Strona główna Zdrowe odżywianie Złote mleko wegańskie

Złote mleko wegańskie

autor: Julia Jarosz Data publikacji: Data aktualizacji:
Data publikacji: Data aktualizacji:

Złote mleko to pyszny, odżywczy napój, który stał się niezwykle popularny. Jednak co w przypadku, gdy jesteś weganinem? Przepis na wegańskie złote mleko jest równie łatwy i smakowity! To idealna propozycja na chłodne zimowe wieczory, kiedy potrzebujesz czegoś ciepłego i smacznego. Dodatkowo zawiera przeciwutleniacze i inne cenne składniki odżywcze. Dlaczego więc nie spróbować złotego mleka w wersji wegańskiej?

Strona główna Zdrowe odżywianie Złote mleko wegańskie
Złote mleko

Indyjski złoty napój (golden milk) przygotowywany jest zarówno z mleka krowiego, jak i napojów roślinnych. Ta złota mikstura jest bogata i kremowa w smaku, na dodatek z lekką, pikantną nutą. Złote mleko jest uniwersalne, można je bowiem przygotowywać na wiele sposobów, w zależności od potrzeb organizmu i chęci.

Złote mleko możemy także urozmaicić różnymi przyprawami, dosłodzić lub zwiększyć jego kaloryczność za pomocą oleju. To doskonała alternatywa dla kawy! A bezkofeinowe złote mleko z łyżeczką oleju kokosowego może stać się elementem codziennej rutyny!

Prozdrowotne właściwości wegańskiego „mleka” z kurkumą

Spożywanie wegańskiego złotego mleka niesie za sobą niemalże identyczne dobrodziejstwa jak picie tradycyjnego złotego mleka. Z tą różnicą, że wersja roślinna zazwyczaj zawiera mniej tłuszczów nasyconych i kalorii. Napoje roślinne nie zawierają laktozy, są więc odpowiednie dla osób z nietolerancją pokarmową. Dodatkowo wegańskie złote mleko dostarcza nowych doznań smakowych.

Wybierając napój roślinny, warto jednak zwrócić uwagę na skład. Te dostępne w sklepach mogą zawierać substancje słodzące lub ulepszacze, których lepiej unikać. Nie każdy napój roślinny nadaje się też do gotowania, gdyż może to zmienić jego konsystencję. Na przykład napój migdałowy można podgrzewać do niewysokich temperatur, jednak nie zaleca się jego zagotowywania.

Picie złotego mleka – ogólne korzyści

  • polepszenie ogólnej odporności

Dzięki połączeniu wielu wyjątkowych składników złote mleko bogate jest w witaminy: D, K, A, B, a także minerały, takie jak: magnez, wapń czy cynk. Dodatkowo działanie przeciwzapalne imbiru, cynamonu i kurkumy wspomaga walkę z infekcjami i zapobiega przeziębieniu.

  • mniejsza drażliwość

Składniki złotego mleka dostarczają wielu substancji korzystnie wpływających na układ nerwowy. Są to na przykład: piperyna (zawarta w pieprzu), aldehyd cynamonowy (zawarty w cynamonie) oraz kurkumina (w kurkumie). Ostatni z wymienionych składników zwiększa stężenie kwasu dokozaheksaenowego (DHA), który odgrywa kluczową rolę w rozwoju oraz ochronie komórek nerwowych [1].

  • polepszenie jakości snu

Wstępne badania przeprowadzone na myszach wykazały, że kurkuma może chronić przed stresem i bezsennością. Kurkuma pomaga się zrelaksować, a także może poprawić nastrój. Obecnie trwają badania na temat wpływu kurkuminy na depresję oraz stany lękowe [2].

  • ochrona przed przeziębieniem i grypą

Imbir, cynamon i kurkuma posiadają właściwości przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne. Kurkumina aktywuje receptory witaminy D, która jest niezwykle istotna przy zwalczaniu przeziębienia bądź grypy. A pieprz udrażnia drogi oddechowe i zwiększa wchłanialność kurkuminy.

  • łagodzenie stanów zapalnych

Kurkumina jest niezwykle silnym antyoksydantem. Wyjątkowe właściwości kurkumy, imbiru i cynamonu sprawiają, że dodawanie ich do potraw łagodzi stany zapalne w organizmie. Podobnie działa też miód lipowy, który można dodać do złotego mleka.

  • wspomaganie pracy mózgu

Wiele badań wskazuje na to, że kurkumina może wpływać na neuroprzekaźniki w mózgu – serotoninę i dopaminę, wspomagając przy tym funkcjonowanie mózgu [3].

  • wsparcie w obniżaniu poziomu cukru we krwi

Napój z kurkumą dobrze oczyszcza naczynia krwionośne i pozbawia je toksyn. Dodatkowo wzmacnia i poprawia funkcjonowanie tętnic i reguluje poziom cukru we krwi.

  • łagodzenie stanów zapalnych skóry

Kurkumina dzięki swoim właściwościom przeciwzapalnym pomaga w walce z trądzikiem i rozjaśnia cerę.

Kiedy najlepiej pić złote mleko?

Wszystko zależy od efektu, który chcemy uzyskać, i od składników, które się zastosuje. Duża ilość kurkumy będzie pożądana z samego rana, by dodać energii, podobnie jak dodatek oleju kokosowego. Wieczorną porą lepiej spożywać złote mleko z mniejszą ilością cukrów i kurkumy, a napój przygotować na chudym (mało kalorycznym) napoju roślinnym.

Złote mleko można pić:

  • wieczorną porą, tuż przed snem
  • w ciągu dnia (na przykład w pracy)
  • z samego rana, do śniadania

Biodostępność kurkuminy

Kurkuminie zawartej w kurkumie przypisuje się bardzo niską wchłanialność, czyli biodostępność. Można ją jednak zwiększyć za pomocą piperyny, która znajduje się w pieprzu. Napoje bogate w magnez i cynk również potęgują wchłanialność kurkuminy [4, 5].

Jaki wegański napój wybrać do przygotowania „złotego mleka”?

  • konopnyNasiona konopne są bogate w białko i zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Napój z konopi zawiera więcej tych odżywczych składników niż inne „mleka” roślinne.
  • owsianyZawiera więcej węglowodanów niż pozostałe napoje wegańskie. Ma także więcej błonnika. Duża część błonnika w owsie to błonnik rozpuszczalny, który zapewnia szereg korzyści zdrowotnych, takich jak obniżenie poziomu cholesterolu i dłuższe utrzymanie sytości.
  • migdałowyNiesłodzony napój migdałowy ma niską kaloryczność i znacznie mniej węglowodanów niż mleko krowie. Jednak nie zaleca się go osobom, które mają silną alergię pokarmową na orzechy.
  • kokosowyMa lekki i nieco tropikalny smak. Ten napój jest bezpieczną alternatywą dla osób z alergią na orzechy. Bogaty jest w składniki odżywcze, takie jak witamina D, A czy B12. Może przyczyniać się do podniesienia poziomu cholesterolu HDL (potocznie nazywanego dobrym cholesterolem). Dodatkowo kokosy są źródłem zdrowych średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych MCT.
złote mleko wegańskie

Przepis na złote mleko wegańskie

Niezbędne składniki:

  • dowolny napój roślinny (kokosowy, owsiany, sojowy lub z orzechów nerkowca itp.)
  • kurkuma w proszku (można wykorzystać także świeżą kurkumę lub gotową pastę)
  • szczypta cynamonu (mielony lub laska cynamonu)

Przyprawy do złotego mleka:

  • czarny pieprz
  • świeży lub mielony imbir
  • goździki
  • kardamon
  • gałka muszkatołowa

Opcjonalnie:

  • słodzik (domowa pasta daktylowa, agawa lub syrop klonowy). Można użyć także innego słodzika, na przykład cukru kokosowego lub cukru brązowego
  • olej kokosowy (łyżeczka oleju kokosowego może uczynić złote mleko bardziej kalorycznym, co idealnie sprawdzi się rankiem lub podczas przeziębienia)

Sposób przygotowania: dowolny napój roślinny należy przelać do garnuszka. Następnie trzeba dodać wszystkie lub wybrane przyprawy z powyższej listy, lekko podgrzać napój wraz z pozostałymi składnikami – i gotowe!

Kto nie powinien spożywać złotego mleka? Przeciwwskazania

Złotego mleka nie powinny spożywać osoby z problemami z woreczkiem żółciowym, zaburzeniami krzepnięcia krwi, cukrzycą, chorobą refluksową przełyku, bezpłodnością, niedoborem żelaza, chorobami wątroby, chorobami hormonowrażliwymi i arytmią. Stosowania złotego mleka nie zaleca się także kobietom w ciąży i osobom, które mogą przechodzić w najbliższym czasie operację.

Źródła:

  1. Wu, A., Noble, E. E., Tyagi, E., Ying, Z., Zhuang, Y., Gomez-Pinilla, F. (2015). Curcumin boosts DHA in the brain: Implications for the prevention of anxiety disorders. Biochimica et Biophysica Acta, 1852(5), 951–961. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25550171/
  2. Kumar, A., Singh, A. (2008). Possible nitric oxide modulation in protective effect of (Curcuma longa, Zingiberaceae) against sleep deprivation-induced behavioral alterations and oxidative damage in mice. Phytomedicine: International Journal of Phytotherapy and Phytopharmacology, 15(8), 577–586. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18586477/
  3. Powell Key, A. (2022). Can Turmeric Help With Depression? Pobrane z https://www.webmd.com/depression/turmeric-depression
  4. Lopresti, A. L. (2018). The Problem of Curcumin and Its Bioavailability: Could Its Gastrointestinal Influence Contribute to Its Overall Health-Enhancing Effects? Advances in Nutrition, 9(1), 41–50. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29438458/
  5. Shoba, G., Joy, D., Joseph, T., Majeed, M., Rajendran, R., Srinivas, P. S. (1998). Influence of piperine on the pharmacokinetics of curcumin in animals and human volunteers. Planta Medica, 64(4), 353–356. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9619120/

Podobne artykuły