Dlaczego warto moczyć orzechy?

Wszyscy wiemy o tym doskonale, że orzechy są zdrowe. Dostarczają bardzo ważnych dla nas nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnik regulującego pracę jelit, witaminy: głównie E oraz z grupy B, a także składniki mineralne takie jak: fosfor, magnez, żelazo, wapń, potas i cynk. W zależności od gatunku orzechów proporcje cennych składników są różne.  Według zaleceń FDA (Food and Drug Administration) codziennie powinniśmy jeść ok. 42 g orzechów (jedna większa garść) w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia i rozwoju chorób sercowo-naczyniowych.
Dlaczego warto moczyć orzechy?

Mogłoby się wydawać, że najzdrowiej jest jeść orzechy świeżo wyjęte z łupiny. Jednak tak do końca nie jest. Niestety spożywając świeże orzechy nie jesteśmy w stanie dobrze wchłonąć minerałów w nich zawartych. Wszystko to przez kwas fitynowy, który naturalnie zawierają. Na szczęście mamy sposób, by skutecznie zmniejszyć jego ilość.  Takim sposobem jest moczenie orzechów w wodzie przez 8-10 godzin. Badania pokazują, że z orzechów niemoczonych wchłaniany ok 40% minerałów z namoczonych prawie 100%, więc różnica jest istotna.

Jakie korzyści płyną z moczenia orzechów?

-przyswajalność minerałów- podczas namaczania orzechów dochodzi do aktywacji fitaz, czyli enzymów hamujących działanie kwasu fitynowego. Enzymy te rozkładają kwas fitynowy zwiększając dostępność fosforu,  żelaza, cynku, wapnia, magnezu i manganu. Najlepszymi warunkami do  moczenie jest temperatura między 45 a 65 ° C oraz wartości pH między 5 a 6. Zatem, aby uzyskać szybszy i lepszy efekt warto trochę zakwasić wodę dodając np. sok z cytryny lub trochę octu jabłkowego.

– mniejsza twardość- namoczone orzechy są bardziej miękkie, co ułatwia spożywanie ich przez dzieci oraz osoby starsze mające problem z uzębieniem

-strawność- orzechy które były moczone są bardziej lekkostrawne, nie obciążają układu pokarmowego, można je dodawać w niewielkiej ilości nawet do w diety w której należy odciążyć pracę wątroby

-smak- są smaczniejsze i mają bardziej delikatniejszy smak

– twardość- moczone orzechy są miększe, łatwiej jest z nich zdjąć skórkę a następnie blendować w przypadku, gdy chcemy dodać je do koktajlu lub zrobić np. masło orzechowe

– wypłukanie z soli- np. pistacji, może wykorzystać je wtedy np. do wypieków

Jak najlepiej moczyć orzechy?

Namaczanie orzechów – najzdrowsza procedura:

– zdejmujemy skorupkę z orzechów

– dokładnie płuczemy w wodzie

– umieszczamy orzechy w misce

– zalewamy orzechy letnią wodą (proporcja 1:2, czyli jeszcze raz tyle wody co orzechów),  możemy dodać trochę soku z cytryny lub octu jabłkowego jeśli chcemy przyśpieszyć reakcję

– zostawiamy orzechy np. na noc

– odsączamy i spożywamy ze smakiem i dla zdrowia

Uwaga: Nie należy przechowywać wcześniej moczonych orzechów ze względu na zwiększone ryzyko rozwoju pleśni. Wodę, która zostałam z moczenia orzechów możemy wykorzystać do podlania kwiatów.

Przeczytaj też, które orzechy są najzdrowsze.

Literatura:

  1. Raj Kishor Gupta, Shivraj Singh Gangoliya, Nand Kumar Singh, „Reduction of phytic acid and enhancement of bioavailable micronutrients in food grains”, 2013
  2. Yara Koréissi-Dembélé, „Dephytinisation with Intrinsic Wheat Phytase and Iron Fortification Significantly Increase Iron Absorption from Fonio (Digitaria exilis) Meals in West African Women”, 2013
  3. Jadwiga Biernat, Maria Drzewicka; „Skład kwasów tłuszczowych orzechów i nasion dostępnych aktualnie w handlu w kontekście prozdrowotnych zaleceń żywieniowych”, 2014
19.11.2018
Mleko roślinne (zwane też napojem roślinnym) to jeden z tych produktów, które w ostatnich latach niezwykle zyskały na popularności. Wpisując się tym w trend zainteresowania kuchnią roślinną. Mleka roślinne nie są jednak wynalazkiem naszych czasów, gdyż stosuje się je od wieków choćby w kuchniach azjatyckich. Mleko migdałowe, ryżowe, owsiane czy z orzechów nerkowca? Na które masz dzisiaj […]
18.10.2018
Czy wyrzucasz dżem czy ser z małą ilością pleśni? Czy tylko zdejmujesz ją z wierzchu, a resztę zjadasz? Może myślisz, że reszta potrawy jest bezpieczna i możesz podać ją sobie oraz ludziom na których Ci zależy. Nic bardziej mylnego! Nie truj siebie i bliskich.
08.01.2019
Codziennie rano toczymy wojnę z czasem. Czasem wygrywamy, częściej jednak chwytamy coś na szybko, w „przelocie”. Pamiętajmy jednak, że śniadanie zawsze jest pierwszym i najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia. Musi dostarczyć nam energii, składników odżywczych, witamin. Szczególną uwagę zwrócić powinniśmy na śniadania naszych dzieci – koniecznie, aby zawierały w sobie produkty bogate w magnez, cynk, selen, […]
26.01.2018
Oprócz leków wykrztuśnych zawierających substancje aktywne otrzymane na drodze syntezy chemicznej, w aptekach znajdują się równie efektywne naturalne środki pochodzenia roślinnego. Jak działają i po które warto sięgnąć?
13.07.2018
Kapsułki ze sproszkowaną Ashwagandhą, zwaną żeń-szeniem indyjskim, to ostatnio jeden z najmodniejszych suplementów diety. Na wielu portalach, w tym kulturystycznych, można przeczytać o niezwykłych właściwościach tej rośliny: o tym, że zawiera mnóstwo antyoksydantów, wzmacnia organizm, a nawet podnosi poziom testosteronu. Czy naprawdę warto przyjmować kapsułki z Ashwagandhą? Pytamy o to naszego eksperta, dr. n. farm. Jerzego Jambora.
31.01.2018
Nie chce ci się czekać do czasu, aż pojawią się świeże maliny, wiśnie czy zielone orzechy, by przygotować dobrą nalewkę? Wcale nie musisz! Mamy dla ciebie przepisy, z których skorzystasz już dzisiaj.