocyjnej. Imbir wspomaga również apetyt, pobudzając wydzielanie śliny i soków trawiennych. Pamiętajmy jednak, że przed spożyciem imbiru na surowo zawsze trzeba obrać go ze skórki.

Zaleca się, aby świeży imbir spożywać w ilości nie przekraczającej 4-5 gram dziennie, a jednorazowa dawka zwykle nie powinna przekraczać 1 grama. Stosowanie imbiru w chorobach z dolegliwościami bólowymi (np. reumatyzm) może wymagać niewielkiego zwiększenia dawki, ale wcześniej powinno to być skonsultowane z lekarzem prowadzącym. U dzieci spożywanie korzenia imbiru zalecane jest po ukończeniu 12 r.ż.

Warto często sięgać po napoje i dania z dodatkiem imbiru, gdyż zarówno znaczenie żywieniowe imbiru, jak i jego lecznicze zastosowanie są wystarczającymi argumentami, przemawiającymi za włączeniem imbiru do codziennej diety.

Źródła:

  1. https://www.welbi.pl/woda-z-imbirem-jak-przygotowac-jakie-daje-efekty/
  2. https://www.welbi.pl/imbir-jak-jesc-na-surowo-marynowany-kandyzowany/
  3. https://www.healthline.com/health/ginger-water
  4. https://www.webmd.com/diet/health-benefits-ginger-water#1
  5. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322257

Podobne artykuły