Strona główna Zdrowe odżywianie Siemię lniane – 5 składników cennych dla zdrowia

Siemię lniane – 5 składników cennych dla zdrowia

autor: Barbara Nahorny Data publikacji: Data aktualizacji:
Data publikacji: Data aktualizacji:

Prozdrowotne właściwości siemienia i oleju lnianego są znane od wieków. Współczesne badania je potwierdzają i wskazują, jakie wartościowe składniki są za to dobroczynne działanie siemienia lnianego odpowiedzialne.

Strona główna Zdrowe odżywianie Siemię lniane – 5 składników cennych dla zdrowia
Siemię lniane - nasiona i olej lniany.

Nasiona lnu, czyli siemię lniane oraz wytłaczany z nich na zimno olej lniany to skarbnica wielu cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Wśród nich znajduje się ok. 40% tłuszczów, wśród których szczególnie cenne dla zdrowia są kwasy omega-3 i omega-6, 30% błonnika pokarmowego, 20% białka, 3-8% minerałów, 3-9% substancji śluzowychPodpowiadamy, dlaczego warto je włączyć do codziennej diety:

  1. Kwasy omega-3 i omega-6 – kwasy tłuszczowe nienasycone wspomagają przemianę materii, pracę mózgu, obniżają zły cholesterol
  2. Minerały i witaminy – m.in. wapń, magnez, żelazo, fosfor, miedź, cynk i selen, a także witaminy A, C, D, E i z grupy B
  3. Błonnik – reguluje pracę przewodu pokarmowego, perystaltykę jelit, usuwa toksyny z organizmu i zapewnia uczucie sytości
  4. Śluzy roślinne – składają się z białek i wielocukrów, pod wpływem wody pęcznieją i nawet kilkakrotnie zwiększają swoją objętość zapewniając uczucie sytości
  5. Białko – jest dobrze przyswajalne, pod względem wartości biologicznej porównywalne z nasionami soi

Jakie cenne składniki zawiera siemię lniane?

Przeczytaj też artykuł: Babka płesznik, nasiona chia czy siemię lniane – co wybrać?

Podobne artykuły