Uważaj na owoce!

Powszechnie uważa się, że warzywa i owoce powinny stanowić niezbędny element naszej diety, ponieważ są doskonałym źródłem witamin, błonnika, zdrowych i dobrze przyswajalnych węglowodanów oraz cennych przeciwutleniaczy. To wszystko prawda. O ile jednak warzywa możemy stosunkowo bezkarnie spożywać w dużych ilościach, o tyle na owoce już trzeba uważać.
Czy spożywanie dużych ilości owoców jest zdrowe?

Aspekt glikemiczny

Wiele owoców, zwłaszcza tych słodkich, a więc najbardziej ulubionych, cechuje się wysokim indeksem glikemicznym, co sprawia, że po ich spożyciu gwałtownie wzrasta poziom cukru we krwi, co skutkuje następnie wyrzutem sporej ilości insuliny i – w aspekcie długofalowym – powoduje zaburzenia równowagi metabolicznej. Zdrowa osoba nie musi się oczywiście obawiać, że jedząc owoce nabawi się poważnych chorób metabolicznych, natomiast należy zachować równowagę i rozsądek w spożywaniu nadmiernej ilości takich owoców, jak pomarańcze, ananasy, banany, gruszki, winogrona, śliwki.

Bardziej uważać muszą osoby, które już chorują lub są zagrożone takimi chorobami jak np. cukrzyca. Tu „owocowy efekt” można wręcz porównać ze skutkami jedzenia słodyczy czy picia słodzonych napojów.

Do owoców, które cechują się w miarę niskim indeksem glikemicznym należą między innymi: agrest, wiśnie, porzeczki, maliny, jeżyny, grejpfruty i awokado.

Aspekt termiczny

Warto pamiętać, że zdecydowana większość owoców ma charakter wychładzający. Ten aspekt owoców należy brać pod uwagę zwłaszcza w chłodnych porach roku, kiedy to narażeni jesteśmy na zimno zewnętrzne i szczególnie trzeba dbać o utrzymanie ciepła wewnętrznego. Najłatwiej uczynić to za pomocą diety. Nadmierne spożycie chłodnych owoców na pewno nie pomoże w rozgrzaniu się.

Do najbardziej popularnych błędów należy spożywanie zimą dużej ilości owoców cytrusowych. W sklepach znajdziemy półki pełne mandarynek, pomarańczy, cytryn i innych egzotycznych owoców. Panuje mit, że jedząc cytrusy, zapewniamy sobie odpowiednią ilość witaminy C, która korzystnie wpływa na odporność. Warto wiedzieć, że o wiele więcej tej ważnej witaminy zawiera chociażby czerwona i żółta papryka, brokuły, brukselka, jarmuż, czy kiszonki.

Pamiętajmy, że owoce cytrusowe pochodzą z krajów tropikalnych, w których pełnią funkcję naturalnej „ochłody” dla umęczonego upałem organizmu. Spożywanie ich podczas skwarnych dni ma wręcz dobroczynny efekt. Natomiast zdecydowanie są niewskazane w czasie polskiej jesieni i zimy. Nie darmo zalecane jest podążanie za naturą i dostosowywanie sposobu odżywiania się do aktualnych warunków klimatycznych. W naszym klimacie owoce nie rosną i nie dojrzewają zimą! Dlatego powinniśmy spożywać je wtedy, kiedy są naturalnie dojrzałe i gotowe do spożycia: truskawki wiosną, czereśnie latem, śliwki jesienią itd.

Maliny - są super zdrowe, ale uwaga na fruktozę!

Zimą najlepiej jeść rodzime owoce, które można przechowywać, przede wszystkim jabłka i gruszki – najbardziej optymalnie w postaci ugotowanej lub upieczonej z dodatkiem miodu i rozgrzewających przypraw. Unikać należy mrożonych owoców oraz tych transportowanych z krajów tropikalnych. Odstawmy zwłaszcza banany, które są najbardziej wychładzającym owocem ze wszystkich!

Jedynymi owocami o ciepłej termice są czereśnie i brzoskwinie. Powinno się je spożywać w czasie ich dojrzewania, gdy są najbardziej wartościowe. Pomimo, że są bardzo słodkie, nie mają zbyt wysokiego indeksu glikemicznego, więc nie będą nadmiernie podnosić poziomu glikemii we krwi. Pod warunkiem, że nie będziemy ich spożywać kilogramami, co dla amatorów czereśni jest często normą.

Aspekt terapeutyczny

Owoce, jak wszystkie produkty spożywcze, mają swoją termikę i smak, przez wywołują określony wpływ na organizm człowieka. Dlatego w niektórych syndromach chorobowych można je zastosować jako produkt leczniczy (terapia dietą) i/lub wspomagający leczenie. Istnieją takie wzorce chorobowe, które wymagają ochłodzenia i nawilżenia, który to efekt wywoływany jest przez wiele owoców. Np. w suchym kaszlu bardzo pomocne są gruszki, ból gardła z suchością i uczuciem gorąca będzie łagodzony przez melony, a banany pomogą w stanie zapalnym śluzówki żołądka.

Czasem kwaskowaty owoc potrzebny nam będzie, aby zrównoważyć smak danej potrawy i nadać mu harmonię pięciu elementów (Sprawdź, jak gotować według diety pięciu przemian!). Np. do rozgrzewającej owsianki z cynamonem i imbirem możemy dodać nieco kwaśnych malin lub duszone jabłko, do zimowej herbaty z rozgrzewającymi przyprawami dodamy cytrynę, zaś do grzanego wina z goździkami wrzucimy plasterek pomarańczy i jabłka.

TUTAJ dowiesz się wszystkiego o nietolerancji fruktozy.

28.11.2018
Sezon na gruszki w pełni!  Odkryj przepisy na najlepsze przetwory z gruszek: super zdrowe chipsy, rozgrzewającą zupę, koktajl mocy z dodatkiem żurawiny, a nawet maseczkę do twarzy, która odżywi skórę.
05.01.2019
Pełne sprzeczności. Kwaśne, a odkwaszają organizm. Wychładzają, a jemy je głównie zimą. Uważane za źródło witaminy C, choć mają jej trzy razy mniej niż rodzima papryka. Działają niemal jak leki, a z drugiej strony mogą zaburzać ich działanie. Jak to naprawdę jest z tymi cytrusami? Oto kilka faktów.
28.12.2018
Któż z nas może oprzeć się filiżance pachnącej, czarnej, parującej kawy? Wręcz trudno odmówić… Czasem aż dziwi, dlaczego ten właśnie napój zrobił ogólnoświatową furorę i podbił rynki i podniebienia we wszystkich niemalże krajach. Przecież kawa sama w sobie jest nieco kwaśna, czasem cierpka, trochę gorzkawa. Często nawet musimy „umilać” sobie jej smak, dodając do niej […]
20.06.2018
Nie wszystko jest takie, jakie się wydaje. Myślisz, że kupujesz cukier waniliowy, a tymczasem przynosisz do domu cukier z… syntetyczną waniliną. Chcesz posmarować kanapkę masłem, a ląduje na niej tłuszczowy miks z utwardzonymi olejami roślinnymi. Czy producenci żywności nas oszukują? Nie. Wszystko jest napisane na opakowaniach – trzeba tylko być uważnym i dokładnie czytać etykiety!
08.10.2018
Nasz układ nerwowy codziennie jest bombardowany przez nowe bodźce. Jesteśmy zestresowani, mamy problemy ze snem, coraz więcej osób cierpi z powodu depresji. Wrócić do równowagi może nam pomóc aktywność fizyczna, ćwiczenia jogi czy medytacje. Warto też sięgnąć po leki ziołowe, które łagodnie, ale skutecznie koją układ nerwowy.
22.10.2018
Powiedzenie, że „czarnuszka leczy wszystko, za wyjątkiem śmierci” nie wzięło się bez przyczyny. Te malutkie, czarne, silnie aromatyczne nasionka o ostrym, korzennym smaku i lekkim zapachu kamfory kryją w sobie niesamowitą moc. Zawierają bogactwo składników, którym zawdzięczają wszechstronne lecznicze działanie.