Strona główna ZdrowiePsychologia Jak poprawić pamięć?
Mnemotechniki na lepsze zapamiętywanie.
Strona główna ZdrowiePsychologia Jak poprawić pamięć?

Jak poprawić pamięć?

autor: Karolina Jurga

Masz poczucie, że zapominasz o wielu codziennych sprawach? Zastanawiasz się, co miałeś zrobić? Zapominasz prostej listy zakupów. Wypada Ci z głowy numer PIN albo NIK do konta bankowego? Działasz jak automat i później niepokoisz się, czy tym razem też wyłączyłeś żelazko? Wykorzystaj mnemotechniki, czyli sposoby, które poprawią pamięć i ułatwią Ci codzienne zapamiętywanie.

OD CZEGO ZACZĄĆ?

W mnemotechnikach chodzi o to, aby sposoby i pomysły pomagające zapamiętywaniu były proste, mało analityczne i poruszały dużą ilość zmysłów. Możesz zaangażować na przykład słuch poprzez piosenki, dźwięki melodie albo wzrok, kojarząc jakiś kolor lub obraz z tym, co chcesz zapamiętać. Podobnie możesz aktywizować węch, wykorzystując świeczki zapachowe albo ruch lub dotyk  poprzez świadome połączenie z zapamiętywanym materiałem. Nasz mózg działa w taki sposób, że przypisuje różnym zdarzeniom czy osobom pewne skojarzenia. Zapewne nie raz słysząc jakąś piosenkę, przypomniałeś sobie konkretną sytuację albo jakiś zapach natychmiast przywołał skojarzenie z osobą lub miejscem.

Wzmocnienie procesu zapamiętywania

Rys.1 Wzmacnianiu  procesu zapamiętywania pomagają bodźce wzrokowe, dźwiękowe, dotykowe, emocjonalne, zapachowe. Także ruch, nietypowość, irracjonalność.

Na pewno często mieliśmy taką sytuację, kiedy zapomnieliśmy, po co poszliśmy do drugiego pokoju. Mogło pomóc skupienie się lub myśl: „Wrócę w to samo miejsce, na pewno przypomni mi się”. W ten sposób dajemy naszemu mózgowi sygnał, że potrzebujemy przywołać zamiar, który powstał w pierwszym pokoju, czyli nieświadome skojarzenie wzrokowe (to samo miejsce). Powyższe przykłady tworzą się automatycznie i często nieświadomie. Wykorzystaj tę wiedzę i wprowadź ją do swojej nauki.

„CZY ZAMKNĄŁEM DRZWI NA KLUCZ”?, „CZY WYŁĄCZYŁEM ŻELAZKO?”

Ile razy zdarzyło Ci się doświadczyć tego typu nurtujących pytań? Wiele czynności w ciągu dnia wykonujemy w tzw. biegu, byle szybciej wyjść z domu, spiesząc się do pracy, na spotkanie etc.
W pewnym momencie zastanawiasz się: „Czy na pewno zamknąłem drzwi na klucz?” Aby uniknąć tego typu niepokojących pytań, skojarz czynność zamykania drzwi z nietypowym ruchem, np. podrzuć klucze do góry, zrób przysiad, „zadzwoń” kluczami. Kiedy przyjdzie moment zawahania, czy drzwi są zamknięte, jako pierwsza przyjdzie na myśl ta właśnie nietypowa reakcja, którą wykonałeś. Uspokoi Cię to, że wszystko jest w porządku. Pamiętaj, nasz mózg lepiej zapamiętuje obiekty, kiedy są przedmiotem działania.

NIGDY NIE MIAŁAM GŁOWY DO LICZB!

Jak zapamiętać numer PIN, numer telefonu lub inny ciąg cyfr. Przypisz każdej cyfrze literę, na którą się rozpoczyna. W przypadku 1 będzie to „j”, w przypadku 2 – dw, 3 – t, 4 – c, 5 – p, itd. 9 –dz. Następnie wymyśl zdanie z wyrazami rozpoczynającymi się od tych liter. Dobrze, by było irracjonalne wtedy mózg lepiej je zapamięta. Spróbujmy z numerem PIN 8469:

  • Przypisujemy litery 8(o)4(c)6(s)9(dz).
  • Wymyślone, nietypowe, irracjonalne zdanie: Okiem cyklopa szybko dzwonię.
  • Wyobraź sobie to, co wymyśliłeś. Trzymasz w ręku oko cyklopa i nim bardzo szybko dzwonisz, aż ręka Cię boli. Zdanie jest na tyle irracjonalne, że mózg szybko je zapamięta.

W jaki sposób poprawić pamięć?

Innym sposobem może być metoda istotnych liczb. Jeśli masz zakodowane w głowie jakieś liczby, których nigdy nie zapomnisz, np. daty urodzin, rocznic, numer domu rodzinnego, numer piętra, na którym mieszkasz, tramwaju, którym jeździłeś do szkoły, itp., wykorzystaj je. Jak to zrobić? Aby zapamiętać numer kodu do domofonu 3006 podziel go na znaczące dla siebie liczby, np. 30 to dzień urodzin mojej przyjaciółki a 06 to numer piętra, na którym mieszkam. Łączę to w jakieś nierealistyczne wydarzenie: np. wyobrażam sobie, jak moja przyjaciółka z urodzinową czapką na głowie i trąbką w ustach wdrapuje się po elewacji do mojego mieszkania na 6. piętrze.

GDZIE JA TO SCHOWAŁAM?

Aby szybciej przypomnieć sobie miejsce położenia np. ważnego dokumentu, odkładając kartkę na półkę, wyobraź sobie, że akurat pod jej ciężarem półka wygina się i pęka albo szuflada ze schowanym pismem płonie. Ten przejaskrawiony mentalny obraz natychmiast uruchomi się, gdy będziesz potrzebować danego przedmiotu.

Zdarzyło Ci się szukać samochodu na parkingu centrum handlowego? Może nawet do tego stopnia, że przyszła myśl o kradzieży? Ja mam takie doświadczenie. Aby uniknąć podobnych sytuacji, po zaparkowaniu przyjrzyj się blisko czego charakterystycznego stoi Twój samochód. Słupek, kolor ściany, może wisi coś na suficie parkingu, może dostrzeżesz oznakowanie literowe/cyfrowe? Na przykład zaparkowałeś niedaleko przejścia dla pieszych, na żółtym poziomie oznaczonym B12. Możemy zatem wyobrazić sobie, że na żółtej, wielkiej cytrynie siedzi zebra i łyka witaminę B12, bo ma kłopoty z pamięcią. Szukając auta, szybciej przypomnimy sobie to dziwaczne wyobrażenie, niż nic niemówiący numerek stanowiska.

LISTA ZAKUPÓW

Najlepiej sprawdza się metoda łańcuszkowa, czyli tworzenie historii z następujących po sobie elementów z naszej listy zakupów. Załóżmy, że mamy kupić majonez, pomidory, paprykę, makaron, ser, mięso, folię śniadaniową. Jak to zapamiętać, kiedy większość pozycji jest z innego działu? Wyobraź sobie taką historyjkę: w drodze do sklepu goni Cię wielki słój majonezu, uciekasz mu, bo wpadasz w poślizg na mazi rozmiażdżonych pomidorów prosto w ramiona roztańczonej papryki, która ma bujne loki z makaronu do samej ziemi. Wyrywasz się z jej objęć i dosiadasz jedną nogą kozę, drugą świnię. Stoisz tak rozkrokiem na nich i nie spadasz bo jesteś związany folią śniadaniową. Powtórz w myślach kilka razy tę historię. Dodatkowo z każdym produktem skojarz jego smak lub wydawany dźwięk. Nie zastanawiaj się, że to wszystko niedorzeczne, wręcz głupie! Im więcej udziwnień, barw, przejaskrawień, tym lepiej zapamiętamy.

Mózg świetnie sobie radzi z tym, co może sobie wyobrazić. Techniki wyobrażeniowe będą skuteczniejsze, kiedy skojarzenia będą barwne, pełne akcji, a nawet wyolbrzymione lub niedorzeczne. Mózg nasz ma dosyć automatyzmów, rutyny, powtarzanych regułek. Pamiętaj o tym!

Sprawdź, jak stworzyć mapę marzeń.

Najnowsze artykuły