Strona główna Zdrowie na talerzu Pić czy nie pić? Oto jest pytanie
Strona główna Zdrowie na talerzu Pić czy nie pić? Oto jest pytanie

Pić czy nie pić? Oto jest pytanie

autor: Agnieszka Leciejewska

Czy lepiej wypić szklankę wody przed jedzeniem? Popijać posiłek?  A może jeść na sucho, a pić dopiero po jedzeniu? Wbrew pozorom sprawa wcale nie jest prosta, a zdania nawet wśród dietetyków podzielone. Jak się w tym wszystkim odnaleźć?

Nie ulega wątpliwości, i tu zgodni są wszyscy, że woda jest nam potrzebna jak tlen. Bo wszystkie procesy w organizmie zachodzą w środowisku wodnym. Bez wody trudniej nam schudnąć, myśleć, ćwiczyć, właściwie funkcjonować. Kością niezgody jest to, czy pić wodę przed, w trakcie, czy po posiłku.

Picie przed posiłkiem

Wypijanie szklanki wody 15-30 minut przed posiłkiem to jedno z ważniejszych zaleceń dla osób odchudzających się. Wypity przed jedzeniem płyn rozciąga ściany żołądka, w których znajdują się receptory, przekazujące informację do mózgu o tym, że nie jesteśmy bardzo głodni. A wtedy zjadamy mniej.

Ale ta zasada nie sprawdza się w przypadku niejadków, przy zaburzeniach odżywiania (anoreksji) i przy braku apetytu, np. u pacjentów onkologicznych. W takich sytuacjach lepiej nie pić przed jedzeniem. Powinny o tym pamiętać mamy niejadków. Picie słodkich napojów (zwłaszcza coli) przed obiadem, sprawia, że dzieci nie są głodne i nie będą chciały jeść.

Picie w trakcie jedzenia

W powszechnej opinii picie w trakcie jedzenia zaburza procesy trawienia, bo rozcieńcza soki trawienne. To mit! Nasz żołądek codziennie wytwarza stałą ilość 1,5-2,5 litrów soków żołądkowych. Przy pięciu posiłkach dziennie daje to ok. 300-500 ml soków żołądkowych. Aby rozcieńczyć taką ich ilość i zaburzyć trawienie, trzeba byłoby wypić naraz co najmniej kilka szklanek wody. Natomiast kilka łyków napoju wypitych w trakcie posiłku nie jest w stanie rozcieńczyć soków żołądkowych. Zatem trawienie nie będzie zaburzone. Nawet większa ilość płynu, np. zjedzenie talerza zupy nie zaburzy trawienia. Dlatego zdrowa osoba może pić w trakcie posiłku, niewielką ilość płynu, sącząc go małymi porcjami.

Co ważne wielu osobom, np. seniorom, którzy mają kłopoty z gryzieniem, popijanie ułatwia rozdrabnianie i połykanie pokarmu. Zaś dobrze nawodniony pokarm nie obciąża przewodu pokarmowego i łatwiej go strawić. Dlatego diety o konsystencji płynnej lub papkowatej zaleca się w przypadku, np.: nudności, wymiotów i biegunek, a także przy gorączkach, utrudnionym przełykaniu (chorobach jamy ustnej, krtani i przełyku).

Kiedy nie popijać w trakcie jedzenia?

Nie wszystkim jednak popijanie w trakcie posiłku dobrze służy.

  • w przypadku zgagi i refluksu lepiej nie popijać posiłków mocnymi rosołami, bulionami, esencjonalnymi wywarami warzywnymi, wodami gazowanymi, kwaśnymi napojami, nierozcieńczonymi sokami z owoców i warzyw (zwłaszcza cytrusowymi), alkoholem (piwo, win), naturalną kawą i mocna herbatą. Zwiększają one bowiem wydzielanie soków żołądkowych, co nasila dolegliwości. Przy refluksie popijanie posiłków może zwiększać ich objętość, wzrasta wówczas ciśnienie w żołądku, a pogarsza samopoczucie chorego.
  • lepiej też nie popijać posiłków zawierających mięso, czarną herbatą ani mocną kawą, hamują one bowiem przyswajanie żelaza z posiłków. To ważne w przypadku dzieci, kobiet w ciąży, karmiących, wegetarian i rekonwalescentów cierpiących na niedobory żelaza i związaną z nim anemię.
  • Nie zaleca się też popijania jako metody na szybsze pochłonięcie większej ilości pożywienia. W takim przypadku popijanie dużą ilością płynów szybkich posiłków rzeczywiście może zaburzać trawienie. Chodzi jednak bardziej o to, że w ten sposób do żołądka trafiają zbyt duże porcje niedokładnie rozgryzionego i przeżutego pokarmu. A ten dłużej zalega w żołądku, co prowadzi do  wzdęć, zgagi, uczucia pełności i bóli brzucha.

Zatem jeśli chodzi o popijanie posiłków wskazany jest, jak we wszystkim, rozsądek. Jeśli wypicie wody w trakcie posiłku, sprawia, że czujesz się gorzej, masz bóle brzucha i wzdęcia, pij wodę pomiędzy posiłkami. Jeśli nie masz takich kłopotów, możesz popijać jedzenie małymi łykami. To zaś wspomaga trawienie, poprawia nawodnienie organizmu i sprawia, że szybciej czujemy się najedzeni.

Źródła:

1. Dennis EA., Dengo AL., Comber DL., Flack KD., Savla J., Davy KP., Davy BM. Water consumption increases weight loss during a hypocaloric diet intervention in middle-aged and older adults. Obesity (Silver Spring). 2010 Feb;18(2):300-7.

2. Malagelada JR., Go VL., Summerskill WH. Different gastric, pancreatic, and biliary responses to solid-liquid or homogenized meals. Digestive Diseases and Sciences. 1979 Feb;24(2):101-10.

3. Fuchs KH., Babic B., Breithaupt W., Dallemagne B., Fingerhut A., Furnee E., Granderath F., Horvath P., Kardos P., Pointner R., Savarino E., Van Herwaarden-Lindeboom M., Zaninotto G. ; European Association of Endoscopic Surgery (EAES)EAES recommendations for the management of gastroesophageal reflux disease. Surg Endosc. 2014 Jun;28(6):1753-73.

4. https://www.healthline.com/nutrition/drinking-with-meals#section3

Powiązane artykuły