Cydr – jak zrobić go w domu?

Toast na zdrowie w upalny dzień? Najlepiej wznieść go cydrem. Lekki, orzeźwiający napój to znacznie lepszy wybór niż kufel piwa, czy lampka wina. Cydr ma niewiele kalorii, niski indeks glikemiczny i całkiem sporo antyoksydantów, doskonale gasi pragnienie i można go zrobić w domu. Taki jest najsmaczniejszy!
Cydr jabłkowy - klasyczny i z bąbelkami.

Potocznie zwany jabłecznikiem. Cydr to po prostu lekkie, musujące wino, otrzymywane z fermentowanego soku jabłkowego, bez dodatku cukru. Ma niewiele alkoholu 2-7 proc. Nie uderzy więc tak szybko do głowy jak wino. To zaś ma 9-18 proc. alkoholu, więc jest dwa razy mocniejsze od cydru. A ponieważ wina robi się z dodatkiem cukru, są też bardziej kaloryczne: 100 ml wina ma ok. 66 kcal, cydr – 46 kcal w 100 ml. Pod względem zdrowotnym cydr bije na głowę także piwo. Zawiera ono maltozę, cukier o bardzo wysokim indeksie glikemicznym (110 IG), który błyskawicznie podnosi poziom glukozy we krwi i powoduje m.in. senność. Maltoza pobudza do działania trzustkę. Ta zaś wydziela insulinę, by obniżyć poziom cukru we krwi. A to powoduje gwałtowny jego spadek i pobudzenie apetytu. Cydr ma niższy indeks glikemiczny (40 IG) od piwa. Nie wywołuje senności i ociężałości jak piwo. A to nie wszystko.

Podobnie jak wino cydr ma całkiem sporo antyoksydantów, w tym witaminę C, E i beta-karoten. Pół litra trunku ma ich tyle samo, co kieliszek wina. Te zaś skutecznie zwalczają szkodliwe wolne rodniki odpowiedzialne za starzenie się organizmu i procesy zapalne prowadzące m.in. do nowotworów. Dodatkowo cydr zawiera kwasy owocowe, np. jabłkowy, które działają przeciwgrzybiczo i antybakteryjnie. Dlatego picie cydru (oczywiście w umiarkowanych ilościach i od czasu do czasu, 1-2 lampki cydru raz-dwa razy w tygodniu) może mieć korzystny wpływ na zdrowie.

Uwaga! Trzeba pamiętać, że każdy alkohol także cydr, pobudza apetyt. Dlatego pijąc cydr zjada się więcej niż zwykle. Trunek uznawany za „dietetyczny” zawiera alkohol – lepiej go unikać przy chorobach przewlekłych i zażywaniu leków!

Przeczytaj więcej o właściwościach jabłek.

Jak zrobić cydr?

Klasyczny cydr

Potrzebne będą:

  • szklana butla o pojemności minimum 12 litrów
  • 25-35 kg jabłek (najlepiej 40 proc. kwaśnych i 60 proc. słodkich)
  • specjalistyczne drożdże winiarskie w płynie, np. Sherry, Sacharon, Sauternes
  • pożywka dla drożdży (do kupienia w Internecie, sklepach ogrodniczych i supermarketach budowlanych, cena kilkanaście złotych za opakowanie)

Jak zrobić klasyczny cydr?

Butlę przeznaczoną do fermentacji dokładnie umyć i wyparzyć wrzątkiem. Owoce umyć, usunąć gniazda nasienne i pokroić. Nie obierać ze skórki. Z jabłek wycisnąć sok w sokowirówce.  Potem przelać go do szklanej butli, dodać drożdże i pożywkę. Pozostawić do fermentacji w zacienionym, ciepłym miejscu o temp. 20-2400C na ok. dwa tygodnie. Gdy trunek przestanie pracować, zlać go znad osadu. Przelać do czystej butli i pozostawić w chłodnym miejscu 2-3 tygodnie. Potem gotowy cydr przelać do czystych wyparzonych butelek i zakręcić. Napój jest gotowy do spożycia.

Cydr z bąbelkami

Potrzebne będą:

  • szklana butla o pojemności minimum 12 litrów
  • 25-35 kg jabłek (najlepiej 40 proc. kwaśnych i 60 proc. słodkich)
  • specjalistyczne drożdże winiarskie w płynie, np. Sherry, Sacharon, Sauternes
  • pożywka dla drożdży

Jak zrobić cydr z bąbelkami?

Butlę przeznaczoną do fermentacji dokładnie umyć i wyparzyć wrzątkiem. Owoce umyć, usunąć gniazda nasienne i pokroić. Nie obierać ze skórki. Z jabłek wycisnąć sok w sokowirówce.  Potem przelać go do szklanej butli, dodać drożdże i pożywkę. Pozostawić do fermentacji w zacienionym, ciepłym miejscu o temp. 20-2400C na 7-10 dni. Potem przelać trunek do butelek, do każdej dodać po łyżeczce cukru. Zakręcić, trzymać 3-5 dni w temperaturze pokojowej, a następnie ok. 3 tygodni w zimnych pomieszczeniu, np. w chłodnej piwnicy.

22.10.2019
Właśnie zaczął się sezon na gruszki. Dowiedz się, co możesz z nich zrobić. Sprawdź nasze przepisy na gruszkowe przekąski i deser z gruszek.
31.10.2019
Sezon na dynię w pełni! Sprawdź nasze przepisy na przetwory z dyni i dyniowe przekąski.
08.08.2019
Uwielbiasz bób, ale unikasz go z obawy przed wzdęciami? Na szczęście są sposoby na to, by uniknąć tych przykrych konsekwencji i najeść się bobu do syta.
13.12.2018
Jak sama nazwa wskazuje, przeziębienie oznacza „złapanie zimna”. Dlatego pierwsze symptomy to z reguły dreszcze, niemożność rozgrzania się i uczucie silnego zimna wewnętrznego. Mówimy, że przemarzliśmy „do kości”. Jeśli zadziałasz szybko, jutr rano obudzisz się zdrowa.
28.05.2019
Pomidory w sałatce, w zupie pomidorowej, jako składnik soków warzywnych, ketchup, sos do pizzy… Pyszne, niskokaloryczne i bardzo zdrowe. Jedzmy ich jak najwięcej, zwłaszcza w sezonie gdy dojrzewają w naszym kraju. Wówczas mają najwięcej składników odżywczych.
29.05.2019
W ostatnich latach stwierdzono, że ekstrakt z owoców Opuntia ficus indica (opuncja figa indyjska), może być skutecznym środkiem łagodzącym skutki zatrucia alkoholowego. Sprawdź, jak go stosować.