Czym grozi jedzenie spleśniałego chleba?

To tylko mała plamka – myślisz, widząc kawałek pleśni na chlebie lub owocu – odkroję ją, a resztę da się zjeść. Stop! Zanim sięgniesz po spleśniałą żywność, sprawdź, czym grozi jej zjedzenie!
Czym grozi jedzenie spleśniałego chleba?

Przypomnij sobie z lekcji biologii, co to jest pleśń. To rodzaj grzyba, który – podobnie jak inni przedstawiciele tego gatunku – posiada bardzo rozbudowaną grzybnię. Przypomina ona mikroskopijne korzenie i przenika w głąb zaatakowanego przez pleśń produktu. Jest niewidoczna gołym okiem, więc może ci się wydawać, że po odkrojeniu skażonej części reszta jest czysta.

Ale to jeszcze nie wszystko! Widoczna część pleśni wytwarza zarodniki, które z łatwością przenoszą się na pobliskie produkty. Tak naprawdę, jeśli odkryjesz na bochenku chleba pleśń, nie wystarczy wyrzucić ten bochenek. Tak naprawdę powinnaś się pozbyć całego pieczywa, które było w tej samej torbie czy naczyniu. Jeśli spleśniało jabłko, wyrzuć je i obejrzyj wszystkie owoce, obok których leżało. Jeśli są nienaruszone, dokładnie je umyj, wysusz i przełóż do innego pojemnika.

Może wydawać ci się to marnotrawstwem, ale jedzenie spleśniałych produktów może grozić nie tylko problemami trawiennymi. Zarodki niektórych pleśni (np. tych występujących na chlebie) wytwarzają mykotoksyny – trujące substancje, które uszkadzają układ nerwowy i mogą wywołać drgawki, a nawet martwicę tkanek. To dość rzadkie przypadki, ale po co ryzykować zdrowie?

A co z pleśniami na serach typu lazur czy camembert? Spokojnie – to tak zwane szlachetne gatunki.

21.09.2019
Dieta oparta o indeks glikemiczny (IG) sprzyja osobom z cukrzycą, insulinoopornością, otyłością i nadwagą. Im niższy IG posiłku, tym lepiej. Ale nawet te potrawy, które mają najwyższy wskaźnik można „naprawić”. Oto najlepsze sposoby na obniżenie indeksu glikemicznego.
29.08.2019
Hit letniego menu. Zielone, żółte i fioletowe strąki – idealny dodatek do obiadu i świetna superzdrowa przekąska dobra dla dbających o linię, diabetyków, chorych na serce, kobiet w ciąży i w okresie menopauzy oraz osób zagrożonych nowotworami.
24.10.2019
Jesz co lubisz, nie liczysz kalorii i chudniesz… Niemożliwe? A jednak. Tak działa dieta 8-godzinna. W czym tkwi haczyk? Posiłki je się tylko przez 8 godzin w ciągu dnia. Potem przez 16 godzin obowiązuje post. Czy to dobra i bezpieczna metoda na odchudzanie? Oto opinia praktykującego dietetyka.
20.08.2019
Jak sprawić, by dzieci urodzone przez cesarkę miały podobny start, co te, które przyszły na świat naturalnie? Są na to sposoby! Konsultacja: Ewa Janiuk, położna, wiceprezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Położnych.
08.12.2018
Dobrze sobie uświadomić, że popularna i coraz powszechniej stosowana dieta pięciu przemian w takiej formie, w jakiej jest współcześnie polecana i reklamowana, nie jest pomysłem starożytnych medyków chińskich, lecz czasem bywa wykorzystywana jako „chwyt marketingowy”, cudowny sposób odżywiania się, który ma zapewnić nam zdrowe i długie życie. Z naukami Wschodu ma tyle wspólnego, że oparta […]
08.05.2019
Każdemu noworodkowi w pierwszych godzinach życia podawana jest witamina K. To rutynowa procedura szpitalna w ramach opieki okołoporodowej. Wyjaśniamy, dlaczego witamina K dla noworodka jest zalecana przez lekarzy, przed czym chroni oraz dlaczego na niedobór witaminy K narażone są szczególnie dzieci karmione piersią. Konsultacja: lek. med. Joanna Żytyńska-Daniluk, specjalista neonatolog, zastępca kierownika Kliniki Położnictwa, Chorób kobiecych […]