Siemię lniane – 5 składników cennych dla zdrowia

Prozdrowotne właściwości siemienia i oleju lnianego są znane od wieków. Współczesne badania je potwierdzają i wskazują, jakie wartościowe składniki są za to dobroczynne działanie siemienia lnianego odpowiedzialne.

Siemię lniane - nasiona i olej lniany.

Nasiona lnu, czyli siemię lniane oraz wytłaczany z nich na zimno olej lniany to skarbnica wielu cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. Wśród nich znajduje się ok. 40% tłuszczów, wśród których szczególnie cenne dla zdrowia są kwasy omega-3 i omega-6, 30% błonnika pokarmowego, 20% białka, 3-8% minerałów, 3-9% substancji śluzowychPodpowiadamy, dlaczego warto je włączyć do codziennej diety:

  1. Kwasy omega-3 i omega-6 – kwasy tłuszczowe nienasycone wspomagają przemianę materii, pracę mózgu, obniżają zły cholesterol
  2. Minerały i witaminy – m.in. wapń, magnez, żelazo, fosfor, miedź, cynk i selen, a także witaminy A, C, D, E i z grupy B
  3. Błonnik – reguluje pracę przewodu pokarmowego, perystaltykę jelit, usuwa toksyny z organizmu i zapewnia uczucie sytości
  4. Śluzy roślinne – składają się z białek i wielocukrów, pod wpływem wody pęcznieją i nawet kilkakrotnie zwiększają swoją objętość zapewniając uczucie sytości
  5. Białko – jest dobrze przyswajalne, pod względem wartości biologicznej porównywalne z nasionami soi

Jakie cenne składniki zawiera siemię lniane?

Przeczytaj też artykuł: Babka płesznik, nasiona chia czy siemię lniane – co wybrać?

27.07.2019
Matcha ma opinię najzdrowszej ze wszystkich gatunków zielonych herbat. Na jej prozdrowotne właściwości ogromny wpływ ma sposób jej przyrządzania i uprawy.
01.08.2019
Duże strąki, duże nasiona i jeszcze większe możliwości. Moc witamin i minerałów bezcennych zarówno dla wegetarian jak i mięsożerców, dbających o linię, przyszłych mam i kobiet dojrzałych. Nic tylko dać sobie bobu… na talerz. Naprawdę warto!
21.09.2019
Dieta oparta o indeks glikemiczny (IG) sprzyja osobom z cukrzycą, insulinoopornością, otyłością i nadwagą. Im niższy IG posiłku, tym lepiej. Ale nawet te potrawy, które mają najwyższy wskaźnik można „naprawić”. Oto najlepsze sposoby na obniżenie indeksu glikemicznego.
07.03.2019
Powszechnie uważa się, że warzywa i owoce powinny stanowić niezbędny element naszej diety, ponieważ są doskonałym źródłem witamin, błonnika, zdrowych i dobrze przyswajalnych węglowodanów oraz cennych przeciwutleniaczy. To wszystko prawda. O ile jednak warzywa możemy stosunkowo bezkarnie spożywać w dużych ilościach, o tyle na owoce już trzeba uważać.
06.02.2018
Asany w połączeniu z głębokim, świadomym oddechem i skupieniem na chwili obecnej, pomogą ci poradzić sobie ze stresem. Pozwalają nie tylko rozluźnić ciało, ale też dotlenić organizm i spojrzeć na pewne sprawy z dystansu. 
21.01.2019
Biorąc przykład z superzdrowych Japończyków, coraz chętniej sięgamy po algi. I choć mamy w czym wybierać (w sklepach nie brakuje tego typu produktów), najczęściej wybieramy spirulinę i chlorellę. To nie może być  przypadek!