Strona główna Medycyna naturalnaZiołolecznictwo Imbir a cukrzyca

Imbir a cukrzyca

autor: Agata Jeżewska

Korzeń imbiru na dobre rozgościł się nie tylko w naszej kuchni, ale i w medycynie naturalnej. Znany jest głównie z tego, że zwalcza objawy przeziębienia i grypy oraz wzmacnia odporność. Tymczasem pojawiły się doniesienia, że mógłby pomóc diabetykom. Czy imbir obniża poziom cukru?

Lecznicze właściwości ziół wykorzystywano w medycynie ludowej już od setek lat. Dziś okazuje się, że pozytywny wpływ działania olejków i ekstraktów roślinnych na organizm coraz częściej znajduje potwierdzenie w badaniach.

I – co najbardziej zainteresuje diabetyków – w placówkach naukowych na świecie coraz chętniej bierze się także pod lupę skuteczność roślin w leczeniu cukrzycy. To przewlekła choroba metaboliczna, charakteryzująca się hiperglikemią, czyli podwyższonym poziomem glukozy we krwi, wynikającym z zaburzonego wydzielania lub działania insuliny.

Potwierdzono już, że m.in. cynamon i kurkuma normalizują poziom cukru i wspierają działanie insuliny w zaburzeniach metabolicznych. Naukowcy skrupulatnie zajęli się także korzeniem imbiru.

Czy imbir obniża cukier?

Roślina ta zawiera witaminy B1 i B2, C, E, A i K i sole mineralne (żelazo, potas, wapń), olejki eteryczne i żywice (np. gingerol i zinferon). Wcześniej dowiedziono już, że imbir wpływa na wzmocnienie odporności, działa przeciwzapalnie i przeciwutleniająco oraz przeciwwymiotnie. Dodaje witalności w przypadku zmęczenia fizycznego czy psychicznego. Kilka lat temu sprawdzono także, czy można go stosować w obniżeniu poziomu glukozy we krwi.

Australijscy naukowcy z Uniwersytetu w Sydney zaobserwowali, że ekstrakt z korzenia imbiru zwiększa wchłanianie glukozy przez komórki mięśniowe. Kolejne z badań przeprowadzono w 2017 roku na Uniwersytecie Medycznym w Teheranie [1]. Naukowcy opublikowali je w „International Journal of Food Sciences and Nutrition”.

Do projektu zaproszono 50 pacjentów z cukrzycą typu 2. Badani z jednej grupy przyjmowali placebo przez 2 miesiące, z drugiej zaś – 2 g imbiru dziennie w postaci suplementu.

U pacjentów, którzy przyjmowali imbir, poziom glukozy w organizmie obniżył się i to mierzony zarówno na czczo, jak i po posiłku. To zasługa zawartych w imbirze gingeroli, które zwiększają aktywność enzymów wątrobowych, co powoduje szybszy rozkład glukozy.

Imbir a cukrzyca typu 2

Po potwierdzeniu, że przyprawa zmniejsza poziom cukru u pacjentów z cukrzycą typu 2, kontynuowane są badania w celu potwierdzenia klinicznej skuteczności imbiru w redukowaniu białkomoczu cukrzycowego, zwiększaniu aktywności lipazy trzustkowej (enzymu uczestniczącego w trawieniu tłuszczów) oraz trypsyny i chymotrypsyny – dwóch enzymów, które odgrywają główną rolę w trawieniu białek. Odpowiednie wyniki byłyby kolejnym potwierdzeniem pozytywnego wpływu imbiru na stan zdrowia diabetyków.

Czy można pić imbir przy cukrzycy?

Aby spowodować spadek poziomu glukozy we krwi, można przyjmować imbir przed posiłkiem 2 razy dziennie w postaci 2 łyżeczek suchego proszku lub startego świeżego korzenia. Inny pomysł to preparaty zawierające imbir. Uwaga! Umiar w stosowaniu imbiru powinny zachować osoby z nadciśnieniem, gdyż przyprawa ta podnosi ciśnienie krwi.

Ponadto ze względu na obecne w imbirze substancje drażniące śluzówkę przewodu pokarmowego spożywanie imbiru w dużych ilościach nie jest wskazane u osób z wrzodami żołądka i refluksem żołądkowym.

Czy cukrzyk może pić herbatę z imbirem?

Z pewnością warto imbir włączyć do swojej diety. Z powodu intensywnego, ostrego smaku korzenia imbiru wiele osób woli dodawać korzeń do napojów, np. wrzucić 2-3 plasterki do szklanki wrzątku lub zaparzonej zielonej czy czarnej herbaty. Można także zrobić koncentrat imbirowy (przepis poniżej) i rozcieńczać go wodą.

Należy jednak pamiętać, że rezultaty imbirowej kuracji, która pomaga obniżyć poziom cukru, są widoczne dopiero po 2-3 miesiącach.

Przepis na koncentrat ze świeżego imbiru do napojów

Składniki:

  • 4 szklanki wody
  • 1 szklanka świeżego imbiru, obranego i grubo posiekanego
  • 1 cytryna ze startą skórką

Wykonanie:

Połącz wodę, imbir i startą skórkę cytryny w dużym rondlu i zagotuj. Zmniejsz ogień i gotuj na wolnym ogniu przez 20 minut. Ostudź, przecedź, dodaj sok z cytryny. Przelej płyn do butelki. Trzymaj w lodówce. Wlej do szklanki 2-3 łyżki płynu. Uzupełnij wodą mineralną.

Aromatyczny napój z suszonym imbirem

Składniki:

  • suszony imbir w proszku: ½ łyżeczki imbiru (lub 1 łyżeczka)
  • szklanka wody
  • opcjonalnie szczypta cynamonu lub kardamonu

Wykonanie

Zagotuj wodę, dodaj suszony imbir, ewentualnie inne przyprawy. Zmniejsz płomień i gotuj przez 2 minuty. Odstaw do lekkiego przestudzenia. Można dodać plasterek cytryny.

Źródło:

Makhdoomi Arzati, M., Mohammadzadeh Honarvar, N., Saedisomeolia, A., Anvari, S., Effatpanah, M., Makhdoomi Arzati, R., i in. (2017). The Effects of Ginger on Fasting Blood Sugar, Hemoglobin A1c, and Lipid Profiles in Patients with Type 2 Diabetes. International Journal of Endocrinology and Metabolism, 15(4), e57927. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5750786/

Dodatkowe źródła:

Carvalho, G. C. N., Lira-Neto, J. C. G., Araújo, M. F. M., Freitas, R. W. J. F., Zanetti, M. L., Damasceno, M. M. C. (2020). Effectiveness of ginger in reducing metabolic levels in people with diabetes: a randomized clinical trial. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 28, e3369. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33053078/

Jabir Al-Awwadi, N. A. (2017). Potential health benefits and scientific review of ginger. Journal of Pharmacognosy and Phytotherapy, 9(7), 111-116. https://academicjournals.org/journal/JPP/article-full-text-pdf/56E54E164970

Podobne artykuły