Pić czy nie pić? Oto jest pytanie

Czy lepiej wypić szklankę wody przed jedzeniem? Popijać posiłek?  A może jeść na sucho, a pić dopiero po jedzeniu? Wbrew pozorom sprawa wcale nie jest prosta, a zdania nawet wśród dietetyków podzielone. Jak się w tym wszystkim odnaleźć?

Nie ulega wątpliwości, i tu zgodni są wszyscy, że woda jest nam potrzebna jak tlen. Bo wszystkie procesy w organizmie zachodzą w środowisku wodnym. Bez wody trudniej nam schudnąć, myśleć, ćwiczyć, właściwie funkcjonować. Kością niezgody jest to, czy pić wodę przed, w trakcie, czy po posiłku.

Picie przed posiłkiem

Wypijanie szklanki wody 15-30 minut przed posiłkiem to jedno z ważniejszych zaleceń dla osób odchudzających się. Wypity przed jedzeniem płyn rozciąga ściany żołądka, w których znajdują się receptory, przekazujące informację do mózgu o tym, że nie jesteśmy bardzo głodni. A wtedy zjadamy mniej.

Ale ta zasada nie sprawdza się w przypadku niejadków, przy zaburzeniach odżywiania (anoreksji) i przy braku apetytu, np. u pacjentów onkologicznych. W takich sytuacjach lepiej nie pić przed jedzeniem. Powinny o tym pamiętać mamy niejadków. Picie słodkich napojów (zwłaszcza coli) przed obiadem, sprawia, że dzieci nie są głodne i nie będą chciały jeść.

Picie w trakcie jedzenia

W powszechnej opinii picie w trakcie jedzenia zaburza procesy trawienia, bo rozcieńcza soki trawienne. To mit! Nasz żołądek codziennie wytwarza stałą ilość 1,5-2,5 litrów soków żołądkowych. Przy pięciu posiłkach dziennie daje to ok. 300-500 ml soków żołądkowych. Aby rozcieńczyć taką ich ilość i zaburzyć trawienie, trzeba byłoby wypić naraz co najmniej kilka szklanek wody. Natomiast kilka łyków napoju wypitych w trakcie posiłku nie jest w stanie rozcieńczyć soków żołądkowych. Zatem trawienie nie będzie zaburzone. Nawet większa ilość płynu, np. zjedzenie talerza zupy nie zaburzy trawienia. Dlatego zdrowa osoba może pić w trakcie posiłku, niewielką ilość płynu, sącząc go małymi porcjami.

Co ważne wielu osobom, np. seniorom, którzy mają kłopoty z gryzieniem, popijanie ułatwia rozdrabnianie i połykanie pokarmu. Zaś dobrze nawodniony pokarm nie obciąża przewodu pokarmowego i łatwiej go strawić. Dlatego diety o konsystencji płynnej lub papkowatej zaleca się w przypadku, np.: nudności, wymiotów i biegunek, a także przy gorączkach, utrudnionym przełykaniu (chorobach jamy ustnej, krtani i przełyku).

Kiedy nie popijać w trakcie jedzenia?

Nie wszystkim jednak popijanie w trakcie posiłku dobrze służy.

  • w przypadku zgagi i refluksu lepiej nie popijać posiłków mocnymi rosołami, bulionami, esencjonalnymi wywarami warzywnymi, wodami gazowanymi, kwaśnymi napojami, nierozcieńczonymi sokami z owoców i warzyw (zwłaszcza cytrusowymi), alkoholem (piwo, win), naturalną kawą i mocna herbatą. Zwiększają one bowiem wydzielanie soków żołądkowych, co nasila dolegliwości. Przy refluksie popijanie posiłków może zwiększać ich objętość, wzrasta wówczas ciśnienie w żołądku, a pogarsza samopoczucie chorego.
  • lepiej też nie popijać posiłków zawierających mięso, czarną herbatą ani mocną kawą, hamują one bowiem przyswajanie żelaza z posiłków. To ważne w przypadku dzieci, kobiet w ciąży, karmiących, wegetarian i rekonwalescentów cierpiących na niedobory żelaza i związaną z nim anemię.
  • Nie zaleca się też popijania jako metody na szybsze pochłonięcie większej ilości pożywienia. W takim przypadku popijanie dużą ilością płynów szybkich posiłków rzeczywiście może zaburzać trawienie. Chodzi jednak bardziej o to, że w ten sposób do żołądka trafiają zbyt duże porcje niedokładnie rozgryzionego i przeżutego pokarmu. A ten dłużej zalega w żołądku, co prowadzi do  wzdęć, zgagi, uczucia pełności i bóli brzucha.

Zatem jeśli chodzi o popijanie posiłków wskazany jest, jak we wszystkim, rozsądek. Jeśli wypicie wody w trakcie posiłku, sprawia, że czujesz się gorzej, masz bóle brzucha i wzdęcia, pij wodę pomiędzy posiłkami. Jeśli nie masz takich kłopotów, możesz popijać jedzenie małymi łykami. To zaś wspomaga trawienie, poprawia nawodnienie organizmu i sprawia, że szybciej czujemy się najedzeni.

Źródła:

1. Dennis EA., Dengo AL., Comber DL., Flack KD., Savla J., Davy KP., Davy BM. Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults. Obesity (Silver Spring). 2010 Feb;18(2):300-7.

2. Malagelada JR., Go VL., Summerskill WH. Different gastric, pancreatic, and biliary responses to solid-liquid or homogenized meals. Digestive Diseases and Sciences. 1979 Feb;24(2):101-10.

3. Fuchs KH., Babic B., Breithaupt W., Dallemagne B., Fingerhut A., Furnee E., Granderath F., Horvath P., Kardos P., Pointner R., Savarino E., Van Herwaarden-Lindeboom M., Zaninotto G. ; European Association of Endoscopic Surgery (EAES)EAES recommendations for the management of gastroesophageal reflux disease. Surg Endosc. 2014 Jun;28(6):1753-73.

4. https://www.healthline.com/nutrition/drinking-with-meals#section3

24.10.2019
Jesz co lubisz, nie liczysz kalorii i chudniesz… Niemożliwe? A jednak. Tak działa dieta 8-godzinna. W czym tkwi haczyk? Posiłki je się tylko przez 8 godzin w ciągu dnia. Potem przez 16 godzin obowiązuje post. Czy to dobra i bezpieczna metoda na odchudzanie? Oto opinia praktykującego dietetyka.
15.11.2019
Pijemy jej więcej niż Chińczycy. Najczęściej jednak obchodzimy się z nią byle jak i popełniamy mnóstwo błędów przy parzeniu. Ze szkodą nie tylko dla jej smaku, ale też naszego zdrowia. Jak parzyć herbatę, aby wydobyć z niej to, co najlepsze?
29.08.2019
Hit letniego menu. Zielone, żółte i fioletowe strąki – idealny dodatek do obiadu i świetna superzdrowa przekąska dobra dla dbających o linię, diabetyków, chorych na serce, kobiet w ciąży i w okresie menopauzy oraz osób zagrożonych nowotworami.
13.10.2018
Nasiona, choć niewielkie, mają w sobie ogromną moc. To dlatego, że kryje się w nich duża dawka cennych substancji odżywczych. Warto więc, żeby stały się stałym elementem zdrowej diety. Przekonaj się, jakie korzyści może przynieść włączenie ich do diety. Konsultacja – dietetyk Kamila Lipowicz z poradni Ajwen.
05.03.2018
Rozwód lub rozstanie, utrata pracy, ciężka choroba… Czasem dramatyczne wydarzenia spadają na nas z taką siłą i gwałtownością, że organizm nie jest w stanie poradzić sobie ze stresem. Homeopatia pomoże powrócić do równowagi i poradzić sobie z traumą. Konsultacja: dr Katarzyna Faruga.
29.05.2019
Chroniczne zmęczenie to powszechna dolegliwość naszych czasów. Zwykle spowodowana jest przepracowaniem i nadmiarem domowych obowiązków, ale może się za nim kryć także jedna z chorób. Sprawdź, czy któraś z nich nie dotyczy ciebie! Konsultacja: dr Alina Czapkowicz.